Lokapetit – donáška kvalitných domácich potravín až k vašim dverám

Fenomén zdravých a čerstvých potravín je na Slovensku čoraz populárnejší. Aj napriek tomu je dostupnosť týchto potravín pomerne nízka, a cena vysoká.

Preto sme sa rozhodli, že sa porozprávame so spoluzakladateľom firmy Lokapetit, Zdenom Kupcom.

Lokapetit združuje kvalitných slovenských farmárov a rozširuje ich pôsobnosť, vďaka online nákupom a donáške k nám – ľuďom, čo si potrpíme na kvalitné a domáce potraviny.

Čím sa zaoberá a ako dlho pôsobí Lokapetit na slovenskom trhu?

Lokapetit je webstránka, za ktorou stojíme dvaja ľudia, ktorí ju v podstate riadime. Nie sme združenie, sme firma, „sro-čka“.

Cez webstránku lokapetit.sk komunikujeme s ľuďmi, kde im ponúkame rôzny sortiment potravín, na základe ich požiadaviek.

Firma bola založená pred dvoma rokmi, no kým to fungovanie dostalo nejaké zdravé kontúry, tak to nejaký ten čas trvalo. V podstate ešte stále o to bojujeme…

Čo vás podnietilo k založeniu Lokapetitu?

Chceli sme niečo zmeniť, určite aj takou tou mladíckou naivnosťou. Videli sme v tom potenciál, a nevideli sme nikoho iného, kto by sa tomu venoval. Vychádzalo to možno aj z toho, že všetci zakladatelia Lokapetitu sú vlastne z vidieka. Môj otec bol predsedom družstva, a ja som mal tým pádom možnosť vidieť, ako to tam fungovalo.

Asi rok pred založením lokapetitu, som bol na dlhší čas v Belgicku, na škole, kde som mal možnosť vidieť, že to funguje – upravené polia, lúky a podobne. Taktiež som si v zahraničí všimol, že funguje zásobovanie miest potravinami z fariem, ktoré sú na okraji miest, takže nie sú pestované tisíc kilometrov od daného mesta, ale ide o domácu produkciu.

Po návrate na Slovensko, som si uvedomil, že polia sú tu zarastené, práca nie je, a ľudia často odchádzajú pracovať na farmy do zahraničia. Tak som si povedal – prečo by to nemohlo fungovať aj tu? Veď potom by to na Slovensku mohlo vyzerať inak! A skúsili sme nájsť spôsob, ako by to šlo. Išlo nám hlavne o to, doplniť možnosti nákupu slovenských potravín.

lokapetit

Ako vnímate súčasný potravinový trend, nakupovanie potravín v obchodných reťazcoch?

Väčšina ľudí nakupuje impulzívne, je to pre nich pohodlnejšie. Väčšina ľudí prosto neplánuje, to je taký hlavný faktor, ktorý hrá do karát veľkým reťazcom, ako aj ich strategická poloha a nižšie ceny potravín.

Prečo sú – podľa vás – potraviny v obchodných reťazcoch lacnejšie?

Faktorov je tu viac. Nie som síce odborník, ale jedna vec je dotačná politika jednotlivých štátov. Jednoducho, farmár v západnej Európe má lepšie podmienky, ako ten slovenský, vo viacerých prípadoch. Druhá vec je, že tieto zahraničné podniky majú lepšiu odbytovú politiku, pracujú vo väčších množstvách, a sú flexibilnejší.

Naopak, drobnejší, slovenský farmár nie je taký flexibilný, neprodukuje v takých veľkých množstvách, a preto o neho nemá obchodný reťazec taký záujem, ako o partnera, ktorý ho môže spoľahlivo a frekventovane zásobovať.

Myslíte si, že to má nejaký dopad aj na kvalitu potravín?

Áno, určite, tá kvalita je u veľkovýrobcov určite nižšia, ako pri domácom chove, napríklad pri mäse. Zvieratá vo veľkochove určite nemajú ten „welfare“, také to pohodlie, ako na domácich farmách. Nemajú voľný výbeh, sú zavreté v klietkach, chované industriálne, v tisícoch, a cena, ako aj kvalita, klesajú.

Je badateľný rozdiel v kvalite medzi potravinami od slovenských farmárov a potravinami, ktoré sú dovážané pre obchodné reťazce?

Jednoznačne. Rozdiel môže človek spoznať v štruktúre, napríklad pri tom mäse, no najmä v chuti. Rozdiel je naozaj obrovský.

Ochutnali ste potraviny od každého farmára, ktorý cez vás ponúka svoje potraviny?

Áno, ochutnali sme skoro všetky potraviny, ktoré ponúkame na stránke. To je taká naša zásada, ochutnať všetko predtým, než to ponúkneme ľuďom cez webstránku.

Kde nakupujete potraviny vy osobne, a prečo?

Potraviny nakupujem skoro vždy u „nás“, z fariem. No niekedy sa aj mne stane, že si zle naplánujem nákup, a potom musím dokúpiť rožky či chleba v nejakom obchodnom reťazci. Tomu sa človek niekedy nevyhne. Ale naším cieľom aj tak nie je, „zničiť“ obchodné reťazce, ale hlavne doplniť trh.

lokapetit eko

Myslíte si, že by slovenskí farmári mohli konkurovať cenám obchodných reťazcov? Ak áno, ako?

Myslím si, že áno. Hlavným problémom je dotačná politika. Ak v zahraničí dostane farmár vyššiu dotáciu na nejakú plodinu, ako tu na Slovensku, tak sa jeho náklady porovnateľne znížia, a tým stúpa aj jeho konkurencieschopnosť.

Ďalšia vec je lepšia infraštruktúra a mechanizácia sadenia, či obrábania plodín v zahraničí. Osobne si myslím, že je to iba otázka času, keď sa konkurencieschopnosť slovenských farmárov zlepší.

Aké problémy vnímate u slovenských farmárov?

Hlavne je to už spomínaná dotačná politika, nevysporiadané pozemky, malý vstupný kapitál a taktiež vysoká byrokracia pri žiadaní o eurofondy. Drobný farmár, ktorý nemá za sebou „obnosnejší“ vstupný kapitál, musí hľadať cestičky aj takto, cez ľudí, ako sme my – malé obchody a firmy.

Ako by mohli už teraz pomôcť čitatelia slovenského pacienta slovenským farmárom?

Hlavne by mali vyhľadávať slovenské výrobky, keď už nakupujú v obchodných reťazcoch. Ak im je blízky nový druh nakupovania – online, tak by som im určite odporučil nakupovať u nás. Na našej stránke sú aj informácie o slovenských farmách, z ktorých odoberáme potraviny, máme donášku na nasledujúci deň, a snažíme sa neustále zlepšovať naše služby.

Ako teda u vás funguje donáška, platby a objednávky?

Donáška je zadarmo, ak je nákup vyšší, ako 15 eur. Objednávkový systém máme vcelku dobre spravený, človek si môže napríklad v pondelok objednať (vtedy zvykne byť aj ponuka vyššia), a už v utorok sa mu nákup privezie. Pričom, donáška je aktuálna od utorka do piatku v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre a vo Zvolene.

Platiť môže zákazník buď na mieste, v hotovosti, a nedávno sme spustili aj platby kartou, alebo prevodom, či dokonca na faktúru.

Objednávať si môže zákazník na našej stránke lokapetit.sk.

Ponúkate aj nejaké zľavy, či akcie?

Áno, pre existujúcich zákazníkov máme rôzne vernostné systémy, prípadne si môžu nájsť malý darček v nákupe, a pre nových zákazníkov pripravujeme rôzne akcie.

Exkluzívne pre čitateľov slovenského pacienta sú už pripravené množstevné zľavy od 5 do 20 %.

Tieto systémy plánujeme v budúcnosti ešte zlepšiť a rozšíriť.

Čo v prípade, keď je zákazník nespokojný s potravinami?

Samozrejme, že sa snažíme predchádzať takýmto prípadom, no niekedy sa naozaj môže stať, že si to pri nakladaní potravín nevšimneme, ak ide napríklad o nejaké zahnité jablko. Vtedy okamžite buď vymieňame potraviny, alebo vraciame peniaze. Snažíme sa jednoducho budovať naše meno na kvalite potravín a kvalitných službách.

Plánujete aj ochutnávky? Predsa len – ochutnať potravinu, je lepšie, ako si o nej len čítať…

Určite je to na zamyslenie, no treba vedieť prilákať ľudí, aby potom aj prišli. Otázka je: „Kde to budeme robiť?“ a „Kedy to budeme robiť?“

V prípade, že by mali čitatelia slovenského pacienta záujem, tak nemáme problém pripraviť takúto akciu. Sme otvorení takýmto aktivitám.

Lokapetit Zdeno Kupec
Zdeno Kupec

Ilustračné fotografie a archív Z. Kupca

Pridaj komentár