Click here!

Trápia vás bolesti kĺbov? Ktorá výživa na kĺby skutočne funguje?

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Bolesti kĺbov nás neraz zastihnú v momente, keď ich najmenej čakáme. Nevyskytujú sa len v kruhu starších ľudí, aktívnych športovcov, ale sú známe prakticky každému z nás. Stačí malé preťaženie alebo neškodné prechladnutiebolesť kĺbov je na svete. Myslieť na správnu výživu kĺbov je preto rovnako dôležité, ako vitamínmi podporovať imunitný systém.

Aké sú najčastejšie príčiny bolesti kĺbov?

Čo si máme predstaviť pod pojmom výživa pre kĺby?

Aké látky sú dôležité pre zdravie kĺbov?

Ako pôsobia na kĺby kolagén, kyselina hyalurónová a ďalšie látky?

Čím ešte lekári liečia bolestivé kĺby? 

Čo je príčinou bolesti kĺbov?

Kĺby sú prirodzenou súčasťou nášho tela, rovnako ako kosti. Bolesti kĺbov nemusia hneď signalizovať niečo vážne. Často sa za nimi skrýva poranenie, prirodzené opotrebovanie alebo prechladnutie či viróza. Inokedy sa bolesť môže prejaviť ako dôsledok nesprávneho držania tela, nadmernej fyzickej záťaže, nadváhy alebo sedavého zamestnania. Bolesť niekedy odznieva sama od seba v priebehu pár dní, inokedy trápenie pretrváva aj mesiace či roky.

Medzi ochorenia, ktoré postihujú kĺby a spôsobujú ich bolesť, patria:
  • osteoartritída – vzniká, keď sa opotrebuje chrupavka, plniaca funkciu „ochranného vankúša“ medzi kĺbmi, spôsobuje stuhnutosť a bolesti kĺbov;
  • reumatoidná artritída – chronické ochorenie vyvolávajúce deformáciu kĺbov a tým aj bolesti kĺbov;
  • dna – zápalové ochorenie napádajúce kĺby; v počiatočných štádiách zvyčajne postihuje kĺby na nohách a postupne aj ostatné;
  • zápal;
  • infekcia.

Prečo je pre kĺby dôležitá výživa?

Domnienka, že po kĺbovej výžive by ste mali siahnuť až v momente, keď začnete pociťovať ťažkosti, je mylná. Kĺbová výživa je určená rovnako pre každého, nezávisle od veku alebo zdravotného stavu. Ide o doplnky bez vedľajších účinkov a často s obsahom telu vlastných látok upravených do vhodnej podoby. Ich hlavnou úlohou je dodať telu (hlavne našim kĺbom) látky potrebné na správne fungovanie.

Siahnuť po nej by mali hlavne starší ľudia (náchylnejší na kĺbové opotrebovanie) či športovci vystavujúci svoje kĺby vyššej fyzickej záťaži. Rovnako je však vhodná aj ako prevencia, keď nie sú žiadne ťažkosti.

Výživu pre kĺby nájdete v rôznych formách, či už ako kapsulky, tabletky, nápoje alebo prášok. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Aké látky sú dôležité pre zdravie kĺbov? Ktoré fungujú proti bolesti kĺbov?

Na trhu nájdeme širokú škála doplnkov prospešných pre zdravie kĺbov. Neviete, ktorý je ten správny a ako sa v zložení vyznať?

Zoznam látok, ktoré sú pre zdravie kĺbov kľúčové a zároveň bežne dostupné na poličke lekárni:

MSM (Methylsulfonylmethan)

Základným stavebným pilierom MSM je organická síra, dôležitá pri tvorbe kolagénu glukozamínu. Obidve tieto látky sú pre zdravie vašich kĺbov a kostí nevyhnutné. Okrem toho priaznivo vplývajú aj na našu imunitu, a to vďaka ich schopnosti podporovať tvorbu imunoglobulínov, teda protilátok. Telo ich bežne tvorí pri styku s cudzorodou látkou. Pravidelné užívanie MSM uľaví od bolesti kĺbov, zmierňuje opuchy a môže tiež zlepšiť našu celkovú zdravotnú kondíciu pri osteoartróze.

Chondroitín

Zložením ide o polysacharid, teda zložený cukor, získavaný z chrupaviek napríklad žralokov, ošípaných a hovädzieho dobytka. Je prirodzenou súčasťou chrupavky. Udržiava ju pružnú vďaka tomu, že v nej zadržiava vodu. Okrem toho dokáže redukovať enzýmy spôsobujúce rozklad kolagénu v kĺboch a tiež má protizápalový účinok.

Kolagén

Nezastupiteľná funkcia kolagénu, telu vlastnej látke, spočíva v jej schopnosti udržiavať krásnu a napnutú pokožku, pevné kosti či pružné kĺby. Je aj súčasťou nechtov, vlasov či zubov. S pribúdajúcim vekom tvorba kolagénu v tele klesá, a preto je dôležité ho v určitej forme dopĺňať.

Ak je reč o doplnkoch, kolagén je dostupný v hydrolyzovanej forme. Pýtate sa prečo? Kolagén, ktorý má konzistenciu ako želatína, je v prirodzenej forme pre telo nevstrebateľný. Z toho dôvodu podstupuje proces nazývaný hydrolýza. Želatína sa týmto procesom štiepi a zjednodušuje. Stáva sa tak pre telo vstrebateľnou a ľahšie spracovateľnou.

Produkty obsahujúce kolagén: kolagénové prášky a želatína. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Kolagén je vo forme doplnkov získavaný väčšinou zo živočíšnych či rybacích chrupaviek alebo kostí. Odporúčaná denná dávka kolagénu sa pohybuje medzi 2500 mg až 3000 mg.

Vedeli ste, že existuje až 5 typov kolagénov, pričom každý má svoju dôležitú funkciu? Sú to:
  • typ I. – najrozšírenejší typ kolagénu v ľudskom tele (tvorí až 90 % všetkých kolagénov) a nachádza sa v kostiach, koži či šľachách;
  • typ II. – koncentruje sa hlavne v chrupavkách, ktoré sú elastickejšie a chránia kĺby;
  • typ III. – je prirodzenou súčasťou mladého organizmu a s postupujúcim vekom sa jeho hladina znižuje, je súčasťou svalov, tepien či niektorých orgánov;
  • typ IV. – nájdete ho hlavne v pokožke;
  • typ V. – je súčasťou vlasov, placenty a nachádza sa na povrchu niektorých buniek.

Zo všetkých typov sú pre ľudské telo najdôležitejšie prvé 4 typy, pričom vo výživových doplnkoch nájdete najčastejšie zastúpený kolagén I. a II. typu.

Kyselina hyalurónová

Kyselina hyalurónová, známa tiež ako hyaluronan alebo hyaluronát, je látka klzkého charakteru prirodzene produkovaná telom. V čom sa ukrýva jej dôležitosť?

Je pre telo nenahraditeľnou súčasťou, pretože plní tieto funkcie:

  • Pomáha, aby sa veci hladko hýbali. Pre kĺby má funkciu akéhosi „oleja“, vďaka čomu sa ľahšie hýbu a pracujú. Zabraňuje, aby sa kosti treli o seba a spôsobovali tak bolesti kĺbov, poranenie či opotrebovanie kĺbov.
  • Pomáha udržiavať potrebnú hydratáciu. Medzi jej hlavné funkcie patrí zadržiavanie vody, má tak výborné hydratačné a zvlhčujúce účinky. Aj preto ju nájdete v mnohých očných kvapkách, pleťových krémoch alebo sérach.
  • Pomáha pokožke ostať pružnou. Výborne pôsobí v boji proti vráskam, ohýba a napína pokožku. Urýchľuje hojenie rán, znižuje riziko vytvorenia jazvy.

Môžete ju nájsť v rôznych formách – či už v podobe kvapiek, tabletiek, injekcií alebo inhalátorov. Medzi najúčinnejšie formy pre kĺby sa zaraďuje jednoznačne injekčná forma.

Lekár vpichne kyselinu hyalurónovú priamo do priestoru medzi kĺbmi, čo zmierni bolesti kĺbov spôsobené artritídou, prípadne inými stavmi. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Glukozamín

Glukozamín, telu vlastná látka, má nezastupiteľnú funkciu pre kĺby. Zúčastňuje sa na tvorbe dvoch dôležitých látok nazývaných glykoproteínyglykozaminoglykán. Tieto látky tvoria základnú stavebnú časť mnohých kĺbových častí, ako sú šľachy, väzivá alebo chrupavky. Zvýšený príjem glukozamínu môže mať priaznivý účinok pri poškodenej chrupavke či osteoartritíde.

Boswellia

Boswellia, často súčasť kĺbových preparátov, je bylinný extrakt získavaný zo stromu Boswellia serrata. Má silné protizápalové účinky a priaznivo vplýva na zmiernenie príznakov osteoartrózy či reumatoidnej artritídy.

Zdroje:

https://www.versusarthritis.org/about-arthritis/complementary-and-alternative-treatments/types-of-complementary-treatments/

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/22915-hyaluronic-acid

https://www.oihnv.com/blog/what-is-hyaluronic-acid-and-how-does-it-help-my-joints

Pridaj komentár