Výkonný riaditeľ OZ SLOVENSKÝ PACIENT Ján Mútala v rozhovore pre Hospodárske noviny (10.4.2013).
Pacienti môžu znovuzavedenie odporúčaní vnímať ako často zbytočnú byrokraciu. Čo na to hovoríte vy?
Predpokladá sa, že ten pacient, ktorý potrebuje odborné vyšetrenie, bude lepšie zorientovaný, kam má ísť. Otázna nateraz zostáva vyťaženosť všeobecného lekára a prestoje pacienta v čakárňach. Nie vždy budú musieť ľudia zájsť k všeobecnému (obvodnému) lekárovi, v zákone sú aj výnimky.
Vraciame sa k tomu, čo tu už kedysi bolo…
Výmenné lístky budú iné, ako sme ich poznali pred zrušením v apríli 2011. Špecialistovi o nás poskytnú viaceré dôležité informácie. Všeobecný lekár by mal vedieť, kam ide jeho pacient, aby ho mohol „manažovať“. Pacient, ktorý nie je správne nasmerovaný, spôsobuje komplikácie, lebo špecialista musí začať s vyšetrovaním odznova.
Takže to prinesie v praxi menej práce pre špecialistov?
Počkajme si na prvé zaznamenané reakcie pacientov z ambulancií – budú mať priestor aj na našej stránke, aby sa vyjadrili. Niektorí lekári mávali pre výmenné lístky konflikty s pacientmi. Pacienti to brali tak, že lekári si lístok vymysleli, a šikanujú ich, keď ho spolu s preukazom poistenca nepredložia. Od apríla 2013 všeobecný lekár vyšetrí pacienta, na výmenný lístok vypíše zhrnutie vyšetrenia, predpokladanú diagnózu a cieľ vyšetrenia u špecialistu.
Majú pacienti počítať s tým, že bez výmenného lístka špecialista úplne odmietne vyšetriť daného pacienta?
Áno, toto môže nastať, ak pacienti nezachytili, že od apríla musia mať výmenné lístky, a prídu bez nich. Je iste nepríjemné dohadovať sa v čakárni zdravotníckeho zariadenia, keď personál vysvetľuje pacientom, prečo musia mať výmenný lístok.
Hrozia nejaké sankcie aj lekárom?
Za nesprávne vypísaný výmenný lístok môžu všeobecní lekári dostať pokutu od vyššieho územného celku. Ten koná na základe podnetu od pacienta alebo od lekára-špecialistu.