Zdroj foto: www.stock.adobe.com
Ako odbúrať pracovný stres, aby ste nevyhoreli?
Pracovný stres ovplyvňuje nielen našu náladu, energiu a pocity, má tiež významné dôsledky na zdravie. Siahajú od zníženia imunity a častých viróz až po potenciálne vážne stavy, ako sú srdcové choroby a metabolický syndróm. Stres má výrazný podiel aj na obezite. Na druhej strane – dnes je len veľmi ťažké nájsť si prácu s nízkou hladinou stresu. Jediným možným spôsobom je prijať účinné stratégie, ktoré vám ho pomôžu odbúrať a zabránia vyhoreniu.
Ako pracovať so stresom?
Aké sú najlepšie techniky na odbúranie pracovného stresu?
Dá sa odolávať stresu v práci a nevyhorieť?
Percento ľudí, ktorí sú vystresovaní z práce, je čoraz vyššie. Štúdie ukázali, že väčšina z nás trávi v strese najmenej 60 % času pracovného týždňa. Mnoho zamestnancov prichádza už do práce vo veľkom napätí, pretože ráno riešia odchod detí do školy, stoja v dopravných zápchach, „hodia“ do seba kávu namiesto zdravých raňajok… Toto všetko zvyšuje citlivosť voči stresu na pracovisku. Nehovoriac o partnerských problémoch či hádkach.
Pozitívny prístup, výživa a plánovanie
Začnite deň plánovaním, správnou výživou a pozitívnym prístupom. Budete lepšie pripravení na pracovný deň a budete sa cítiť príjemnejšie.
Dôležitým faktorom, ktorý prispieva k vyhoreniu z práce, sú nejasné požiadavky vedenia na zamestnancov. Ak neviete presne, čo sa od vás očakáva, alebo ak vaše požiadavky nikto nerešpektuje a očakávania od vás sa neustále menia, je logické, že budete extrémne vystresovaní.
Pokúste sa porozprávať so svojím nadriadeným a prediskutovať všetko, v čom cítite neistotu.
Vyhýbajte sa konfliktom s kolegami
Medziľudské konflikty – doma i v práci – si vyberajú daň na vašom fyzickom i emocionálnom zdraví. Niekedy nie je možné konfliktom uniknúť, najmä ak máte kolegu, ktorý ich neustále vyvoláva, aby vás zneistil. Vyhýbajte sa témam, ktoré vyvolávajú konflikty, nezdôverujte sa s vašimi osobnými názormi na háklivé témy. Ak je to možné, snažte sa vyhýbať ľuďom, ktorí tieto problémy vyvolávajú. Keď sa aj stanete súčasťou konfliktu, naučte sa ho správe zvládať – nezvyšujte hlas, zachovajte chladnú hlavu, radšej odíďte a premyslite si všetko v pokoji.
Plánujte, aby vás nezavalil chaos
Ak nevieme, čo nás čaká, nie sme si istí, či zvládneme nejakú úlohu, v tom prípade nebudeme mať ani duševný pokoj. Plánovanie dopredu výrazne znižuje úroveň stresu a zabraňuje vyhoreniu. Je dôležité nielen na mesačnej či týždennej úrovni, ale každý jeden deň – začína už včasným budíčkom, aby ste stihli všetko v pokoji a bez zhonu.
Keď si udržíte poriadok v pracovných i v domácich povinnostiach, vyhnete sa negatívnym účinkom chaosu a budete efektívnejší.
Vytvorte si pohodlné pracovné prostredie
Možno vás to prekvapí, ale aj fyzické nepohodlie v práci vedie k stresu. Napríklad aj sedenie na nepohodlnej stoličke a boľavý chrbát zvyšujú úroveň stresu. Ďalším faktorom je hluk v kancelárii. Ak sa potrebujete sústrediť na náročnú úlohu, hluk naruší vašu pozornosť a znásobí napätie, pretože znižuje kvalitu vašej práce. Ak je to možné, vytvorte si tichý, pohodlný a upokojujúci pracovný priestor.
S multitaskingom opatrne
Multitasking bol kedysi uznávaný ako fantastický spôsob maximalizácie pracovného výkonu. Avšak ak naraz robíte dve, tri či nebodaj viac vecí, znižuje sa ich kvalita a tiež rýchlosť a presnosť práce. Nehovoriac o zaťažujúcom vplyve na psychiku.
Namiesto multitaskingu uprednostnite inú stratégiu – napríklad chunking. Pod týmto názvom sa skrýva rozdelenie väčšej práce na jednotlivé menšie celky, vďaka čomu znížite napätie a lepšie si zorganizujete prácu.
Na obed sa prejdite
Sedavý životný štýl nepôsobí dobre ani na fyzické zdravie. To tiež ide ruka v ruke so psychickým zdravím. Mimochodom, prechádzka vonku a zmena prostredia sú tiež výbornými spôsobmi, ako zmierniť napätie a rozprúdiť krv. Ak nemôžete ísť von, aspoň sa prejdite na pracovisku alebo si zacvičte priamo v kancelárii.
Vždy, ak je to možné, si robte krátke prestávky. Po hodine práce (ešte lepšie po 30 minútach) sa vystrite, choďte si po vodu alebo čaj do kuchynky, zamerajte pozornosť na niečo príjemné.
Odmeňte sa za dobrú prácu
Všetky úlohy robte najlepšie, ako viete. Čisté svedomie a spokojnosť s odvedenou prácou sú veľmi silným momentom proti vyhoreniu a pracovnému stresu. Úspech prináša dobré pocity a pomôže vám vyniknúť v práci. Samozrejme, netreba byť úplným perfekcionistom – to prináša zase iné problémy.
Ak z nejakých dôvodov nemôžete prácu vykonať tak dobre, ako by ste si želali – najmä v rušnom prostredí alebo pod časovým stresom, vždy sa snažte urobiť to najlepšie, čo je vo vašich silách. Po dobre odvedenej práci si doprajte odmenu vo forme relaxu, dobrej večere či zážitku alebo si kúpte malý darček, po ktorom ste už dávno túžili.
Počúvajte hudbu
Počúvanie hudby ponúka mnoho výhod a je tiež účinným spôsobom, ako sa zbaviť stresu pred prácou, počas nej i po nej. Keď si hneď ráno pustíte povzbudivú pieseň, začnete deň s dobrou náladou a budete lepšie pripravení na interakciu s ostatnými ľuďmi v práci. Obľúbené skladby počas cesty domov vám pomôžu po náročnom dni upokojiť myšlienky a odventilovať stres, kým prídete domov.
Výborným spôsobom, ako znížiť napätie z pracovného dňa a neprenášať ho do súkromia, je zbaviť sa všetkých zlých emócií a stresu, ešte kým vkročíte do dverí domu či bytu. Nechajte ho v posilňovni, na joge, na stretnutí s kamarátmi alebo si kúpte dobrú knihu v kníhkupectve.
V každom prípade, keď cítite, že nedokážete odbúrať stres z práce alebo ho prostredie vo vás neustále vyvoláva, pouvažujte nad zmenou zamestnania. S odbúraním stresu a s mnohými obavami, ktoré zmena zamestnania prináša, vám pomôže aj skúsený terapeut. Nečakajte, kým vás situácia položí na lopatky!
Odbornú kontrolu zabezpečila Mgr. Alexandra Kaiser, klinická psychologička (znalkyňa v odbore psychológia, odvetvia – klinická psychológia detí, klinická psychológia dospelých, psychológia sexuality).
Zdroje: verywellmind.com