(Zdroj foto: AdobeStock.com)
V dnešnej dobe je lekární viac, než je potrebné.
V minulosti bol ich počet regulovaný podľa počtu obyvateľstva, od deväťdesiatych rokov to tak už nie je.
Práve preto je lekáreň v každom obchodnom dome, po niekoľko lekární máme okolo nemocníc, a jednu lekáreň vedľa druhej v centrách väčších miest. Niektoré sú individuálne, iné sieťové.
Ako si v tom množstve vybrať lekáreň s najlepšími službami?
Tu sú kritériá, podľa ktorých si môžete nájsť najlepšiu lekáreň.
Čo by mal lekárnik urobiť, ak mám na recepte chybu?
Ste zmätení, keď si dvaja zdravotnícki pracovníci protirečia?
Už neraz sa vám stalo, že na recepte, ktorý ste dostali od lekára, bola chyba?
Alebo vám lekárnik pri výdaji lieku položil doplňujúcu otázku, a vzápätí zistil, že lieky, ktoré vám predpísal lekár, by ste nemali užívať?
Ak si lekárnik takúto chybu všimne, môže o nej upovedomiť vás, alebo vášho lekára. Lekárne, žiaľ, častokrát nemajú priamy kontakt na lekára, a jeho získanie môže istý čas trvať. Ak sa to lekárnikovi (v ideálnom prípade) podarí, musí nájsť s lekárom spoločnú reč.
V reálnom živote zvyčajne upovedomí o takejto chybe lekárnik iba vás. Dôvodom je často zlá skúsenosť lekárnika s lekárom, ktorý v minulosti odmietol prijať pripomienky k liečbe. Lekárnik sa odvtedy tejto komunikácii – hoci nezmyselne – vyhýba.
V takomto prípade poproste vášho lekárnika, aby vám nezhodu v liečbe vysvetlil, prípadne ju poznačil na papier, ktorý zanesiete svojmu lekárovi.
Určite by sa lekárnik ani lekár nemali znížiť k poznámkam na činnosť toho druhého. Lekárnik by mal – práve naopak – zvoliť aktívny prístup, aby vám pomohol, a ak je to potrebné, kontaktoval lekára. Ten mu totiž úpravy vo vašich liekoch vysvetlí lepšie.
Čo všetko mi má lekárnik pri výdaji lieku povedať?
Pod dispenzačným minimom rozumieme minimálne množstvo informácií, ktoré by vám mal lekárnik pri výdaji lieku poskytnúť, aby ste ho užívali správne – pri ktorých chorobách/problémoch sa používa, oboznámiť vás s dávkovaním, a napísať vám ho na balenie.
Dobrý lekárnik vás upozorní napríklad aj na to, či liek neznižuje pozornosť, a teda či môžete šoférovať, alebo či je vhodné, aby ste ho užívali počas tehotenstva.
Rovnako vás môže upozorniť na najčastejšie sa vyskytujúce nežiaduce účinky. Pravdepodobne vám povie, ako liek skladovať. Často sa totiž stáva, že liek zabudneme odložiť do chladničky, alebo že kvapky do úst, kvapkáme do očí.
Neberte preto otázku „Poznáte dávkovanie?“ ako skúšku, pri ktorej musíte odpovedať „Áno“. Samozrejme, pokiaľ užívate liek dlhodobo, dobre ho poznáte, a ak nemáte žiadne problémy, takéto informácie už pravdepodobne nepotrebujete.
Ak si však nie ste čo len trochu istý, nespoliehajte sa na to, že všetky vaše otázky budú zodpovedané v príbalovom letáku (alebo na internete).
Je moja liečba v poriadku?
V každej lekárni by sa malo nachádzať miesto, na ktorom budete mať vy a lekárnik súkromie. Aj napriek diskrétnej zóne, je totiž priestor v lekárni verejný, a je pochopiteľné, že svoje zdravotné problémy nechcete „pretriasať“ na verejnosti.
Lekárnika môžete požiadať aj o konzultáciu v súkromí. Pokiaľ je lekáreň personálne väčšia, môžu tak urobiť hneď. Ak nie, môžu sa s vami dohodnúť na termíne. Môžete im priniesť rozpis liekov, ktoré užívate, spýtať sa na dávkovanie, nežiaduce účinky, alebo požiadať, aby skontrolovali, či môžete niektoré lieky užívať spolu.
V tomto prípade však budú potrebovať 3 veci:
- názvy liekov (alebo účinných látok),
- počet miligramov,
- rozpis užívania lieku (počas dňa).
Ste diabetik, alebo máte problémy s cholesterolom? Užitočnou službou lekární je meranie cholesterolu a glukózy
Meranie sa často vykonáva bezplatne, no z kapacitných dôvodov ho nevykonávajú všetky lekárne.
Vo väčších lekárňach však takúto službu nájdete – personál lekárne vám hodnoty glukózy a cholesterolu v krvi ochotne zmeria.
Čo vernostné systémy v lekárňach a zľavy z doplatku?
Pozrite sa na obchodné reťazce. Pri nákupe dostávate body, podľa výšky platieb. Za tieto body dostávate spätne peniaze, ale – tieto peniaze môžete minúť iba v danom obchodnom reťazci! Obchod vás tak nepriamo motivuje, aby ste u nich kupovali naďalej, a aby ste – v konečnom dôsledku – kúpili viac tovaru!
To isté sa deje v lekárni. Určite však nejde o solidaritu s pacientmi, ktorí majú finančné problémy pri uhrádzaní doplatkov za lieky. Od roku 2013 boli vernostné systémy v lekárňach z tohto dôvodu zrušené.
Stále ale „fungujú“ zľavy z doplatkov, alebo zákaznícke karty, vďaka ktorým si môžete uplatniť zľavu na ostatný sortiment.
Rozhodne by však lekárnika nemala zaujímať jediná otázka – či máte zákaznícku kartu!
Čo ak hľadám špecifický sortiment, alebo beriem „vypadnutý“ liek?
Pokúšate sa zohnať nejaký doplnok stravy alebo zdravotnícky sortiment? Navštívte lekáreň.
Lekárne si objednávajú tovar od niekoľkých distribútorov liekov, a existuje tak šanca, že sa im výživový doplnok (alebo iný zdravotnícky sortiment) podarí zohnať.
Navyše, lekárnik si od vás môže zobrať telefónne číslo, aby ste sa nemuseli v lekárni pravidelne „obracať“ naprázdno, ak daný sortiment ešte nezohnali.
Ak je liek „vypadnutý“, lekáreň vám nemusí recept zadržiavať. Pokiaľ sú na recepte dva lieky, môže vám na ten „vypadnutý“ urobiť náhradný výpis, a dať vám ho, aby ste to skúsili v inej lekárni.
Všeobecne platí, že čím väčšia lekáreň, tým väčšia šanca, že sa im podarí „vypadnutý“ liek zohnať, alebo že ho budú mať v zásobe. Lekárnik by sa na to mal pozerať aj z tejto stránky, a nedržať vám recept iba preto, aby vám lieky nakoniec vydali u nich.
Môže mi lekár odporučiť lekáreň?
Nie. Zo zákona má lekár zakázané odporúčať, do ktorej lekárne by ste si mali ísť po svoje lieky.
Myslite na to, že hoci sú lieky tovar špecifickej povahy, stále ide o tovar. To znamená, že ich predajom sa tvorí zisk.
Akékoľvek odporúčanie teda smeruje najskôr k tomu, aby mala dotyčná lekáreň vyšší obrat.
Moja lekáreň – ako si vybrať správnu lekáreň?
Lekáreň, v ktorej vás obslúžia rýchlo, alebo kde lekárnika priveľmi zaujíma, či chcete platiť kartou, alebo v hotovosti, nie je dobrá lekáreň.
Lekáreň, v ktorej vám kladú otázky, týkajúce sa vašej liečby, a kde sa vám snažia vyjsť v ústrety pri vašich individuálnych požiadavkách, by ste mali navštevovať prednostne.
Pokiaľ nájdete takzvanú „rodinnú lekáreň“ s osobným prístupom, držte sa jej. Dôležitá nie je kvantita, ale kvalita poskytnutej služby.
Nemali by ste si vyberať lekáreň podľa počtu zliav a toho, či vám dali zákaznícku kartu. Vy totiž nie ste zákazník, ale pacient!
Aké výhody získate, keď budete navštevovať jednu lekáreň?
Ako zvykneme všetci chodiť k jednému všeobecnému lekárovi (alebo špecialistovi), je veľmi výhodné, prednostne navštevovať jednu lekáreň.
Má to hneď niekoľko výhod:
- lekárnika poznáte, poskytnutá služba bude pre vás osobnejšia.
- lekárnik pozná vás, a tak vie, ktoré lieky má objednať, aby ste na ne nemuseli čakať,
- vybudujete si s lekárnikom vzťah, založený na vzájomnej dôvere;
- s väčšou pravdepodobnosťou využijete špeciálne služby lekárne, ako meranie cholesterolu, alebo konzultácie vašej liečby.
Autor je farmaceut
1 odpovedí na “Ako si vybrať správnu lekáreň?”