Click here!

Žlčníková diéta: Viete, ktoré potraviny sú priaznivé pre žlčník?

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Žlčník je súčasť tráviacej sústavy – malý orgán umiestnený pod pečeňou. Kým nemáme so žlčníkom problémy alebo neprekonáme žlčníkový záchvat, prakticky si ho ani neuvedomujeme. Napriek tomu je veľmi dôležitý, pretože uchováva žlč, ktorú vyrába pečeň, a uvoľňuje ju do tenkého čreva. Tam pomáha stráviť jedlo. Žlčník je citlivý orgán. Niektoré potraviny ho dráždia, iné sú prospešné. V prípade zápalu či poškodenia žlčníka vám lekári odporučia špeciálne stravovanie, ktorému hovoríme žlčníková diéta.

Ktoré potraviny sú vhodné pri žlčníkovej diéte?

Jedlá, ktorým sa treba vyhnúť, ak máte problémy so žlčníkom

Ako vyzerá žlčníková diéta po operácii?

Čo zapríčiňuje problémy so žlčníkom?

Žlčníková diéta nie je potrebná len vtedy, ak ste po operácii žlčníka. Je nevyhnutná pri podráždení žlčníka, ale aj ako prevencia – najmä ak ste už mali skúsenosť s tým, že vám niektoré potraviny uškodili. Základom stravy, ktorá neohrozuje žlčník, sú potraviny bohaté na živiny. Naopak, hotovou pohromou pre žlčník je strava bohatá na vysoko spracované potraviny. Tie zvyšujú riziko ochorení súvisiacich so žlčníkom, avšak aj mnohých iných chronických stavov.

Žlčníková diéta: Potraviny priaznivé pre žlčník

Pestrá a zdravá strava, ktorá je prospešná pre celkové zdravie, je zvyčajne vhodná aj na ochranu žlčníka pred ochoreniami. Samozrejme, všetky faktory, ktoré majú vplyv na to, či ochorieme na žlčník, ovplyvniť nemôžeme (vek, pohlavie, rodinná anamnéza), ale stravovanie áno. Verte alebo nie, jedlá, ktoré zvykneme jesť, majú veľmi silný vplyv na zníženie alebo zvýšenie rizika tráviacich problémov.

Stredomorská strava a DASH diéta

Veľká štúdia z roku 2018 ukázala, že niektoré diéty znižujú riziko vzniku tvorby žlčových kameňov. Patria k nim najmä stredomorská a DASH diéta.

Vieme, že celosvetovo uznávaná stredomorská strava, ktorá je prospešná aj pre srdce a cievy, zahŕňa celé potraviny a zdravé tuky. Zároveň obmedzuje spracované potraviny a rafinované obilniny.

DASH diéta sa tiež zameriava na celé potraviny, okrem toho obmedzuje sodík, červené mäso a tuk. Obe diéty kladú dôraz na konzumáciu veľkého množstva celého ovocia a zeleniny a obmedzenie pridaných cukrov.

Zelenina a ovocie

Ak hľadáte spôsob, ako chrániť zdravie žlčníka, jedzte množstvo ovocia a zeleniny. Sú plné živín a vlákniny, ktorá je nevyhnutná pre zdravý žlčník. Vláknina zlepšuje trávenie, vyvoláva pocit sýtosti a znižuje riziko tvorby žlčových kameňov.

Žlčníková diéta by mala zahŕňať ovocie a zeleninu s vysokým obsahom vitamínu C, napríklad kivi, brokolicu, ďalej citrusové plody a listovú zeleninu (kel a kapustová zelenina). Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Žlčníková diéta a tuky

Kým živočíšne tuky, vyprážanémastné jedlá žlčník poriadne zaťažia, potraviny bohaté na zdravé tuky podporujú jeho zdravie. Ochranný účinok omega-3 mastných kyselín súvisí so znížením hladín triglyceridov, so zlepšením kvality žlče a tiež s reguláciou kontrakcií žlčníka. Obsahujú ich orechy, olivový olej, doplnky z rýb a rybieho tuku.

Rastlinné bielkoviny

Riziko žlčníkových problémov znižuje aj dostatok rastlinných bielkovín v strave. Potraviny ako fazuľa, orechy, šošovica, tofu a tempeh sú vynikajúcou alternatívou mäsa, samozrejme, ak nemáte alergiu na sóju.

Káva

Mierna konzumácia kávy pomáha chrániť funkciu žlčníka. Výskumy potvrdili, že niektoré látky v káve majú rôzne výhody pre zdravie žlčníka vrátane vyrovnávania určitých chemikálií a stimulácie činnosti žlčníka. Priveľa kávy však môže pôsobiť dráždivo, takže opatrne!

Jedzte pravidelne a častejšie

Ak máte akýkoľvek tráviaci problém, vyhýbajte sa hladovaniu, jedzte častejšie v menších dávkach a v pravidelných časových odstupoch, napríklad každé tri hodiny. Pravidelná strava precvičuje žlčník v uvoľňovaní žlče. Keď ho prinútite uvoľňovať žlč často a pravidelne, je menej pravdepodobné, že sa u vás vyvinú žlčové kamene.

Žlčníková diéta: Potraviny, ktoré zaťažujú žlčník

Žlčníková diéta znamená aj vyhýbať sa potravinám, ktoré dráždia žlčník. Patria k nim najmä:

  • rafinované cukry,
  • potraviny s vysokým obsahom pridaných cukrov,
  • rýchle občerstvenie (fastfoodové jedlá),
  • potraviny s vysokým obsahom tuku, najmä nasýteného,
  • potraviny obsahujúce trans-tuky – vyprážané jedlá, margaríny,
  • strava, ktorá má nízky obsah vlákniny.

Neprejedajte sa a vyhnite sa tiež studeným nápojom a jedlám priamo z chladničky.

žlčníková diéta Dash diéta
Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Strašiak s názvom transmastné kyseliny

Transmastné kyseliny súvisia s celým radom zdravotných problémov – od srdcovo-cievnych cez neurologické až po tráviace vrátane ochorení žlčníka. Nachádzajú sa vo vyprážaných potravinách a v niektorých komerčne pečených výrobkoch. Tieto kyseliny narúšajú fungovanie žlčníka tým, že zvyšujú hladinu triglyceridov v krvi. Spolu s ňou rastie riziko vzniku žlčových kameňov.

V prípade, že už máte žlčové kamene, potraviny s vysokým obsahom tuku zvýšia riziko bolestivých komplikácií známych ako žlčníkový záchvat. Je to preto, že tuk z potravy núti žlčník sťahovať a vyprázdňovať sa, čo vyvoláva dráždivé pocity a bolesť, ak už máte žlčníkové kamene. Pre niektorých ľudí sú problémom aj veľmi pikantné jedlá.

Žlčníková diéta po operácii

Ak sa vám nevyhla operácia žalúdka, dodržiavajte všetky odporúčania lekárov. Stravujte sa pravidelne a jedzte vyváženú stravu. V prvých týždňoch po odstránení žlčníka môžete pociťovať hnačku, nadúvaniezvýšenú plynatosť. Tie spôsobuje nepretržité uvoľňovanie žlče do čriev. Preto aspoň dočasne zvýšte príjem vlákniny. Doprajte si nedráždivé ovocie a zeleninu, celozrnné pečivo či hnedú ryžu.

Čo vlastne vyvoláva problémy so žlčníkom

Existujú dva základné typy problémov so žlčníkom:

  • cholecystitída – zápal žlčníka,
  • cholestáza – porucha tvorby a vylučovania žlče.

Zápal žlčníka môže vyvolať bakteriálna infekcia, ale tiež často súvisí s prítomnosťou žlčníkových kameňov. Je to bolestivý stav, ktorý neprechádza – bolesť je tupá a stále prítomná (pri kolike je ostrá, bodavá a striedavá). Poznáme akútnychronický zápal žlčníka.

Prítomnosť žlčníkových kameňov nemusíte cítiť, ale k častým príznakom ich výskytu patria:

  • bolesť v pravej hornej časti brucha, najmä po jedle a jedení mastných jedál,
  • strata chuti do jedla,
  • nevoľnosť,
  • vracanie,
  • žltačka, ak sú žlčové cesty upchaté,
  • zvýšená teplota,
  • moč farby čaju,
  • svetlá stolica.

Veľmi nebezpečný a potenciálne aj život ohrozujúci stav vzniká vtedy, ak kameň upchá kanálik, ktorým odteká žlč. V tomto prípade je operácia s odstránením žlčníka nevyhnutná.

žlčníkov diéta Dash diéta
Žlčníkové kamene vedia poriadne potrápiť. Niektorí ľudia však o nich ani netušia. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Kto má najväčšie riziko tvorby žlčových kameňov?

Ženy majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku žlčových kameňov ako muži. Ešte vyššie riziko majú tehotné ženy a ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu či hormonálnu substitučnú liečbu.

Rizikové faktory tvorby žlčníkových kameňov zahŕňajú nadváhu, rýchle schudnutie a následné pribratie, ischemickú chorobu srdca, cukrovku, stravu s vysokým obsahom rafinovaných sacharidov a kalórií, ale s nízkym obsahom vlákniny. O problémy so žlčníkom sa postaráte aj v prípade, že ignorujete potravinové alergie, intolerancie alebo celiakiu.

Podčiarknuté a zrátané:

Problémy so žlčníkom sú neraz bolestivé a v mnohých prípadoch aj nebezpečné. Ak si však budeme na tanier nakladať správne potraviny a vyhýbať sa škodlivým (najmä potravinám s vysokým obsah tuku), môžeme si zdravie žlčníka ochrániť prakticky navždy. A ešte jeden bonus navyše: žlčníková diéta prospeje aj nášmu celkovému zdraviu, a to z dlhodobého hľadiska.

 

Zdroje:

https://www.webmd.com/digestive-disorders/features/gallbladder-diet-foods-for-gallbadder-problems

https://www.healthline.com/health/gallbladder-diet

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317196

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6280928/

nhs.uk/common-health-questions/operations-tests-and-procedures/do-i-need-to-change-my-diet-after-gallbladder-surgery/

Pridaj komentár