Click here!

Káva: Ako to vlastne je – pomáha či škodí zdraviu? Pre koho je káva nebezpečná?

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Káva je pre mnohých z nás nápoj, bez ktorého si nevieme predstaviť ráno či popoludnie. Ak trošku sledujete informácie o zdraví, možno aj vás prekvapili debaty o tom, ako vplýva káva na ľudské zdravie. Kým niektoré štúdie upozorňujú, že pitie kávy nemusí byť najlepší zvyk, iné ospevujú jej pozitívne účinky. Pozrime sa podrobnejšie, ako je to v skutočnosti. Je pre vás káva zdravá, alebo je lepšie nahradiť ju iným nápojom?

Aké je zloženie kávy?

Ktoré látky v káve sú prospešné?

Ako pôsobí kofeín vo vašom mozgu a tele?

Ako ovplyvňuje obľúbený ranný nápoj cukrovku?

Znižuje káva riziko niektorých stavov? A ktorých?

Ako vplýva tento voňavý horúci nápoj na psychické zdravie?

Čo je vlastne bezkofeínová káva a zelená káva?

Káva je horúci nápoj z pražených zŕn plodov kávovníkov, najmä Coffea arabica, Coffea canephora. Napriek tomu, že ste pravdepodobne počuli o káve aj určité negatíva, obsahuje viacero prospešných látok, kofeín a kyselinu chlorogénovú. Hlavným pozitívom kávy je vysoký obsah antioxidantov. Antioxidanty sú látky, ktoré znižujú riziko mnohých chorôb, vďaka tomu, že pôsobia proti škodlivým voľným radikálom.

Na druhej strane obsahuje kofeín, ktorý funguje ako stimulant. U citlivejších osôb alebo pri vyšších dávkach môže vyvolať problémy a narušiť spánok.

Okrem antioxidantov 1 bežná šálka kávy obsahuje:

  • vitamín B2 (riboflavín): 11 % odporúčaného denného príjmu (ODP),
  • vitamín B5 (kyselina pantoténová): 6 % ODP,
  • vitamín B1 (tiamín): 2 % ODP,
  • vitamín B3 (niacín): 2 % ODP,
  • folát (vitamín B9, kyselina listová): 1 % ODP,
  • mangán: 3 % ODP,
  • draslík: 3 % ODP,
  • horčík: 2 % ODP,
  • fosfor: 1 % ODP.

I keď sa to veľmi nezdá, ak vypijete dve-tri šálky denne, môže káva predstavovať značnú časť vášho denného príjmu živín. Také množstvo antioxidantov, ako je v káve, nie je jednoduché získať z bežnej stravy, najmä ak jete málo zeleniny a ovocia. Pre ľudí, ktorí sa nestravujú zdravo, môže byť v tejto oblasti prínosom.

Ako pôsobí kofeín z kávy?

Všetci vieme, že káva obsahuje kofeín. Je to stimulant – psychoaktívna látka, ktorá môže dočasne zlepšiť funkciu mozgu a urýchliť metabolizmus. Hoci kofeín prirodzene obsahujú čiernyzelený čaj a čokoláda, v káve je vo väčšom množstve.

Obsah kofeínu v jednej šálke sa pohybuje od 30 do 300 mg, podľa toho, akú silnú kávu obľubujete. V priemernej šálke kávy je okolo 90 až 100 mg.

Čo robí kofeín v mozgu? Blokuje funkciu inhibičného neurotransmitera, mozgového hormónu nazývaného adenozín. Výsledkom je zvýšená aktivita v mozgu. Uvoľnia sa ďalšie neurotransmitery – norepinefrín a dopamín a vy sa budete cítiť menej unavení a ostražitejší. Kofeín krátkodobo prispieva k zlepšeniu nálady, reakčného času, bdelosti a všeobecných kognitívnych funkcií.

Kofeín z kávy stimuluje centrálny nervový systém, srdce a svaly. Kyselina chlorogénová ovplyvňuje aj krvné cievy, metabolizmus a spôsob, akým telo zvláda krvný cukor.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

POZITÍVNY VPLYV KÁVY NA ZDRAVIE

Lepší metabolizmus

Ak pijete kávu kvôli tomu, že vám pomáha pri trávení, určite nie ste jediní. Káva skutočne zrýchľuje metabolizmus a uľahčuje vyprázdňovanie. A nielen to. Ak si dáte kofeín pred cvičením, váš výkon zvýši v priemere o 11 – 12 %.

Ak však pijete kávu každý deň, vybudujete si toleranciu – to znamená, že jej účinky už nebudú na vás pôsobiť s takou intenzitou ako na začiatku.

Káva ako ochrana pred Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou

Ak ste mali v okolí človeka trpiaceho Alzheimerom, viete, aké je toto ochorenie ťažké a náročné pre celú rodinu. V skutočnosti je tento stav celosvetovo najčastejším neurodegeneratívnym ochorením a hlavnou príčinou demencie. Dobrou správou je, že ak pravidelne pijete kávu, máte až o 65 % nižšie riziko vzniku Alzheimerovej choroby. Aspoň to hovoria vedecké štúdie.

Druhým najčastejším neurodegeneratívnym problémom je Parkinsonova choroba. Vzniká odumieraním neurónov, ktoré v mozgu tvoria dopamín. Milovníci kávy majú o 32 – 60 % nižšie riziko Parkinsonovej choroby.

Káva a cukrovka

Vedecké dôkazy tiež potvrdzujú pozitívnu súvislosť kávy so zníženým rizikom cukrovky 2. typu. Samozrejme, hovoríme o káve bez cukru, nie o sladenej viedenskej káve, kapučíne či laté.

Počet diabetikov 2. typu za ostatné desaťročia významne vzrastá.

U kávičkárov je riziko cukrovky tohto typu nižšie o 23 – 67 %, závisí to od vášho životného štýlu.

Kávičkári majú nižšie riziko ochorení pečene 

Pečeň si väčšina z nás vôbec nevšíma, kým je všetko v poriadku. Málokto vie, že plní desiatky rôznych funkcií. Najcitlivejšia je na nadmerný príjem alkoholu a fruktózy. Zaujímavé je, že milovníci kávy majú až o 84 % nižšie riziko vzniku cirhózy, ktorá je konečným štádiom poškodenia pečene.

Pravidelné pitie primeraných množstiev kávy (2-3 šálky denne) znižuje aj riziko rakoviny pečene, a to až o 40 %.

Nižšie riziko depresie a samovraždy

Depresia je najčastejším duševným problémom na svete. Vedie k výrazne zníženej kvalite života. Štúdia z roku 2011 ukázala, že ľudia, ktorí pili najviac kávy, mali o 20 % nižšie riziko depresie. Keďže ťažšia depresia sa spája aj s rizikom samovraždy, je to určite zaujímavý poznatok.

Budete s kávou dlhšie žiť?

Odpoveď nemôže byť jednoznačná ani pri tejto otázke. Dlhodobý výskum ukázal, že kávičkári majú nižšie riziko predčasného úmrtia zhruba o 12 až 16 %.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

NEGATÍVNY VPLYV KÁVY NA ZDRAVIE

Po mnohých pozitívach je na mieste spomenúť negatíva, ktoré s pitím kávy súvisia a sú vysoko individuálne. To znamená, že kým vašej kamarátke problém nerobí, vám môže škodiť aj pri rovnakom množstve. Každý človek je totiž inak citlivý na kofeín.

Kofeín môže spôsobiť úzkosť a narušiť spánok

Pri pití kofeínu by sme mali byť opatrní. Priveľké množstvo vedie k nervozite, poteniu, úzkosti, búšeniu srdca a dokonca môže vyvolať záchvaty paniky. Ak vás „rozhrká“ už pár glgov kávy, určite by ste ju nemali piť. Všimli ste si, že káva znižuje kvalitu vášho spánku? Nepite ju na olovrant ani večer.

Ako káva ovplyvní váš krvný tlak?

Kofeín odvodňuje, preto vám v lepších kaviarňach ku káve podajú aj pohár vody. Zároveň mierne zvyšuje tlak.

Kofeín je návykový

Ďalším problémom s kofeínom je, že vedie k závislosti. Keď pravidelne konzumujete kofeín, telo sa ho naučí tolerovať. Čo to znamená? Na vyvolanie podobného efektu ako kedysi budete potrebovať väčšiu dávku. Avšak väčšia dávka znásobí negatíva kávy.

Čakajú vás „absťáky“?

Keď sa dlhoroční kávičkári rozhodnú abstinovať, môžu sa stretnúť s abstinenčnými príznakmi:

Bezkofeínová káva ako riešenie, keď máte problém s kofeínom

Viete, aký je vlastne rozdiel medzi klasickou a bezkofeínovou kávou? Káva bez kofeínu sa zvyčajne vyrába prepláchnutím kávových zŕn chemickými rozpúšťadlami. Kávové zrná po každom opláchnutí strácajú určité percento kofeínu – rozpustí sa v rozpúšťadle. Výrobcovia tento proces opakujú, kým neodstránia väčšinu kofeínu.

Aj káva bez kofeínu obsahuje trochu kofeínu, určite však oveľa menej ako bežná. Ak máte s kofeínom problém, vyberte si radšej alternatívne nápoje, napríklad nápoj z mletej praženej čakanky.

Čo je to zelená káva?

Zelené kávové zrná sú zrná kávy, ktoré neboli pražené – zostávajú surové. Extrakt z nich je obľúbený ako doplnok stravy. Zelenú kávu môžete kúpiť aj vo forme celých zŕn a použiť na prípravu horúceho nápoja, podobne ako praženú kávu.

Pripravte sa však na to, že šálka tohto svetlozeleného nápoja nebude chutiť ako pražená káva, na ktorú ste zvyknutí, má oveľa jemnejšiu chuť. Chutí skôr ako bylinkový čaj. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Napriek rovnakému pôvodu sa zelené zrnká kávy od pražených odlišujú tiež chemickým profilom. Zelená káva sa môže pochváliť bohatou zásobou chlorogénových kyselín. Sú to zlúčeniny so silnými antioxidačnými a protizápalovými účinkami, ktoré majú množstvo zdravotných výhod.

Je pravdou, že aj výrobky z praženej kávy obsahujú malé množstvo kyseliny chlorogénovej, ale väčšina z nej sa stratí počas procesu praženia.

Nezamieňajte si klasickú kávu s inými zdrojmi kofeínu: zelená káva, čierny čaj a zelený čaj. Nie sú rovnaké.

Ako piť kávu, aby ste z nej čerpali len pozitíva?

  1. Základom je nepridávať do nej veľa cukru. Pite filtrovanú kávu, pretože nefiltrovaná káva obsahuje cafestol, látku, ktorá zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi.
  2. Myslite na to, že mnohé kávové nápoje v kaviarňach, baroch a reštauráciách obsahujú stovky kalórií a veľa cukru navyše.
  3. Energetické nápoje zvyčajne obsahujú ešte viac kofeínu ako dve šálky kávy.

Kedy by ste sa mali káve vyhýbať?

Ak máte stavy úzkosti, vysoký krvný tlak alebo nespavosť.

Existujú tiež dôkazy, že ľudia, ktorí spracúvajú kofeín pomaly, majú zvýšené riziko infarktu z pitia kávy. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

V akých prípadoch by ste nemali piť kávu?

 Vo všeobecnosti platí, že pitie jednej až štyroch šálok kávy denne je bezpečné. Viac šálok denne prináša výraznejšie vedľajšie účinky v dôsledku obsahu kofeínu – od miernych až po závažné. Zahŕňajú bolesť hlavy a nepravidelný srdcový tep. Avšak v niektorých prípadoch nie je dobré piť kávu a kofeínové nápoje vôbec. Kto by sa mal kofeínu vyhýbať?

Káva v tehotenstve a pri dojčení

Tehotné ženy by nemali piť viac ako 2 šálky kávy denne – najviac 200 mg kofeínu. Väčšie množstvo kofeínu zvyšuje riziko potratu, syndrómu náhleho úmrtia dojčiat, nižšej pôrodnej hmotnosti dieťaťa.

Ak dojčíte, kávu je najlepšie úplne vynechať, pretože kofeín prechádza do materského mlieka. Môže vyvolať u detí podráždenosť, plačlivosť a zvýšené pohyby čriev.

Kofeín a psychické stavy

S kávou by sme mali byť opatrní pri úzkostných poruchách – kofeín môže úzkosť zhoršiť, ale tiež pri bipolárnej poruche, pretože kofeín zhoršuje príznaky mánie.

Kofeín a telesné ochorenia 

Poruchy krvácania: Kofeín v káve môže spomaliť zrážanie krvi a zhoršiť poruchy krvácania.

Ochorenie srdca: Každodenné pitie vhodného množstva kávy nezvyšuje riziko závažných komplikácií srdcových chorôb. Avšak fajčiarom, ktorí majú srdcové choroby, rastie riziko úmrtia na srdcové choroby, ak denne konzumujú kávu.

Diabetes: Kofeín v káve má vplyv aj na hladinu cukru v krvi. Opatrne!

Hnačka: Veľké množstvá kofeínu zhoršujú hnačku.

Epilepsia: Ľudia s epilepsiou by sa mali úplne vyhýbať užívaniu kofeínu vo vysokých dávkach. Nízke dávky kofeínu užívajte opatrne.

Glaukóm: Pitie kofeínovej kávy zvyšuje tlak vo vnútri oka. Zvyšovanie tlaku začína do 30 minút a trvá minimálne 90 minút. Ak máte glaukóm, pite kávu opatrne a s mierou.

Vysoký tlak: Pitie kofeínovej kávy môže zvýšiť krvný tlak.

Syndróm dráždivého čreva: Kofeín v káve, najmä vo veľkých množstvách, zhoršuje hnačku a ďalšie príznaky ochorenia.

Strata kontroly močového mechúra: Kofeín zhoršuje kontrolu močového mechúra tým, že zvyšuje frekvenciu močenia a vyvoláva nutkanie na močenie.

Fajčenie: Ak fajčíte a pijete kávu, máte zvýšené riziko úmrtia na srdcové choroby alebo rakovinu.

Rednutie kostí (osteoporóza): Pitie kofeínovej kávy zvyšuje množstvo vápnika, ktorý sa vyplavuje močom, čo oslabuje kosti. Ak máte osteoporózu, nepite viac ako 2 šálky kávy denne.

Ak užívate lieky a pravidelne pijete kávu, porozprávajte sa s lekárom, či neovplyvňuje účinky liečby. Pozor aj na kombináciu kávy s alkoholom. Prečo? Telo v snahe zbaviť sa kofeínu ho najskôr rozloží. Alkohol spomaľuje tempo, akým telo rozkladá kofeín. Táto kombinácia tiež zvyšuje riziko vedľajších účinkov kofeínu vrátane nervozity, bolesti hlavy a rýchleho srdcového tepu.

Podčiarknuté a zrátané

Ak nie je káva vaším bežným spoločníkom, nie je dôvod nasilu ju pridávať do denných rituálov. Zamerajte sa na zdravú výživu, doprajte si veľa zeleniny a ovocia.

Ak kávu pijete pravidelne a bez problémov, cítite sa po nej lepšie, pravdepodobne z nej čerpáte pozitíva. Ak vám nerobí dobre – jednoducho ju nepite.

Zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/coffee-good-or-bad#TOC_TITLE_HDR_2

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-980/coffee

https://theconversation.com/mixed-messages-is-coffee-good-or-bad-for-us-it-might-help-but-it-doesnt-enhance-health-187343

Is coffee good or bad for your health?

Pridaj komentár