ZDRAVIE: Integrované školské kolektívy môžu deti emočne obohatiť

„Integrácia týchto detí medzi ostatné je dôležitá preto, že sa môžu vzájomne emočne obohatiť,“ uviedla pre TASR Harčárová. Zdravé deti môžu podľa jej slov veľa získať a odpozorovať od detí so zdravotným hendikepom. „A to práve z toho dôvodu, že tieto deti už majú v sebe vybudovaný pocit zodpovednosti a starostlivosti. Vedia si vážiť to, že sú na tomto svete, neberú to ako samozrejmosť,“ hovorí o svojich skúsenostiach z praxe Harčárová. Ďalšie pozitívum takýchto kolektívov vidí Harčárová v tom, že deti sa majú možnosť ukázať ako niekomu pomôcť. Učiteľ by sa mal snažiť vyzdvihnúť osobné kvality takéhoto dieťaťa, čím získa na vážnosti a dôležitosti pre ostatné deti v kolektíve. „Je na majstrovstve učiteľa, ako vyzdvihne kvality hendikepovaného dieťaťa a ako vyzdvihne kvality zdravého dieťaťa,“ dodala Harčárová. Aj pre pedagógov sú podľa jej slov zdravotne hendikepované deti nevyčerpateľným zdrojom emócií, inšpirácií a nápadov. „Takéto dieťa má veľa skúseností a na daný problém sa vždy pozerá inak ako zdravé dieťa,“ dodala v tejto súvislosti. Rodičia podľa jej slov majú často o svoje zdravotne hendikepované deti obavy, pýtajú sa čo sa stane, ak dieťa dostane záchvat a podobne. Preto je podľa pedagogičky veľmi dôležitá počiatočná komunikácia medzi rodičmi a pedagógmi. Problémy pri umiestňovaní detí do škôl poznajú aj niektorí rodičia detí s diagnózou epilepsia. Aj tieto deti však môžu pri správnej liečbe žiť plnohodnotný život, často úplne bez záchvatov. Odbúrať mýty a rozšíriť pochopenie tohto ochorenia medzi širokou verejnosťou chce aj občianske združenie EpiKlub. Zakladajúci členovia sú z radov pacientov, ktorí s týmto ochorením roky žijú a dôverne poznajú všetky ťažkosti, ktoré prináša.

Pridaj komentár