Click here!

Zdravie a krása: Jesenné vypadávanie vlasov

Jeseň zaklopala na dvere, a vy (okrem padajúcich listov) pozorujete čoraz intenzívnejšie vypadávanie vlasov?

Nie je to náhoda!

Podstata tohto javu siaha už k začiatkom vývoja človeka. Vlasy totiž slúžia ako ochrana pred vysokými dávkami UV žiarenia zo slnka počas leta, a v zime zase ako ochrana pred mrazom či chladom.

Prečo na jeseň strácam vlasy?

Keďže sú vlasy v lete a zime potrebné oveľa viac, vtedy aj rýchlejšie rastú. No keď príde október či marec, keď nie sú maximálne, ani príliš nízke teploty, nastáva prechodné obdobie, a s ním takzvaná telogénna (pokojová) fáza – a vlasy začínajú padať.

jesenné vypadávanie vlasov červené listy

K ich vypadávaniu po lete a zime navyše prispieva aj to, že výkyvy teplôt vlasy nadmerne vysúšajúrozštepujú, čo oslabuje vlasové folikuly, a tým aj samotný vlasu, ktorý tak ľahšie vypadne.

Aká je norma, a kedy už vyhľadať odborníka?

Je pravdepodobné, že práve v jesennom období začínate pozorovať väčšie vypadávanie vlasov. Tento jav je úplne prirodzený.

U žien je –  práve kvôli dĺžke ich vlasov – sezónne vypadávanie ľahšie pozorovateľné, a aj z estetických dôvodov sa ním zaoberajú častejšie. No tento jav sa týka každého, aj mužov.

jesenné vypadávanie vlasov alopécia muži

Čo robiť, aby vlasy nepadali?

V prvom rade – treba myslieť na prevenciu nadmerného vypadávania a po celý rok telu dodávať dostatok minerálnych látokstopových prvkov. Ide predovšetkým o vitamín A, zinok, selénželezo, ktoré sa nachádzajú hlavne v:

  • listovej zelenine,
  • hovädzom mäse,
  • rybách,
  • cibuli,
  • tekvici.

Netreba zabúdať ani na pravidelný pitný režim, a počas leta zvýšiť príjem čistej vody na aspoň 3 litre denne.

Takisto ako zvnútra, je dôležitá ochrana aj zvonka. Pokiaľ je to možné, noste pri každom pobyte na slnku klobúk alebo šatku, a keď prší, zase dáždnik, čím vlasy chránite pred poškodením nadmernou teplotou, UV žiarením a látkami rozpustenými v dažďovej vode.

Vlasy by sa tiež mali čo najmenej namáhať tepelnými spotrebičmi (žehličky, fény, kulmy), trvaloufarbením, a nie sú vhodné ani gély či tužidlá.

jesenné vypadávanie vlasov masáž hlavy

Dôležité je aj dostatočné prekrvenie pokožky hlavy, ktoré zabezpečuje prísun živín do vlasového korienka, a ktoré sa dá dosiahnuť masážou končekmi prstov. Je však nutné, robiť si ju každý deň, najlepšie ráno.

Netreba zabúdať ani na výživu vlasov – či už vo forme oleja, napr. kokosového, alebo vo forme masky na vlasy, ktorú si kúpite, alebo sami doma lacno vyrobíte z bežne dostupných prírodných produktov, ako:

  • tvaroh,
  • vajce,
  • citrón,
  • med.

Pokiaľ je to možné, vyhýbajte sa stresu, obmedzte alkohol a cigarety, snažte sa jesť pravidelne a nezabúdajte na pohyb.

padanie vlasov a fajčenie

Čo robiť, keď už vlasy padajú?

Ak už vám vlasy padajú, siahnite po prípravku proti vypadávaniu vlasov. Súčasný trh je nimi priam preplnený.

Najbežnejšie sú šampóny, ale môžete skúsiť aj tablety či vlasové aktivátory, ktoré obsahujú DHT (dihydrotestosterón) inhibítory, prípadne kombinovať vnútornú liečbu s vonkajšou, čo výsledok významne zvyšuje. Šampón totiž pôsobí zvonku a krátkodobo, kým tablety dlhodobejšie, a ovplyvňujú výraznejšie aj telo.

Vlasy veľmi rýchlo prestanú padať, obnovia sa vlasové folikuly, a vy budete mať krásnu a zdravú hrivu aj v novembri. Ide o prípravky s obsahom:

  • biotínu,
  • zinku,
  • pantotenátu vápenatého,
  • iných vitamínov skupiny B,
  • výťažkov z pšeničných klíčkov.

prípravky na padanie vlasov

Ako si vybrať správny šampón?

Nie je dôležitý obal, ale to, čo je na ňom napísané. Pozorne si všímajte obsiahnuté účinné látky. Vlas nesmiete ešte viac poškodzovať, preto sa vyhnite pridaným vôňam, farbivám, odfarbovačomvysušovadlám.

Prípravok s obsahom SLS (laurylsulfátu sodného) tiež nie je vhodný, pretože síce dobre pení, ale vlas nadmieru oslabuje.

Čo robiť, ak voľnopredajné prípravky nezabrali?

Zbystriť pozornosť, by ste mali, ak:

  • počet vypadnutých vlasov presiahne 60 – 70 kusov denne (pri starostlivom sledovaní),
  • vypadávanie pretrváva aj mimo jesene (či jari),
  • vlasy vypadávajú v rôznom tvare či vzore, napríklad na temene alebo spánkoch.

V takýchto prípadoch nemusí ísť o sezónne vypadávanie, ale o androgénnu alopéciu, či difúzne vypadávanie vlasov (u žien), ktoré je potrebné konzultovať s lekárom. Dostupní sú takisto lekári, ktorí sa špecializujú na vlasy – trichológovia, alebo skúsení kaderníci.

jesenné vypadávanie vlasov kaderník

Sezónne vypadávanie vlasov počas jesenného, ako aj jarného obdobia, je bežný jav. Dá sa mu sčasti predísť:

  • pravidelným prísunom minerálnych látok,
  • zdravým životným štýlom (bez ustavičného stresovania),
  • používaním vlasových prípravkov, na to určených.

Autorka študuje na Farmaceutickej fakulte Univerzity Komenského.

Redakčne upravené (jam)

Ilustračné fotografie

Jedna odpoveď na “Zdravie a krása: Jesenné vypadávanie vlasov

Pridaj komentár