Click here!

Fosfor v tele: Prečo ho potrebujeme? Kde v strave ho nájdeme?

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Keď počujeme slovo fosfor, možno si skôr predstavíme nejaký predmet, ktorý dobre vidno v tme. S chemickým prvkom – fosforom, to však nemá veľa spoločného. Tento chemický prvok tvorí až 1 % celkovej hmotnosti nášho tela. Nachádza sa v každej bunke, ale najviac ho máme v kostiach a v zuboch.

Čo sa stane, ak ho máme v tele priveľa?

Alebo naopak – málo?

V ktorých potravinách nájdeme fosfor?

Čo je to fosfor?

Patrí k najbežnejším chemickým látkam v našom prostredí – pravdepodobne preto ho máme aj v tele. Spomedzi minerálov máme jednoznačne najviac vápnika, no práve fosfor je na druhom mieste. A načo ho potrebujeme?

Čo robí v tele:

  • opravuje tkanivá a bunky,
  • filtruje odpadové látky,
  • stará sa o zdravie kostí, zubov, svalov, obličiek a ciev,
  • posilňuje nervový systém (nervovú komunikáciu).

V ktorých potravinách ho nájdeme

Našťastie sa nachádza v bežných potravinách. Väčšina z nás ho teda získava priamo zo stravy. Len pri niektorých chorobáchstavoch ho telo nevie vyťažiť z jedla. Nedostatok tohto stopového prvku je však pomerne zriedkavý.

Produkty s vysokým obsahom fosforu, nie je ťažké nájsť. Malá pomôcka – zvyčajne sú to tie, ktoré obsahujú aj veľa vápnika. Nachádza sa v týchto potravinách:

  • bravčové alebo hydinové mäso,
  • treska, losos a tuniak,
  • vajíčka,
  • mlieko,
  • jogurt,
  • syry (hlavne ricotta),
  • puding,
  • fazuľa,
  • zemiaky,
  • cesnak,
  • celozrnné pečivo,
  • orechy a semená,
  • nachos,
  • pivo,
  • čokoláda.

Spolu s vápnikom udržiava zdravé kosti

Ak chceme mať zdravé kosti, samotný vápnik nestačí – budeme potrebovať aj fosfor. Tento prvok spolupracuje aj s vitamínmi skupiny B, pričom zohráva dôležitú úlohu pri tvorbe telesnej energie. Na to, aby  telo absorbovalo dostatok fosforu, potrebuje aj vitamín D.

Ako sa prejavuje nedostatok fosforu?

Znížená hladina fosforu v tele sa nazýva hypofosfatémia. Ak je jeho hladina v krvi príliš nízka, prejaví sa to aj navonok. Toto sú hlavné príznaky, ak v tele chýba:

  • pokles energie – zvládneme menej,
  • svalová slabosť,
  • strata chuti do jedla,
  • mravčenie okolo úst,
  • podráždenosť alebo úzkosť,
  • u detí – zlý vývoj kostí.

Nízka hladina fosforu často súvisí s alkoholizmom, cukrovkou alebo užívaním antacíd.

Vysoká hladina fosforu v krvi

Tento stav sa nazýva hyperfosfatémia. Ide však o zriedkavý stav. Deje sa to hlavne u ľudí s obličkovými problémami, či u tých, ktorí majú ťažkosti s reguláciou vápnika, horčíka, zinku alebo železa. Problematické je, že niektoré z príznakov sú podobné, ako pri nízkej hladine fosforu.

Prejavuje sa:

  • bolesťou kĺbov alebo svalov,
  • svrbením alebo začervenaním očí – menej časté,
  • ťažkou ​​zápchou, hnačkou, nevoľnosťou, zvracaním – v ťažších prípadoch.

Pri nízkej, ale i vysokej hladine fosforu, musí lekár zistiť príčinu, aby vylúčil iné ochorenia. Vážny nedostatok alebo prebytok tohto stopového prvku ohrozuje srdce.

fosfor-v-ľudskom-tele
Zdroj foto: AdobeStock.com.

Koľko fosforu potrebujeme?

Dospelí ho potrebujú menej ako deti vo veku od 9 do 18 rokov, ale viac ako deti do 8 rokov. Tu je odporúčaný denný príjem podľa veku:

  • dospelí (od 19 rokov): 700 mg,
  • deti od 9 do 18 rokov: 1 250 mg,
  • deti od 48 rokov: 500 mg,
  • deti od 1 do 3 rokov: 460 mg,
  • dojčatá (712 mesiacov): 275 mg,
  • najmenšie deti (0 6 mesiacov): 100 mg.

Tehotné a dojčiace ženy, ktoré majú do 18 rokov, potrebujú 1 250 mg fosforu denne. Ostatné mamičky len 700 mg.

Čo sú to fosfáty?

Fosfáty sú soli kyseliny fosforečnej – ide o formu fosforu. Fosfáty sa používajú v prípravkoch na čistenie riadu, v pekárskych prísadách, spracovaných syroch, ale aj vo výživových doplnkoch, ktoré môžeme užívať, ak máme nedostatok fosforu v strave.

 

Vplyv fosforu na obličky

Ak sú naše obličky zdravé, odstraňujú z krvi prebytočný fosfor. Ak však nefungujú správne, hladina fosforu sa zvýši, pričom niekedy sa zvýši aj hladina vápnika. Preto pacienti s vážnym ochorením obličiek potrebujú dialýzu, aby sa z tela odstránil nadbytok fosforu.

Pri vysokej hladine fosforu sa môžu vytvoriť nebezpečné usadeniny vápnika – v srdci, cievach, pľúcach a očiach.

Výživové doplnky a lieky

Výživové doplnky a lieky, obsahujúce fosfor, sa dajú použiť rôznymi spôsobmi. Dokázateľne pôsobia ako preháňadlá, obnovujú kostnú hmotu, pomáhajú pri infekciách močových ciest a močových kameňov, či u ľudí s pokročilou podvýživou.

Tak ako pri iných výživových doplnkoch a liečivách, aj tu zaznamenávame vedľajšie účinky. Vysokými dávkami si privodíme bolesti hlavy, nevoľnosť, závraty, zvracanie, či hnačku. Nadmerný príjem fosfátov zasa narušuje vstrebávanie vápnika, železa, horčíka a zinku.

Alergie na fosforečnany sú zriedkavé, ale ak máte typické príznaky (svrbenie, opuch, sťažené dýchanie), ihneď privolajte lekársku pomoc. Vo výnimočných prípadoch sa objaví život ohrozujúca reakcia – anafylaxia.

V prípade, že trpíte chronickým ochorením obličiek, doplnky s fosforom neužívajte! Nadbytok tohto stopového prvku ovplyvňuje aj kyslosť moču. Takisto sa môže uvoľniť nediagnostikovaný obličkový kameň.

Ktoré lieky znižujú hladinu fosforu?

  • inzulín,
  • inhibítory ACE,
  • kortikosteroidy,
  • antacidá – neutralizujú kyselinu chlorovodíkovú v žalúdku (najmä pri pálení záhy),
  • antikonvulzíva – liečivá na epileptické záchvaty.

Ak užívate tieto lieky, porozprávajte sa s lekárom. Ak máte príznaky nedostatku alebo prebytku fosforu, požiadajte o krvné testy. Lekár vám pravdepodobne vyšetrí aj moč.

Zdroje:

  1. https://www.healthline.com/health/how-your-body-uses-phosphorus
  2. https://www.healthline.com/health/phosphorus-in-diet
  3. https://medlineplus.gov/ency/article/002424.htm
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325623.php
  5. https://www.msdmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/electrolyte-balance/overview-of-phosphate-s-role-in-the-body
  6. https://study.com/academy/lesson/what-does-phosphorus-do-for-the-body-deficiency-benefits-function.html
  7. https://www.verywellhealth.com/phosphorus-health-benefits-4589810

Pridaj komentár