Click here!

Imunostimulanty: Posilnenie imunity pomocou prírodných látok

Je tu jeseň, špecifické ročné obdobie, keď náš imunitný systém dostáva zabrať.

S príchodom chladnejšieho počasia, sa množia prechladnutia, chrípky, angíny či zápaly horných dýchacích ciest.

Čo robiť, aby sme sa vyhli týmto infekciám?

Poznáme množstvo látokrastlín s podporným účinkom na imunitný systém.

Pre koho sú rastlinné imunostimulanty vhodné?

O užívaní imunostimulantov (látok na podporu imunity), by ste mali uvažovať najmä vtedy, ak trpíte na opakované, prípadne dlhodobé (chronické) ochorenia dýchacieho systému alebo močových ciest. Znížená imunita sa môže prejaviť aj nehojacimi sa ranami, či ako celková slabosťúnava organizmu.

Kedy by ste nemali užívať rastlinné imunostimulanty?

Nie sú pre vás vhodné, pokiaľ trpíte autoimunitným ochorením, pri ktorom je váš imunitný systém aktívnejší, než je to bežné, a preto poškodzuje vlastné telo (napr. pri reumatoidnej artritíde, skleróze multiplex, cukrovke typu 1). Takisto ich neužívajte pri tuberkulóze, leukémii, AIDS, či sklone k alergiám.

Všeobecné zásady užívania imunostimulantov

Imunostimulanty môžete užívať preventívne, ale aj počas už prebiehajúceho ochorenia. Pri akútnych ochoreniach, by dĺžka liečby mala trvať 5 – 6 dní, po ktorých choroba (zvyčajne) ustúpi. Súbežne s imunostimulantmi možete užívať antibiotiká, ktoré vám na liečbu ochorenia predpísal lekár.

Pokiaľ chcete imunostimulanty užívať preventívne, odporúčajú sa 4 – 6 týždňové kúry (v závislosti od prípravku). Medzi kúrami by však mala byť aspoň týždňová prestávka. Niekedy, napr. pri betaglukánoch, môže táto kúra trvať až 3 mesiace.

imunostimulanty vitamín C

Vitamín C

Vo vysokých koncentráciách sa nachádza v bunkách imunitného systému, ktoré ho potrebujú pre svoju správnu funkciu.

Vitamín C patrí medzi esenciálne látky, čo znamená, že ľudské telo nie je schopné, samo si ho vytvárať – je odkázané na jeho príjem z potravy.

Vitamín C je rozpustný vo vode, a tak  – na rozdiel od vitamínov rozpustných v tukoch (A, D, E a K) – si telo nedokáže vytvárať zásoby v tele, a preto sa nemôžete predávkovať; ale pozor – nadmerné množstvo zaťažuje obličky!

Aká je potrebná denná dávka vitamínu C?

Vitamín C sa vylučuje denne – močom. Preto by mal byť jeho príjem každodenný.

Potreba vitamínu C sa mení s pribúdajúcim vekom. Kým deťom stačí denne 40 – 50 mg, tínedžeri a dospelí potrebujú dvojnásobok (80 – 100 mg).

Potreba vitamínu C sa zvyšuje aj pri:

  • zápalových ochoreniach,
  • neprospievaní,
  • hojení rán,
  • anémii (nedostatku železa v krvi),
  • rýchlom raste,
  • infekciách,
  • fyzickej a psychickej záťaži.

Kedy sa denná dávka vitamínu C zvyšuje?

Pri fajčení (i pasívnom) sa zvyšuje až na 200 – 250 mg denne. Podobne pri tehotenstvedojčení (120 – 150 mg) a užívaní hormonálnej antikoncepcie.

V materskom mlieku sa vitamín C nachádza, v kravskom však veľmi málo. Preto je potrebné, dbať o optimálnu dennú dávku vtedy, ak bábätko nemožno dojčiť.

imunostimulanty karfiol paradajky

Najbohatšie zdroje vitamínu C:

  • citrusové plody,
  • šípky,
  • kyslá kapusta,
  • paradajky,
  • špargľa,
  • červená paprika,
  • zemiaky,
  • karfiol,
  • petržlenová vňať,
  • jahody,
  • kiwi,
  • čierne ríbezle.

Údaje o množstvách vitamínu C v ovocí a zelenine sa často líšia, ale na pokrytie dennej dávky by mal človek zjesť pol kila kyslej kapusty, 2 – 3 citróny, 1 väčší pomaranč alebo 50 g šípok.

Vitamín C sa úpravou ovocia a zeleniny ničí

Mali by ste vedieť, že ide o veľmi nestabilnú látku, ktorá mimoriadne citlivo reaguje na vzduch, vlhkosťteplo. Preto sa skladovaním, varom, resp. prípravou potravy, množstvo vitamínu C výrazne znižuje (niekedy až o 70 %).

Účinok vitamínu C sa ničí aj pri styku s kovmi – pri krájaní alebo odšťavovaní ovocia a zeleniny používajte keramický nôž.

Najmenšie straty dosiahneme pri sušení alebo mrazení.

imunostimulanty prechladnutie

Znižuje vitamín C riziko prechladnutia?

Čo sa týka imunitného systému, vitamínu C je stále predmetom diskusie. Vo vedeckých štúdiách nebola preukázaná jeho schopnosť pri predchádzaní prechladnutiu.

Avšak – je dokázané, že vitamín C skracuje trvaniezmierňuje príznaky prechladnutia.

Aká je maximálna dávka vitamínu C?

Všetkého veľa škodí, a inak to nie je ani pri vitamínoch. Pri nadmernom príjme vitamínu C hrozí (napríklad) zvýšený cholesterol, či obličkové kamene. Preto by jeho denná dávka nemala presiahnuť 1 – 2 gramy.

Opatrní by ste mali byť aj v prípade, ak si dennú dávku zabezpečujete výživovými doplnkami z lekárne.

Zázvor

Po slovensky ďumbier lekársky, je momentálne veľmi obľúbený v prevencii chrípky a prechladnutia. Obyčajne sa užíva vo forme čaju.

Nositeľom účinku je silica, ktorá sa nachádza v koreni. Denná dávka je asi 1 lyžička nahrubo postrúhaného koreňa, ktorá sa zaleje 200 ml vriacej vody a nechá 5 – 10 minút lúhovať. Čaj z ďumbiera, by sa mal piť pred jedlom.

Tehotenstvo alebo dojčenie nie je pri užívaní prekážkou.

POZOR! Ďumbier môže zvýšiť účinok látok proti zrážanlivosti krvi. Preto ak užívate takéto lieky, mali by ste byť opatrnejší, prípadne sa poraďte s lekárom alebo lekárnikom.

imunostimulanty zázvor ďumbier
Zázvor (ďumbier)

Echinacea

Využíva sa jej koreň a sušená alebo čerstvá vňať, najčastejšie vo forme tinktúry. Pri skladovaní dochádza k zmene zloženia, preto si radšej kúpte menšie balenie. Denná dávka je približne 3x po 60 kvapiek (u dospelého človeka), u detí sa prepočítava podľa hmotnosti.

Echinacea zvyšuje funkciu bielych krviniek (ktoré sú zodpovedné za degradáciu baktérií), pôsobí antibakteriálneantivírusovo.

Je vhodná najmä na liečbu a prevenciu opakujúcich sa ochorení horných dýchacích ciestmočových ciest. Echinacea tiež zabraňuje vzniku a vývoju ochorenia, zmierňuje jeho prejavy, skracuje čas ochoreniaznižuje počet opakovaných ochorení.

V odporúčanom dávkovaní je vhodná aj v tehotenstve, neodporúča sa ale u detí do jedného roka.

Opatrní by ste mali byť, ak užívate lieky s obsahom kofeínu alebo midazolamu – môže to oslabiť ich účinok.

imunostimulanty echinacea
Echinacea

Rakytník rešetliakový

Využívajú sa najmä jeho plody, ktoré sú bohatým zdrojom vitamínov C, Ebeta-karoténu. Tradične sa používa najmä pri ochoreniach dýchacích ciest.

Účinok rakytníka rešetliakového spočíva najmä vo vysokom obsahu vitamínu C, ale tinktúra z listov podporuje aj tvorbu mnohých dôležitých látok imunitného systému.

Rakytník má silnú antivírusovú aktivitu, najmä proti chrípkovýmherpesovým vírusom. Extrakt z listov pôsobí aj antibakteriálne.

Odporúčaná denná dávka plodov rakytníka je približne 28 gramov. Pri prípravkoch s obsahom rakytníka je to asi 30 mg.

Nežiaduce účinky nie sú známe, rakytník však môže spomaliť proces zrážanlivosti krvi. Preto by (podobne, ako pri zázvore) mali byť opatrní pacienti, ktorí užívajú lieky proti zrážanlivosti krvi.

O použití rakytníka rešetliakového v tehotenstve a pri dojčení neexistuje dostatok informácií o bezpečnosti, preto sa neodporúča.

imunostimulanty rakytník
Rakytník rešetliakový

Goji

Po slovensky kustovnica cudzia. Ide o významnú liečivú rastlinu čínskej tradičnej medicíny.

Denná dávka sa pohybuje okolo 30 g sušených plodov (pre dospelého človeka), u detí nebola stanovená. Užívanie v tehotenstve a pri dojčení sa preto neodporúča.

Vysoké dávky goji môžu pôsobiť ako preháňadlo.

Cesnak kuchynský

Cesnak je už stáročia známy svojimi antibakteriálnymi, antivírusovými a antifungálnymi (proti plesniam a hubám) účinkami. Je vhodný pri chrípke a prechladnutí, pri kašli, bronchitíde, a dokonca pri prevencii nádorových ochorení.

Dennú dávku predstavujú asi 2 – 3 strúčiky, v prípade cesnakového prášku – 2 gramy. Môže sa užívať aj pri tehotenstve a dojčení, dokonca vedia k zvýšeniu cicacieho reflexu u novorodeniatok.

imunostimulanty cesnak

Cesnak však znižuje zrážanlivosť krvi, teda opäť musia byť opatrní pacienti, ktorí užívajú lieky na lepšiu zrážanlivosť krvi.

Cesnak by sa nemal kombinovať so sanguinavirom, liečivom, ktoré sa používa v liečbe HIV.

Betaglukány

Betaglukány sú súčasťou bežnej potravy. Sú to látky pochádzajúce najmä z húb, ale aj niektorých rastlín, napríklad z ovsa.

Ako imunostimulanty sa využívajú najmä kvasnice, hliva ustricová huby – reishi, šiitake, maitake a cordyceps.

Betaglukány zvyšujú aktivitu rôznych buniek imunitného systému, a tým aj ich odolnosť voči baktériám, vírusom a parazitom.

Odporúčaná denná dávka čistého betaglukánu je 250 – 500 mg. U detí od 1 do 3 rokov sa odporúča 30 mg (vo forme sirupu), u detí od 3 rokov 90 – 100 mg (sirup alebo pastilky).

O použití betaglukánov v tehotenstve a pri dojčení však chýbajú informácie o bezpečnosti, preto sa neodporúčajú.

imunostimulanty huba shiitake
Huba shiitake

Probiotiká

Predstavujú zdraviu prospešné baktérie, ktoré sídlia v tráviacom trakte. Probiotiká zasahujú do viacerých mechanizmov imunitného systému, sú dôležitým ochranným faktorom proti škodlivým mikroorganizmom.

Prirodzenými zdrojmi probiotík sú: kyslé mlieko, bryndza, či jogurty obohatené o probiotické kultúry.

Okrem prírodných liečiv, poznáme aj liečivá syntetické. Využívajú sa pri vážnych či chronických poruchách imunity.

Ich užívanie je však viazané na lekársky predpis a terapia patrí do rúk skúseného imunológa alebo alergológa.

Pred začatím užívania akýchkoľvek prírodných imunostimulantov, sa poraďte s lekárom alebo lekárnikom – o vašich ťažkostiach, liekoch, ktoré užívate, a o vhodnosti toho-ktorého prípravku. Rozhodne totiž neplatí, že prírodné liečivo = neškodné liečivo.

Autorka študuje na Farmaceutickej fakulte UK v Bratislave

Redakčne upravené (jam)

Ilustračné fotografie

2 odpovedí na “Imunostimulanty: Posilnenie imunity pomocou prírodných látok

  1. Zázvor a cesnak sú úplnou klasikou. Určite sa nájdu aj ďalšie, ako mätový čaj, med a veľa iných. Posilnenie imunity a zdravia si vyžaduje látok oveľa viac a hlavne ich denný príjem v dostatočnom množstve. Mne dobre pomohlo, keď som si ich mohol jednoducho denne dopĺňať doplnkom stravy.

Pridaj komentár