Mladiství fajčiari na Slovensku: Dali by ste dieťaťu cigaretu? Na veku záleží!

(Zdroj foto: Stock.adobe.com)

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a predstierané nakupovanie, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva Na veku záleží.

Problém fajčenia detímladistvých potvrdzuje tiež aktuálny prieskum agentúry FOCUS. Skúsenosti s fajčením v ňom priznalo 40 % opýtaných mladistvých vo veku 15 – 17 rokov.

Tretina z nich pritom začala fajčiť už pred dosiahnutím 15. roku života. Odborníci prízvukujú, že fajčenie maloletých je z veľkej časti o ľahostajnosti dospelých.

Tabaková mládež: Pravidelne fajčí až štvrtina mladistvých

Reprezentatívny dotazníkový prieskum agentúry FOCUS pre iniciatívu „Na veku záleží“ dosvedčuje, že mladiství sa k cigaretám dostávajú vo veľkej miere cez svojich najbližších dospelých.

89 % opýtaných neplnoletých detí fajčí klasické cigarety, iba tretina mladých, presne 36 %, ešte cigaretu nevyskúšala.

„61 % mladistvých fajčiarov tvrdí, že cigarety získavajú od svojich rovesníkov a kamarátov, alebo od dospelých kamarátov (58 %). Takmer polovica mladistvých (49 %) si ľahko kúpi tabakové výrobky priamo v trafike, obchode, krčme, či na čerpacích staniciach,“ hodnotí výsledky prieskumu Martin Slosiarik z agentúry FOCUS.

na veku záleží fajčenie mladistvých prieskum
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Vzdelávacia iniciatíva Na veku záleží

Hlavným cieľom vzdelávacej iniciatívy „Na veku záleží“ je zmena etického správania spoločnosti. Iniciatíva už 22 rokov vyvíja tlak na kontrolné orgánov, výrobcov tabakových výrobkovobchodníkov, čo prináša čiastkové výsledky, no stále nemôžeme byť spokojní. Dospelí naďalej zatvárajú oči pred fajčením detí, zľahčujú ho a tvária sa, že ich sa to netýka.

„Dôležitý je totiž nielen prístup výrobcov, obchodníkov, trafík, reštaurácií, pivární, krčiem či čerpacích staníc, ale aj dospelých ľudí, prevažne fajčiarov a kamarátov, ktorí mladistvým cigarety predajú, ponúknu, či na vyžiadanie darujú,“ vysvetľuje Bohumila Tauchmannová, ambasádorka iniciatívy Na veku záleží.

Čo na to výrobcovia, obchodníci a kontrolné orgány?

Výrobcovia tabakových výrobkov intenzívne spolupracujú na príprave legislatívy a kontrol, nastavujú vlastné etické pravidlá, sú aktívni aj v oblasti osvety. Napríklad Philip Morris Slovakia je prakticky od začiatku partnerom iniciatívy „Na veku záleží“.  Nemenej aktívni sú aj obchodníci.

„K predaju cigariet a tabakových výrobkov mladistvým zo strany predavačov, pristupujeme veľmi prísne. Okrem toho, obchodné reťazce majú zodpovedné vzdelávanie v oblasti predaja tabakových výrobkov, takisto vstupné vzdelávacie moduly pre nových zamestnancov,“ hovorí Martin Krajčovič, prezident Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Je potešiteľné, že vyše 20-ročná osvetová práca iniciatívy „Na veku záleží“ priniesla výrazný pokles pochybenia obchodníkov pri predaji tabakových výrobkov neplnoletým, a to z 89 % v roku 2004, na 23 % v roku 2017.

Úspech potvrdzuje aj Róbert Ochaba, vedúci odboru ochrany zdravia Úradu verejného zdravotníctva SR:

 „Práve na základe priebežných výsledkov tejto iniciatívy, aktuálne pripravujeme Národný akčný plán na kontrolu tabaku. Jeho súčasťou bude aj intenzívna osveta a komunikácia s dospelou laickou verejnosťou.“

iniciativa-na-veku-záleží
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Sociálny experiment: Dali by ste jej…? 95 % fajčiarov áno

Iniciatíva „Na veku záleží“ tento rok posilnila svoje aktivity, keď oslovila známeho influencera a youtubera Matúša Okajčeka. Ten na svojom instagramovom profile položil jednoduchú otázku:

„Dali by ste približne 14-ročnému dieťaťu cigaretu, ak by si ju do vás vypýtalo?

Zareagovalo takmer 13 000 ľudí. Výsledok? 15 % by dalo, 85 % nedalo.

Avšak na druhú otázku: Dali by ste cigaretu niekomu, kto má 16 alebo 17 rokov? zareagovalo 14 000 ľudí, a výsledok prekvapil: 47% by cigaretu dalo, 53 % nedalo. 

O tom, že realita je ešte horšia, sa Matúš presvedčil pomocou sociálneho experimentu s neplnoletými volavkami, Dobromilou (17 rokov) a Eliášom (16 rokov) v uliciach Nitry a Trnavy, v septembri tohto roku.

Dve volavky oslovovali náhodných okoloidúcich fajčiarov s prosbou o cigaretu. Výsledok? Približne 95 % dospelých fajčiarov bez otázky na vek, dokonca aj v prítomnosti vlastných detí, dalo volavkám cigaretu. Dokonca aj vtedy, keď vedeli, že nemajú 18 rokov.

„Smutný je nielen výsledok experimentu, ale aj komentáre, ktoré pribúdali pod videom z experimentu na YouTube, ktoré doteraz videlo takmer 170 000 ľudí. Diskutujúci označili konanie fajčiarov za empatické, a zľahčovali poskytnutie cigarety mladistvým s tým, že sú aj horšie drogy ako cigarety,“ uzatvára Matúš Okajček.

Fajčenie detí a mladistvých je problémom nás všetkých. Zodpovední sme všetci, nielen výrobcovia a predajcovia, nielen legislatíva a prevencia štátu. POVEDZME NIE FAJČENIU DETÍ A MLADISTVÝCH!

Zdroj: www.navekuzalezi.sk

Redakčne upravené a krátené (jam)

Pridaj komentár