Click here!

Útok na psychiku z každej strany zasiahne dušu aj telo: Ako sa chrániť?

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Kedysi sme ustavične šomrali na stres z práce. To sme však nečakali, aké ďalšie problémy môžu nastať. Pandémia ochorenia COVID-19, mesiace v izolácii, obmedzenie spoločenského života dali zabrať každej vekovej kategórii bez rozdielu. Teraz k týmto stresorom pribudol ďalší – vojna na Ukrajine. Nečudo, že sa stupňujú naše obavy nielen o zdravie, ale aj o život. Ako sa pred strašnými myšlienkami chrániť? Čo môžeme v týchto ťažkých dňoch urobiť pre vlastnú psychiku?

Strach a obavy z vojny na Ukrajine: ako si udržíte duševné zdravie?

Ako vplývajú stresujúce udalosti – covid, vojna – na psychické a fyzické zdravie?

Čo máme robiť, aby sme sa psychicky nezrútili?

Ako sa chrániť pred panikou z hrôzostrašných správ?

Kedy pomôže psychoterapeut?

Akákoľvek vojna vo svete je nepredstaviteľnou a hrôzostrašnou správou, pretože v nej umierajú ľudia, často nevinní, a dochádza k likvidácii mnohých hodnôt, ktoré počas stáročí vybudovali. Vojna na Ukrajine je o to väčšou ťarchou na našu psychiku, lebo ide o nášho suseda. Odolnosť voči stresu máme v tomto období zhoršenú aj kvôli pandémii ochorenia COVID-19. Niektorí z nás stáli za posledné mesiace zoči-voči smrti alebo ťažkým zdravotným stavom, nie je málo ani tých, ktorí majú dlhodobé zdravotné problémy.

Stres a stavy úzkosti z vojny

K tomu sa pridala vojna na Ukrajine, každodenne zasahujúca do našej psychiky – či chceme, alebo nie. Samozrejme, každý z nás chce byť informovaný. Avšak, ak neustále počúvame a vidíme negatívne a hrozivé správy, informácie o potenciálnej hrozbe atómového útoku a tretej svetovej vojny, ktoré médiá obracajú z každej strany, nemôžeme predpokladať, že sa nás to nedotkne. Tento tlak je neviditeľný, mnohí si myslia, že ich sa netýka, rastúce psychické problémy detí i dospelých však svedčia o niečo inom.

Preťažení negatívnymi informáciami

Zrazu zažívame stavy, ktoré pre nás nikdy neboli typické: hnev, bezradnosť, beznádej, bezmocnosť, otupenosť. Prečo? Pretože sme preťažení. Keď pochopíme, ako nás ovplyvňujú informácie o negatívnych udalostiach doma či vo svete, nájdeme tiež kroky, ktoré nám pomôžu chrániť duševné zdravie a udržať si pocit pokoja.

Problém s názvom titulková hystéria

Čítanie správ je dôležité – predsa chceme byť informovaní a „v obraze“. Druhá vec je, že novinové titulky majú za cieľ neraz za každú cenu upútať pozornosť čo najväčšej skupiny čitateľov, snažia sa vyvolať silné emócie – strach, obavy, paniku. Cieľom týchto titulkov nie je primárne poskytnúť informácie, tie zvyčajne nájdeme v texte neraz úplne „na chvoste“. I to je dôvod, prečo môže byť nepretržitý tok informácií škodlivý. Nehovoriac o tom, že mnohí máme rôzne notifikácie a správy sledujeme prakticky nonstop, aj počas relaxu či prechádzky v prírode.

Naznačená katastrofizácia a zameranie sa na „čo keby“ môže vyvolať siahodlhé špirály negativity a s nimi aj zvýšenú úzkosť, depresie či panickú poruchu. Z obáv a strachov nemáme žiaden úžitok a určite problémy sveta nevyriešia.

Ste v bezpečí a pritom v myšlienkach prežívate takéto scenáre? Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Príznaky, že to už psychicky nezvládame:

  • ťažkosti s koncentráciou a pamäťou, zhoršený výkon,
  • nepokoj, podráždenosť a vnútorné napätie,
  • otupenosť zmyslov až apatia,
  • pocit zahltenia, zaplavenia,
  • úbytok alebo, naopak, prebytok energie,
  • nechutenstvo, nespavosť,
  • plačlivosť, precitlivenosť,
  • intenzívne negatívne myšlienky spojené s budúcnosťou,
  • telesný diskomfort – bolesť hlavy, napätie v rôznych častiach tela.

V prípade týchto pocitov radi pomôžu odborníci na Linke dôvery Nezábudka 0800 800 566.

Obavy z vojny: Poznajte vlastné limity

Všimnite si, kedy a aké prijímané informácie vo vás už vyvolávajú strach, obavy, zneistenie, pocity bezradnosti. Je dôležité byť k sebe úprimní a vážiť si sami seba, pretože to súvisí s poznaním, aký je prah zraniteľnosti vášho duševného zdravia.

Aké sú vaše limity? Koľko správ je pre vás priveľa?

Je veľmi dôležité tráviť dostatok času bez dosahu správ a sociálnych sietí. Naplánujte si čas, ktorý strávite na sociálnych sieťach, a mimo neho vypnite všetky notifikácie. Takto si vytvoríte „okno“, počas ktorého môžete sledovať správy. Vyhľadávajte dôveryhodné informácie.

Ako si chrániť duševné zdravie?

Odborníci za posledné roky hlásia nárast úzkostných a depresívnych stavov. To však nie je všetko. Tieto problémy nás ovplyvňujú aj fyzicky – znižujú kvalitu spánku, zvyšujú tlak, stresové hormóny, negatívne ovplyvňujú vzťahy.

Správy sa samy nevypnú, ani sa zrazu nezmenia titulky. Dobré či zlé informácie sa šíria všade okolo nás, samozrejme, tie zlé s ešte väčšou silou. Ak máte strach, obavy z vojny či iných udalostí, priznajte si ich. Najlepším liekom je odstránenie mediálnych spúšťačov a relaxácia v prírode. Inými slovami – očista od médií.

Keď sa cítite preťažení, dajte si pauzu od všetkých správ, médií, odhláste sa zo sociálnych sietí. Vyberte sa na výlet či dovolenku a užívajte si prírodu. Pobyt vonku znižuje stres, úzkosť a depresiu. Dýchanie čerstvého vzduchu má upokojujúci účinok a umožňuje vám sústrediť sa.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Ďalším spôsobom, ako minimalizovať zlé pocity a strachy, je tráviť veľa času s blízkymi. Užívajte si ich spoločnosť, či už telefonicky, alebo osobne. Porozprávajte sa s nimi o tom, ako spracovávate aktuálne dianie a čoho sa obávate, dajte im priestor, aby sa podelili o vlastné myšlienky. Získate dôležitú podporu a uvidíte iný náhľad na problém.

Čo robiť, ak vo vás aktuálne dianie vyvoláva strach a úzkosť?

V prvom rade si uvedomte, že tieto pocity sú normálne, prirodzené. Sami sebe pomôžete jednoduchými krokmi:

  • obmedzíte množstvo prijímaných správ a kontakt s médiami,
  • naučíte sa meditovať,
  • doprajete si každý deň pobyt vonku trvajúci aspoň hodinu,
  • strávite veľa voľného času v spoločnosti blízkych,
  • prejavíte spolupatričnosť, lásku a podporu iným osobám.

Vyhýbajte sa alkoholu a veľkým dávkam kofeínu, pretože podporujú napätie a úzkosť. Každý deň si venujte aspoň jedno potešenie – či už je to aktivita, dobrá kniha, chutný obed alebo večera s priateľom.

Nebojte sa vyhľadať odbornú pomoc

Neexistuje žiadna univerzálna rada, ako zvládať ťaživé situácie, pretože každého ovplyvňujú inak. Ak vás alebo inú osobu vo vašej blízkosti ovplyvňuje dianie okolo až tak, že nedokážete bežne fungovať, vyhľadajte odbornú pomoc psychoterapeuta. Naučí vás techniky a metódy na zvládnutie strachu a emócií a tým pádom aj fungovať v čase neistoty.

Odbornú kontrolu zabezpečila MUDr. Dagmar Breznoščáková, PhD., psychiatrička, psychoterapeutka, viceprezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti Slovenskej lekárskej spoločnosti, predsedníčka Psychofarmakologickej sekcie SPsS SLS, krajská odborníčka MZ SR pre psychiatriu, členka CPT Rady Európy za SR, členka Rady vlády SR pre duševné zdravie, výkonná riaditeľka ODOS, o. z.

Zdroje:

https://www.cdc.gov/mentalhealth/stress-coping/cope-with-stress/index.html

https://emergency.cdc.gov/coping/selfcare.asp

https://www.verywellmind.com/anxiety-about-ukraine-and-the-threat-of-war-5221204

https://dusevnezdravie.sk/vojna-na-ukrajine-velky-psychologicky-manual/

Pridaj komentár