Click here!

Studené nohy, ľadové ruky: Ako sa zahriať, keď šetríte na energiách?

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Zima a dlhodobý chlad môžu vážne narušiť vašu obranyschopnosť. Ani sa nenazdáte a budete háklivejší na bežné virózy i bakteriálne infekcie. Každý človek, bez ohľadu na stav imunity, počas jednej jesene a zimy zažije aspoň trikrát nádchu a prechladnutie. Hrošie je, keď dostanete virózu, ktorá sa skomplikuje. Aj v tom môže hrať úlohu teplota miestností, v ktorých trávime väčšinu dňa. Dnes, keď rastú ceny za energie, je to ešte náročnejšie. Ako v zime neochorieť, keď sa snažíte obmedziť výdavky na kúrenie a energie celkovo?

Ako byť zdraví aj v chlade?

Viete, čo znamená zahriať sa zvnútra?

Môžeme si na chlad zvyknúť?

Ako funguje hnedý tuk?

Čo hovoria štúdie o našom vnímaní chladu?

Aké potraviny a korenia vás rozohrejú v zime?

Ktorým potravinám sa treba vyhnúť, lebo nás ochladzujú?

Ľudské telo na jednej strane podlieha vonkajším vplyvom (čo upravíme oblečením), na strane druhej vieme teplo tela do istej miery ovplyvniť aj zvnútra. Zhrnuli sme zaujímavé vedecké fakty a ukážeme vám možnosti, ako sa zdravo zahriať, aj keď okolo vás nie je práve najteplejšie.

Vieme si na chlad zvyknúť?

Túto problematiku skúmali vedci v mnohých štúdiách počnúc 60. rokmi 20. storočia. Výskumníci americkej armády zistili, že nahí muži, ktorí trávili osem hodín denne v komore s teplotou 10 °C, si zvykli na chlad a po dvoch týždňoch sa väčšina z nich prestala triasť. Neskorší výskum škandinávskych a britských tímov tiež dospel k záveru, že ľudia si môžu zvyknúť na chladné prostredie. Nedávny prieskum a ďalšie štúdie dospeli k záveru, že každý z nás má aspoň určitú schopnosť aklimatizovať sa na chlad.

Čo sa deje v tele, keď je vystavené chladu?

Ľudské telo sa prispôsobuje chladu pomocou rôznych vnútorných procesov. Máme dôkazy, že typ tukového tkaniva, známy ako hnedý tuk, pomáha telu vytvárať teplo, keď chladné podmienky pretrvávajú. Zjednodušene môžeme povedať, že dlhodobý pobyt v chlade aktivuje tvorbu hnedého tuku. Nové poznatky ukázali, že novorodenci majú veľa hnedého tuku, ktorý im pomáha zostať v teple.

Ako oklamete mozog, že vám nie je zima?

U dospelých sa hnedý tuk v reakcii na chlad vytvára a hromadí okolo hornej časti chrbtice a krku. Umiestnenie hnedého tuku je podľa odborníkov dôležité. Prečo? Mozog monitoruje teplotu krvi, ktorá doň prúdi cez krk. To je dôvod, prečo sa cítime lepšie a je nám teplejšie, keď si dáme šatku alebo šál. Zahrievaním krku zahrejeme krv, ktorá ním preteká do mozgu.

Takže šatkou „oklameme“ mozog, aby uveril, že je nám teplo. Opačne funguje studená tkanina priložená na krk – pomôže nám rýchlejšie ochladiť sa.

Ako bojovať proti chladu?

Niektorí ľudia sa s chladom a nízkymi teplotami všeobecne vyrovnávajú horšie ako iní. Ak patríte medzi tých, ktorí musia byť neustále pri zdroji tepla alebo zohrievať telo zvonku aj zvnútra, môžete ľahšie ochorieť. Okrem vhodného zimného oblečenia sa oplatí používať prírodné domáce prostriedky a jesť jedlá a koreniny, ktoré pomáhajú prečkať najchladnejšie dni bez akýchkoľvek daní na zdraví.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

TIPY, AKO ZOSTAŤ ZDRAVÍ A V TEPLE, AJ V CHLADNOM POČASÍ

Viete, že existuje mnoho spôsobov, ako sa prirodzene zahriať – bez toho, aby ste míňali priveľa peňazí na kúrenie či elektrinu?

Dobrým pomocníkom na zahriatie zvnútra je pravidelná konzumácia potravín, ktoré zvyšujú telesné teplo. Pomáha udržiavať energetickú hladinu ľudí náchylných na pocit chladu, a tak znížiť riziko prechladnutia a viróz.

Bez jedla nie je palivo na telesné kúrenie

Vnímajte jedlo ako zdroj energie a tým pádom i zdroj tepla. Ak telu nedoprajeme dostatok kalórií (paliva) na spaľovanie, aby si udržalo telesnú teplotu na vysokej úrovni, bude nám zima. Telo na zahriatie potrebuje železovitamín B12. Bez dostatočného množstva týchto živín nám hrozí anémia. Vtedy máme málo červených krviniek na to, aby preniesli kyslík do celého tela. Pocítime chlad. Vyberajme si jedlá, ktoré zahrejú, a potraviny, ktoré nás ochladzujú nechajme na teplejšie ročné obdobia.

Zaujímavé je, že ženy zvyčajne chlad pociťujú intenzívnejšie ako muži. Odborníci tento fakt spájajú najmä s menštruáciou.

Čo jesť, aby ste udržali telo v teple

Korenia, ktoré tradične používame v zime už po stáročia, majú svoje opodstatnenie. Nielenže sú príjemne voňavé, ale majú blahodarný vplyv na náš organizmus.

Ktoré sú typicky zimné korenia? Predovšetkým škorica (škorica je skvelým korením v boji proti prechladnutiu), klinčeky, fenikel, badián, tymian, čili, čierne korenie, zázvor, majorán a rasca. Tieto korenia vám pomôžu rozdúchať vnútorný „oheň“, aby telo udržalo teplo.

Z prvých troch-štyroch pripravíte výborne čaje, dochutíte nimi kávu a, samozrejme, koláče, ostatné sú ideálne na prípravu zahrievacieho nálevu, vývaru, dusených jedál a výdatných zdravých zimných polievok najmä zo zeleniny a strukovín.

Mimochodom, práve tie dokážu v zime skutočne posilniť imunitu a zmierniť príznaky ochorení. Pite teplé nápoje, studené nechajte na leto.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Vyhýbajte sa ochladzovačom telesnej teploty 

K nim patria najmä chladené nápoje a studené jedlá. Možno však neviete, že aj citrusové plody, ktoré sú zdraviu prospešné kvôli vysokému obsahu vitamínu C, majú ochladzujúce účinky. Nemusíte ich vylúčiť zo stravy, ale striedajte ich s potravinami, ktoré pôsobia opačne – zahrievajú.

Ako udržať telo v teple, keď máte doma či v práci chladnejšie?

V tomto prípade je vhodné zahrievanie zvonku, ale najmä zvnútra. Oblečte si teplý sveter alebo vestu, ale neseďte doma alebo v práci až tak zababušení, ako by ste šli von. Dobrým „ohrievačom“ na noc sú teplé ponožkyflanelové pyžamo.

Predovšetkým sa však zahrejte zvnútra, dosiahnete silnejší efekt a budete sa cítiť lepšie. Výborným pomocníkom sú teplé čaje, okrem bežne známych (zázvorový, mätový, feniklový, škoricový) sa oplatí vyskúšať japonské zelené čaje (napríklad Bancha, Kukicha), ktoré obsahujú veľa triesloviny a málo kofeínu. O týchto čajoch je tiež známe, že prinášajú pohodurovnováhu.

Myslite však na to, že nielen chlad, ale aj prekurovanie je vo vnútorných priestoroch nepriateľom zdravia a imunity. Nehovoriac o suchom vzduchu v prekúrených miestnostiach, ktorý vysúša sliznice i kožu a zhoršuje dýchacie problémy.

Ako súvisí pocit chladu so stresom

Prečo hovoríme v súvislosti s chladom o psychike? Pretože vnútorný chlad mnohokrát súvisí práve so stresomduševným nepohodlím. Cievy sa v strese stiahnu, čím sa zhorší prekrvenie a končatiny ochladnú. Chlad, studené nohy a ruky po stresujúcom zážitku môžete mať aj vtedy, keď ste v teplom prostredí, dokonca aj v horúcom lete.

Ako sa vyzbrojiť v zime von, aby ste necítili chlad a neochoreli?

Samozrejme, na prvom mieste je primerané oblečenie. To vám umožní udržiavať konštantnú telesnú teplotu a dá vám príjemný pocit tepla.

Najlepšími materiálmi, keď sa potrebujete zahriať a udržať teplo, sú vlnahodváb. Oba majú schopnosť termoregulácie a sú vysoko absorpčné (ideálne pre deti, ktoré sa ľahko spotia, a na šport). Ich najlepšou vlastnosťou je však priedušnosť – vlhkosť pokožky odvádzajú smerom von a pritom udržiavajú stálu telesnú teplotu.

Kvalitná vlna a hodváb

Ak plánujete byť v zime dlhšie vonku, idete na túru, lyžovať, korčuľovať alebo na dlhšiu prechádzku, urobíte dobre, ak si pod vrchné oblečenie dáte tričko s dlhým alebo krátkym rukávom vyrobené z ovčej vlny Merino (z oviec, ktoré žijú v nekontaminovaných oblastiach). Na doma je dobrou voľbou bielizeň z hodvábu. Hypoalergénne a antibakteriálne vlastnosti hodvábu z neho spravili „kráľa vlákien“. Navyše je jemný a ľahký na dotyk, vhodný i pre najmenších.

Ani v zime nie je dôvod na to, aby ste celý deň sedeli alebo ležali. Samozrejme, ak nie ste chorí. Pohyb je základom zdravia v každom ročnom období. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Večne studené ruky a nohy?

Patríte k ľuďom, ktorí majú neustále studené ruky a nohy? Už sme naznačili súvislosť so stresom, ale príčin je viacero. Niekto má studené končatiny kvôli obehovým alebo hormonálnym problémom, inokedy sú výsledkom sedavého životného štýlu a nedostatku pohybu.

Nech už je príčina akákoľvek, okrem základných pomocníkov – čo sú horúce bylinkové čaje, vlnené ponožky, čiapka a dobré rukavice, pomôže najmä dostatok pohybu. Každodennej prechádzke sa nevyhýbajte, ani keď prší, sneží či mrzne. Keď prídete domov, zahrejte si ruky trením flanelovou handričkou alebo si urobte masáž rúk a nôh. Masážny krém si urobíte ľahko aj doma – škoricový, prípadne zázvorový esenciálny olej pridajte do neutrálneho krému.

Ďalšie tipy, ako sa prirodzene udržiavať v teple:

Kúpeľ nôh – výborný spôsob zahriatia a zároveň cenná chvíľka relaxu pre celé telo. Spomalený krvný obeh rozprúdi pridanie semienok čili. Do lavóra nalejte horúcu vodu a čajovú lyžičku semienok čili, môže pridať aj malé množstvo čerstvého strúhaného zázvoru.

Striedanie teplej a studenej sprchy – pôsobí výborne na rozprúdenie krvného obehu v studených končatinách. Sprchu robte asi desať minút.

Žiadne prípravky na rozprúdenie krvi neskúšajte bez dohody s lekármi. Studené končatiny alebo pocit zimy, keď je ostatným teplo, môžu byť príznakom vážneho ochorenia. Neodkladajte vyšetrenie.

Zdroje: time.com, lifegate.com, webmd.com

Pridaj komentár