„Integrácia týchto detí medzi ostatné je dôležitá preto, že sa môžu vzájomne emočne obohatiť,“ uviedla pre TASR Harčárová. Zdravé deti môžu podľa jej slov veľa získať a odpozorovať od detí so zdravotným hendikepom. „A to práve z toho dôvodu, že tieto deti už majú v sebe vybudovaný pocit zodpovednosti a starostlivosti. Vedia si vážiť to, že sú na tomto svete, neberú to ako samozrejmosť,“ hovorí o svojich skúsenostiach z praxe Harčárová. Ďalšie pozitívum takýchto kolektívov vidí Harčárová v tom, že deti sa majú možnosť ukázať ako niekomu pomôcť. Učiteľ by sa mal snažiť vyzdvihnúť osobné kvality takéhoto dieťaťa, čím získa na vážnosti a dôležitosti pre ostatné deti v kolektíve. „Je na majstrovstve učiteľa, ako vyzdvihne kvality hendikepovaného dieťaťa a ako vyzdvihne kvality zdravého dieťaťa,“ dodala Harčárová. Aj pre pedagógov sú podľa jej slov zdravotne hendikepované deti nevyčerpateľným zdrojom emócií, inšpirácií a nápadov. „Takéto dieťa má veľa skúseností a na daný problém sa vždy pozerá inak ako zdravé dieťa,“ dodala v tejto súvislosti. Rodičia podľa jej slov majú často o svoje zdravotne hendikepované deti obavy, pýtajú sa čo sa stane, ak dieťa dostane záchvat a podobne. Preto je podľa pedagogičky veľmi dôležitá počiatočná komunikácia medzi rodičmi a pedagógmi. Problémy pri umiestňovaní detí do škôl poznajú aj niektorí rodičia detí s diagnózou epilepsia. Aj tieto deti však môžu pri správnej liečbe žiť plnohodnotný život, často úplne bez záchvatov. Odbúrať mýty a rozšíriť pochopenie tohto ochorenia medzi širokou verejnosťou chce aj občianske združenie EpiKlub. Zakladajúci členovia sú z radov pacientov, ktorí s týmto ochorením roky žijú a dôverne poznajú všetky ťažkosti, ktoré prináša.
ZDRAVIE: Integrované školské kolektívy môžu deti emočne obohatiť
TASR |