Click here!

Bolesť chrbta: Čo je príčinou a ako sa nepríjemnej bolesti zbaviť?

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Bolesť chrbta je každému z nás dobre známa a raz za čas vie poriadne potrápiť. Niekedy bolesť ustúpi do niekoľkých dní, inokedy boj s ňou trvá až niekoľko týždňov. Môže skrývať mnoho príčin, často však menej závažného charakteru. Čo však v prípade, keď už vás bolesť zastihla a bráni vám v každodennom fungovaní? Ako sa jej zbaviť?

Aké príčiny má bolesť chrbta najčastejšie?

Ako sa zbaviť bolesti chrbta?

Po akých voľnopredajných liekoch siahnuť?

Kedy vyhľadať lekára?

Ako predísť bolesti chrbta?

Čo zapríčiňuje bolesť chrbta?

Za bolesťou chrbta sa môže skrývať niekoľko príčin. Sedavé zamestnanie, nesprávne držanie tela, málo fyzickej aktivity alebo poranenie či zápal. Niektoré stavy nie sú závažného charakteru a postačí pri ne zmena životného štýlu, iné si vyžadujú viac pozornosti a dlhšiu regeneráciu.

Ako zistiť príčinu bolesti chrbta? Ak chcete dostať odpoveď na túto otázku, dôležitá je presná lokácia bolesti a tiež to, ako dlho bolesť chrbta pretrváva.

Ako dlho vás trápi bolesť chrbta?

Podľa dĺžky pretrvávania bolesti rozlišujeme, či ide o akútnu alebo o chronickú bolesť. Akútna bolesť je taká, ktorá vás trápi krátkodobo. Najčastejšie bolesť prichádza náhle a nečakane a stačí pár dní pokojového režimu na odznenie. Príčinou je vo väčšine prípadov kŕčovité stiahnutie svalov chrbta alebo preťaženie.

Ak bolesť, naopak, pretrváva dlhšie ako 3 mesiace, hovoríme o chronickej bolesti. Môže signalizovať poškodenie platničiek, stavcov či kĺbov.

Kde vás bolí?

Ak dokážete určiť presné miesto bolesti, často nájdete aj jej presnú príčinu.

  • Bolesť krčnej chrbtice – najčastejšie ňou trpia ľudia so sedavým zamestnaním. Môže ju zapríčiňovať aj nesprávne držanie tela či „seknutý“ nerv v krčnej chrbtici. Prejavuje sa bolesťou medzi lopatkami, v oblasti šije, stuhnutým krkom a niekedy môže vyvolávať aj závraty.
  • Bolesť v bedrovej a driekovej časti – je spôsobená natiahnutím svalu pri dvíhaní ťažkých predmetov, pri dlhodobom nesprávnom držaní tela, pri fyzicky náročnom zamestnaní. Taktiež je dobre známa ženám v pokročilom štádiu tehotenstva. Najčastejšie sa prejavuje bolesťou v krížovej oblasti, ktorá môže vyžarovať do dolných končatín.
  • Bolesť v hrudnej oblasti – najmenej častá bolesť, ktorá môže byť spôsobená nesprávnym držaním tela, preťažením či nesprávnym pohybovým návykom. Prejavom tejto bolesti je pichanie v hrudníku. V závažnejších prípadoch môže byť táto bolesť príznakom aj srdcového infarktu či problémov s dýchaním.
bolesť chrbta - vyšetrenie
Bolesť chrbtice vám pomôže zvládnuť školený fyzioterapeut – cielene a rozhodne lepšie ako videá z internetu. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Ako sa zbaviť bolesti chrbta?

Existuje niekoľko spôsobov, ako si uľaviť od bolesti chrbta. Najdôležitejšie je dopriať si oddych a nezaťažovať sa.

Fyzická terapia

Prvým a základným krokom, ktorý vám môže uľaviť od bolesti chrbta, je cvičenie. V súčasnosti existuje niekoľko dostupných zdrojov, vďaka ktorým môžete nájsť cvičenia vyvinuté cielene na bolesti chrbta. Ak si však chcete byť istí, môžete vyhľadať pomoc fyzioterapeuta, ktorý vám v správnom vykonávaní cvikov pomôže. Niekedy môže bolesť pochádzať zo zlého držania tela či slabého vnútorného svalstva. Práve v tom vie pravidelná fyzická aktivita výrazne pomôcť.

Prispôsobenie životného štýlu

Ak je často súčasťou vášho každodenného života bolesť chrbta, je dôležité „počúvať svoje telo“ a vedieť sa tomu prispôsobovať. Vyhýbať sa náročnej fyzickej aktivite či pohybom, ktoré vášmu chrbtu viac škodia ako pomáhajú.

Prvá pomoc z lekárne

Fyzická aktivita či fungovanie v „šetriacom režime“ niekedy nie sú dostatočné na uľavenie od bolesti chrbta. Vtedy prichádza na rad rýchla prvá pomoc. V súčasnosti je na trhu dostupná široká škála voľnopredajných liekov, ktoré vás môžu dočasne zbaviť bolesti.

Analgetiká, protizápalové lieky či myorelaxanciá (tabletky na uvoľnenie svalstva) sú voľbou číslo jedna. Síce vám na pár hodín môžu uľaviť od bolesti, dlhodobo však nie sú riešením. Ako každý liek, aj tieto majú svoje nežiaduce účinky, kvôli ktorým sa ich dlhodobé užívanie bez dohľadu lekára neodporúča.

Aký voľnopredajný liek zvoliť?

Na poličke lekární nájdete lieky s obsahom základných analgetických látok, ako je paracetamol, či silnejších protizápalových látok, ako sú ibuprofén a diklofenak. Ak pociťujete, že príčinou bolesti môže byť zaseknutý nerv v krčnej chrbtici, môžu vám pomôcť lieky s obsahom liečiv na uvoľnenie svalstva, ako je guajfenezín.

Lieky proti bolesti chrbta sú dostupné – či už v klasickej tabletkovej forme, vo forme gélov na potieranie alebo náplastí. Aký je medzi nimi rozdiel? V podstate len ich lieková forma. Ak pociťujete celkovú bolesť a neviete presne identifikovať, kde vás bolí, ideálna voľba pre vás sú tabletky, ktoré si s miestom bolesti hravo poradia. Ak však máte bolesti kvôli úrazu, prípadne pociťujete bolesť len v konkrétnom jednom mieste, môžete zvoliť gél/krém či náplasť.

bolesť chrbta - vyšetrenie
Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Kedy vyhľadať lekára?

Vo väčšine prípadov si bolesť chrbta nevyžaduje špeciálnu lekársku pomoc a môžete ju sami „vyliečiť“. Sú však prípady, keď môže byť bolesť chrbta závažnejšieho charakteru a je potrebná konzultácia s lekárom a správne nastavená liečba.

Kedy sa radšej zveriť do rúk lekára? Navštívte lekára, ak:

  • bolesť vyžaruje smerom dole do dolných končatín, obzvlášť nižšie od kolien – môže signalizovať vysunutú platničku,
  • pociťujete slabosť, tŕpnutie alebo mravčenie nôh – pravdepodobnou príčinou je postihnutie nervov,
  • pridružili sa vám problémy s močovým mechúrom alebo črevami,
  • máte horúčku alebo bolesť na hrudi – príčinou môže byť infekcia alebo zápal v tele,
  • poranili ste si chrbticu a bolesť pretrváva niekoľko dní.

Dá sa bolesti chrbta predísť?

Nemusíte čakať, kým vás bolesť zastihne. Samozrejme, niekedy sú spúšťačmi bolesti faktory ako poranenie či zápal, ktorým sa nedá vyhnúť. Vtedy neostáva nič iné, ako priamo liečiť bolesť. Čo môžete urobiť v prospech toho, aby vás bolesť nezastihla?

  • Hýbte sa pravidelne – posilňujete tým telesné jadro a chrbtové svalstvo,
  • dbajte na správne držanie tela,
  • majte kontrolu nad hmotnosťou – pri obezite je na vaše telo kladená vysoká záťaž, čo sa môže odzrkadliť práve bolesťou v chrbtovej časti,
  • myslite na svoj chrbát a dvíhajte ťažké predmety s vystretým chrbtom, ľahko tak predídete seknutiu v chrbte.

 

Zdroje:

https://www.everydayhealth.com/back-pain/left-and-right-back-pain.aspx

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/back-pain/7-ways-to-treat-chronic-back-pain-without-surgery

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/back-pain/symptoms-causes/syc-20369906

https://www.webmd.com/back-pain/ss/slideshow-low-back-pain-overview

Pridaj komentár