Click here!

Tlmenie bolesti bez liekov: Ktoré metódy sú najúčinnejšie?

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Bolesť, najmä tá dlhodobá, výrazne znižuje kvalitu nášho života.

Na jednej strane je bolesť dôležitou kontrolkou, pretože nás upozorňuje na rôzne zdravotné problémy.

Na strane druhej, dlhodobá bolesť človeka len ničí, niekedy mu znemožňuje aj bežné aktivity.

Väčšina ľudí rieši svoju bolesť tak, že užívajú lieky proti bolesti. To však prináša mnoho vedľajších účinkov, najmä pri dlhodobých stavoch.

Počuli však o tlmení bolesti inými metódami, ako len liekmi?

Ktoré postupy sú overené a účinné?

A prečo si vybrať tieto metódy, a lieky proti bolesti odmietnuť?

Lekári neradi predpisujú lieky proti bolesti

Lekári dobre vedia, že liekmi proti bolesti sa väčšinou aj tak nič nevyrieši. Preto dnes čoraz častejšie odporúčajú alternatíve spôsoby tlmenia bolesti. Pribúdajú tiež štúdie, ktoré varujú pred vedľajšími účinkami liekov proti bolesti, špeciálne pri dlhodobejšom užívaní.

Existujú aj také prípady, keď lieky proti bolesti ani nezaberajú. Navyše, ak trpíte chronickou bolesťou, prejaví sa to aj na psychike – pribúdajú depresie, úzkosti, negatívna nálada, frustrácia. Nakoniec teda trpí nielen telo, ale aj duša.

Hľadáte efektívnu pomoc pri bolestiach, no už nechcete užívať žiadne „prášky“?!

Zoradili sme pre vás účinné metódy tlmenia bolesti (podľa abecedy, nie podľa významu).

Biofeedback

Pri biofeedbacku sa používa špeciálny prístroj, resp. viaceré zariadenia na sledovanie vašich životných funkcií. Zariadenia odzrkadľujú psychofyziologické procesy, ktoré neviete vedome ovládať. Vďaka terapii sa ich však naučíte ovplyvňovaťkontrolovať, čím zmiernite vnímanie bolesti.

Biofeedback je veľmi účinným nástrojom napríklad pri strese. Stres totiž často súvisí s bolesťou, niekedy ju dokonca znásobuje, čo si obvykle neuvedomujeme. Keď sme v strese, zvyšuje sa srdcová frekvencia, potíme sa, nervový systém je napätý, rozbolí nás hlava.

Pri biofeedback terapii dostávame presné informácie o rôznych biologických procesoch, ako dýchaní a srdcovom rytme, a potom sa ich učíme vedome kontrolovať. Neskôr dokážeme ovplyvniť aj intenzitu bolesti.

Biofeedback má pozitívny efekt najmä pri bolestiach panvy (dysfunkcii svalov panvového dna) a pri bolestiach konečníka. Overte si, či sedenia bude viesť certifikovaný terapeut, je to dôležité.

Čínska medicína – akupunktúra

Tradičné čínske lekárstvo pozná viaceré metódy tlmenia bolesti. Asi najznámejšou je akupunktúra. Existuje množstvo dôkazov, že akupunktúra zmierňuje bolesť, predovšetkým v oblasti chrbta, kolien, krku a ramien. Táto metóda navyše podporuje tvorbu endorfínov – hormónov šťastia, ktoré oslabujú bolesť.

Terapeuti tradičnej čínskej medicíny často používajú na zosilnenie efektu bylinky. Dajte si pozor, aby to bol profesionál, ktorý sa v čínskych bylinkách vyzná. Ešte pred terapiou konzultujte použitie bylín s vašim lekárom, pretože môžu reagovať s liekmi, ktoré užívate.

Hypnóza

Kvalifikovaný odborník vás v hypnóze naučí používať vlastnú myseľ, aby ste lepšie zvládali bolesti a úzkosti. V hypnóze sa maximálne uvoľníte, preniknete do svojich pocitov, naučíte sa narábať s hnevom i frustráciou.

V hypnóze vám terapeut napríklad navrhne, aby ste bolesť skúsili ovládnuť podobným spôsobom, ako hlasitosť na rádiu. Jednoducho – stíšite ju otočením „gombíka“.

Tlmenie-bolesti-bez-liekov-chiropraktik
Zdroj foto: AdobeStock.com

Chiropraktika

Chiropraktik dokáže šikovnými chvatmi odbúrať niektoré druhy bolesti. Najčastejšie rieši bolesti chrbtice, keď s použitím sily napraví chrbticu do správnej polohy. Tento druh terapie by mal vykonávať iba vyškolenýlicencovaný odborník, pretože manipulácia s chrbticou je háklivá záležitosť.

Ak totiž natrafíte na amatéra, jeho zákroky môžu mať dlhodobé následky. Naopak, skúsený chiropraktik vám pomôže veľmi rýchlos minimálnymi vedľajšími účinkami.

Chiropraktika je najúčinnejšia pri bolestiach v dolnej časti chrbtice, ale aj pri bolestiach hlavy, či kĺbov na rukách a nohách. Pozitívne výsledky sú aj pri fibromyalgii.

Chiropraktici často používajú elektrickú stimuláciu, relaxačné techniky, či rehabilitačné cvičenia. Obvykle vám vedia poradiť aj ohľadom stravovania, chudnutia alebo bezpečného pohybu.

Chiropraktika má minimálne vedľajšie účinky, napr. nepohodlie v ošetrovanej oblasti. Tieto pocity zvyčajne zmiznú do 1 – 2 dní.

Chlad a teplo

Striedanie chladu a tepla je účinnou metódou pri mnohých chronických bolestiach. Chlad zmierňuje zápal, teplo zas uvoľňuje stiahnuté svaly. Studená, alebo (naopak) horúca voda, nikdy samostatne nevytvorí efekt, ktorý dosiahnete pri striedaní teplôt.

Začnite však postupne, aby vaše telo nezažilo šok. Na začiatku striedajte 3 minúty studenej sprchy a 5 minút teplej. Postupne prejdite na 10 minút studenej a 10 teplej, a opakujte 3x.

Túto terapiu nepoužívajte pri ochoreniach srdca a ciev, infekciách a vážnych zápaloch. A vždy sa vopred poraďte s lekárom!

Joga a Tai Chi

Cvičenie vie „zatočiť“ s bolesťou, len si musíte vybrať to správne. Joga a Tai Chi redukujú stres, zlepšujú kondíciu, zmierňujú bolesti chrbta. Joga vás naučí správe dýchať, aby sa z dychu stal most medzi vaším telom a mysľou.

Vzájomné prepojenie telamysle je veľmi dôležité, ak chcete pracovať s bolesťou. Treba si nájsť vhodnú formu jogy, vo výbere vám pomôže skúsený inštruktor.

Tai chi je zase meditačným bojovým umením. Pracuje sa s dýchaním a strečingom svalov. Tai chi vám dodá vnútornú rovnováhupokoj mysle.

Vplyv Tai chi na ľudské telo:

  • zvyšuje duševnú kondíciu,
  • odbúrava stres a napätie,
  • zlepšuje sústredenosť, upevňuje vôľu,
  • podporuje sebapoznávanie a osobný rozvoj,
  • buduje pozitívny prístup k životu,
  • zvyšuje fyzickú kondíciu,
  • uvoľňuje napäté svaly a šľachy,
  • zlepšuje pohyblivosť a pružnosť tela,
  • podporuje zdravé držanie tela,
  • optimalizuje krvný tlak.

Liečebná masáž

Masážni terapeuti, aspoň tí schopnejší, sa zameriavajú na celý systém tela, teda nielen na miesta, kde nás to bolí. Kvalitná masáž zmierňuje bolesti svalov a mäkkých tkanív, dokonca si pri nej (alebo po nej) lepšie uvedomíte vlastné telo.

Podstatné však je, aby ste poznali pôvod bolesti. Aby ste napríklad infekciu v ľadvinách neriešili masážou v krížovej chrbtice. Aj preto by ste mali ísť najskôr na vyšetreniepoznať svoj zdravotný stav.

Tlmenie-bolesti-bez-liekov-masáž
Zdroj foto: AdobeStock.com

Magnetoterapia

Pri dlhotrvajúcej bolesti, ale aj ďalších zdravotných problémoch, obvykle zafunguje magnetoterapia. Táto metóda pomáha pri artritíde, bolestiach hlavy, či fibromyalgii. Magnetoterapia podporuje hojenie ránlieči nespavosť. Ešte viac sa o nej dočítate v tomto článku.

Masážne prístroje TENS

TENS prístroje podporujú krvný obeh, uvoľňujú endorfíny, a tým tlmia bolesť. Účinné sú najmä pri chronickej bolesti svalovkĺbov, pri akútnych a pooperačných stavoch, ale aj pri únave či strese.

Nositeľné prístroje TENS vysielajú do tela sériu miernych elektrických impulzov. Tie zmierňujú bolesť pri fibromyalgii alebo reumatoidnej artritíde.

Skratka TENS znamená transkutánnu elektrickú nervovú stimuláciu. TENS prístroje sú minimálne rizikové, ale na úplné potvrdenie ich efektívnosti potrebujeme ďalšie štúdie.

Tlmenie-bolesti-bez-liekov-meditácia
Zdroj foto: AdobeStock.com

Meditácia, relaxačné a dýchacie cvičenia

Ďalšou skvelou metódou na potlačenie bolesti je meditácia, alebo jednoduché dýchacie techniky. Prakticky všetky typy meditácií zaberajú proti bolesti, pretože telo sa uvoľní. Vďaka dýchacím cvičeniam, ktoré k meditáciám neodmysliteľne patria, si zas spomalíte srdcový rytmus a znížite krvný tlak.

Možno si to ani neuvedomujete, ale keď vás niečo bolí, máte sklon k tomu, že začnete dýchať krátko a plytko. Vy však potrebujete presný opak. Ak sa naučíte dýchať hlboko a zároveň uvoľňovať svaly, bolesť dokážete zmierniť.

Ak neviete, ako s meditáciou začať, existujú rôzne mobilné aplikácie, ktoré vás prevedú najdôležitejšími bodmi.

Muzikoterapia: Terapia hudbou

Výskumy ukazujú, že hudba má skutočne obrovskú moc, keďže dokáže zmierniť aj pooperačné bolesti. Vedci skúmali vplyv hudby na akútnu i chronickú bolesť. Zistili, že vhodne zvolená hudba vie uľaviť od bolesti až o 70 %.

Školený muzikoterapeut vás naučí, ako vnímať hudbu čo najintenzívnejšie, aby mozog oslabil vnímanie bolesti. Samozrejme, u každého to nefunguje. A veľa záleží aj od druhu hudby, veď niekoho môže ezoterická hudba aj rozlaďovať.

Ultrazvuk

Niektoré štúdie popierajú účinok ultrazvuku proti bolestiam, iné ho (naopak) obhajujú. Faktom je, že táto metóda ponúka 3 hlavné výhody:

  • zvyšuje prietok krvi v ošetrovanej oblasti, čím sa urýchli proces hojenia,
  • zmierňuje opuchy,
  • jemne masíruje bolestivé miesto/a.

Zdroje:

  1. https://www.practicalpainmanagement.com/patient/resource-centers/chronic-pain-management-guide/ppm-guide-relieving-pain-without-medication
  2. https://medlineplus.gov/nondrugpainmanagement.html
  3. https://stanfordhealthcare.org/medical-conditions/pain/pain/treatments/non-pharmacological-pain-management.html
  4. https://www.webmd.com/pain-management/features/pain-relief-without-pills#
  5. https://www.everydayhealth.com/pain-management/physical-treatments-for-pain.aspx

Pridaj komentár