Výcviková škola pre vodiacich psov (VŠVP) Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska realizovala projekt zameraný na sledovanie prístupu vodičov MHD k ľuďom so zrakovým postihnutím. Výsledky sú zarážajúce.
Projektu Ústretová verejná doprava II., ktorý VŠVP realizovala od septembra 2012 do marca 2013, predchádzal rovnomenný projekt z roku 2011. Výsledky prvého projektu ukázali, že 80 % vodičov ignoruje nevidiacich a slabozrakých pasažierov. Po viac než roku opakovaný prieskum ukázal napriek zmene prepravného poriadku zlepšenie len o 10 %.
„Už mnoho rokov sme od našich klientov dostávali pripomienky k preprave v MHD, ktorú často využívajú. Pretože trénujeme vodiacich psov v Bratislave a súčasťou výcviku je nástup a výstup do dopravných prostriedkov, boli sme aj sami účastníkmi tejto témy,“ približuje Jarmila Virágová, riaditeľka VŠVP.
O projekte nebol Dopravný podnik Bratislava (DPB) vopred informovaný. Ochota šoférov bola testovaná priamo ľuďmi so zrakovým postihnutím, ktorých snímala skrytá kamera. Nevidiaci so sprievodcom, ktorý ukrýval kameru, sledovali na frekventovaných zastávkach MHD 153 vozidiel.
Výsledky nemilo prekvapili – 70 % vodičov prepravný poriadok nedodržiava. Ak pri značke zastávky stojí človek so zrakovým postihnutím s bielou palicou alebo s vodiacim psom, šoféri sú podľa prepravného poriadku DPB povinní pri značke zastávky znova zastaviť každé ďalšie vozidlo stojace súčasne v zastávke. Prax je však iná – autobusy a trolejbusy pri značke v mnohých prípadoch opätovne nezastavujú. Nevidiaci, ktorého vodiaci pes je vycvičený priviesť ho priamo k značke, tak môže na svoj spoj čakať celé hodiny.
S výsledkami bol už oboznámený aj DPB, ktorý prisľúbil preškoľovanie svojich zamestnancov.