Bratislava 4. októbra (TASR) – Najdôležitejším faktorom pri nákupe voľnopredajných liekov a výživových doplnkov na Slovensku a v Česku je osobná skúsenosť s konkrétnym produktom. Pri výbere značky sú potom spotrebitelia značne lojálni.
Na ľudí tiež vplýva názor lekára alebo lekárnika a následne cena. Ako ďalej ukázal prieskum spoločnosti GfK, prevažná väčšina spotrebiteľov voľnopredajných liekov a výživových doplnkov má už pred vstupom do lekárne jasnú predstavu o tom, aký produkt si chcú kúpiť. Často sa však nebránia vypočuť si rady a odporúčania lekárnika.
Pri niektorých kategóriách voľnopredajných liekov polovica užívateľov siaha jedine po svojej obľúbenej a osvedčenej značke.
„Vysoká miera lojality ku jednej značke je na Slovensku aj v Českej republike pri voľnopredajných liekoch na alergie a na problémy s trávením. Spomedzi výživových doplnkov má značka silné postavenie pri prípravkoch na chudnutie,“ uviedla Eva Vlčková zo spoločnosti GfK.
U ostatných kategórií potom spotrebitelia volia medzi dvomi –tromi najobľúbenejšími značkami. Pri kategóriách s veľkou lojalitou ku značke si necháva odporučiť od lekárnika alternatívu necelá polovica spotrebiteľov, zatiaľ čo pri ostatných kategóriách je ich sklon nechať si poradiť o niečo vyšší, a to v rozmedzí 60 až 80 percent.
„Takmer všetci spotrebitelia pripúšťajú, že lekárnikom odporúčanú alternatívu aspoň niekedy príjmu. Dôvodom je dôvera v lekárnika ako odborníka a cena, respektíve akciová ponuka,“ povedala Eva Vlčková.
Voľnopredajné lieky nakupujú spotrebitelia stále takmer výhradne v kamenných lekárňach. Nákup na internete je okrajový – v Českej republike tvorí päťpercentný a na Slovensku trojpercentný podiel. Na druhej strane, pre rôzne výživové doplnky a prípravky na chudnutie sú významným kanálom aj supermarkety/hypermarkety, špecializované predajne, drogérie a internet.
TASR informovala Daniela Beráková zo spoločnosti GfK Slovakia.