Ranné kruhy – Aby sa deti cítili v škole dobre

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Predstavte si ráno v práci. Začínate o pár minút, ale ešte si stíhate dať kávu alebo čaj. Ako vždy ste sa ráno postretávali v kuchynke, držíte každá v ruke svoju šálku, prehodíte zopár slov o tom, aké bolo dnešné ráno, kolegyňa pridá vtipnú historku zo života s deťmi, s pochopením sa na seba všetky usmejete. A zrazu je deň akýsi radostnejší, s väčšou ľahkosťou sa púšťate do práce, aj keď viete, že vás dnes čaká ťažký deň. A takto nejako by sme chceli, aby sa ráno cítili aj naše deti v škole, preto ministerstvo školstva od septembra zavádza v školách aktivitu s názvom ranné kruhy.

Čo sú to ranné kruhy?
Ako prebiehajú?
Prečo môžu byť prospešné pre moje dieťa?
Aká je úloha učiteľa/učiteľky pri ranných kruhoch?

Čo sú ranné kruhy?

Ide o jednoduchú techniku, ktorá pomáha zlepšovať vzťahy medzi deťmi v triede, ale aj medzi učiteľom/učiteľkou a žiakmi a žiačkami. Prispieva aj k tomu, aby sa deti pripravili na vyučovanie a dokázali sa počas neho lepšie sústrediť. Má pomôcť deťom lepšie sa vyrovnávať so svojimi emóciami a zážitkami – tými zo školy, ale aj tými, čo si prinesú z domu.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Ako prebiehajú ranné kruhy?

Ako už aj z názvu vyplýva, najlepšie je začať s touto aktivitou ráno, na začiatku vyučovania. Deti aj učiteľ/-ka si posadajú do kruhu, všetci sú spoločne na jednej úrovni, stiera sa rozdiel medzi učiteľom/učiteľkou a deťmi, každý je rovnako dôležitý. Najlepšie je útulné a pohodlné miesto, napríklad koberec s vankúšmi, ale poslúžia aj stoličky postavené do kruhu. Ranné kruhy by mali byť bezpečným priestorom, kde deti môžu hovoriť o tom, ako sa cítia, čo sa deje v ich živote alebo o čom rozmýšľajú. Súčasťou sú aj krátke aktivity, ktoré sú zamerané napríklad na vzájomné spoznávanie sa, vyjadrovanie emócií, ale aj na uvoľnenie napätia či podporu psychickej odolnosti. Na záver by mala nasledovať krátka reflexia o tom, ako sa deti počas kruhu cítili.

Bude to vôbec fungovať?

Možno sa vám v mysli vybaví triednická hodina, keď učiteľ alebo učiteľka dohovárajú žiakom. Takto ranné kruhy nefungujú. Nedá sa ani čakať, že zmena nastane hneď. Týmto spôsobom budujeme v triede vzťahy a učíme sa spolu vyjadrovať emócie a to trvá nejaký čas. Potrebujeme trpezlivosť a potrebujeme dôverovať tomu, že časom sa výsledky dostavia, ak sa nevzdáme. Na začiatku budú deti opatrnejšie, budú si testovať, či je naozaj bezpečné otvoriť aj nejakú citlivú tému, či ich nikto nevysmeje alebo to nepoužije proti nim.

Ak však vytrváme, tak postupne môže narastať blízkosť a dôvera, skupina bude akýmsi spoločným priestorom, zosilní sa pocit spolupatričnosti, spoločného „My“. Dôležitá je okrem času aj pravidelnosť – vytvára kontinuitu, akýsi spoločný rituál, ktorý k nám, našej triede, patrí a ktorý nás spája.

Ak sú ranné kruhy vedené dôsledne, dlhodobo a aktivity sú vhodne vyberané, tak môžu:

  • prispieť k posilneniu vzťahov a komunity
  • pomôcť zlepšiť sústredenie žiakov a žiačok počas vyučovania
  • podnietiť rozvoj emocionálnej a sociálnej gramotnosti
  • pomôcť s vytvorením bezpečného priestoru na komunikovanie pocitov a názorov
  • podporiť zníženie rizikového správania
Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Prečo majú takéto aktivity zmysel?

Niekedy si myslíme, že na to, aby sa deťom v škole dobre učilo, potrebujú predovšetkým pekne vymaľovanú triedu, ergonomický nábytok a dostatok najmodernejšieho technického vybavenia. Ale v skutočnosti je pre nás všetkých (vrátane detí) najdôležitejšie to, ako sa cítime s ľuďmi, s ktorými trávime čas. A toho času nie je málo – deti v škole trávia niekedy až tretinu svojho dňa.

Psychologické výskumy potvrdzujú, že najlepšie výsledky v učení dosahujeme vtedy, keď sa cítime v bezpečí, a naopak, stres a napätie znižujú schopnosť pamätať si či podať dobrý výkon. Veď to poznáme aj z nášho života – ťažko sa nám v práci sústredí na akúkoľvek činnosť, keď doma riešime manželskú krízu, ak sme sa práve pohádali s kolegyňou či kolegom alebo ak sa bojíme šéfových/šéfkiných kritických poznámok.

V poslednej dobe stále viac počúvame o tom, že sa duševné zdravie detí zhoršuje. Zažívajú viac osamelosti, častejšie sa u nich objavujú pocity beznádeje a bezcennosti, trápia ich úzkosti a depresie, siahajú po sebapoškodzovaní alebo rozmýšľajú o samovražde. Veľakrát hasíme až niekde na poslednú chvíľu tie najhoršie dôsledky a pýtame sa, prečo nikto nezasiahol skôr. Preto je oveľa lepšie vytvoriť láskavé prostredie, kde je možné hovoriť o tom, čo ma potešilo, ale aj o tom, čo ma trápi. Niekedy stačí, že je v ťažkostiach niekto pri mne, vypočuje ma, povzbudí. A hlavne učíme deti tomu, že je možné si navzájom dôverovať a že nie je hanba vypýtať si a prijať pomoc.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Nie je to strata času, ktorý by deti mohli radšej venovať učeniu?

Ranné kruhy nezaberú z vyučovania veľa času, ide len o 15 – 20 minút zo dňa. A ak fungujú dobre, tak dokonca môžu čas v konečnom dôsledku ešte aj ušetriť. Zrazu je v triede menej hádok a konfliktov, ktoré je potrebné riešiť, pri ťažkostiach si deti pomôžu navzájom, v príjemnejšej atmosfére sa ľahšie učia a aj rýchlejšie napredujú. Nie je to strata času ani pre učiteľa/-ku – aj jemu/jej sa lepšie učí v triede, kde ho/ju deti majú rady. Ľahšie ich získa pre spoluprácu, menej musí bojovať o svoju autoritu či čeliť provokáciám zo strany žiakov a žiačok.

A myslime na to, že deti sa v škole potrebujú naučiť aj niečo iné, než len získať vedomosti:

  • Soft skills alebo mäkké zručnosti – deti pripravujeme na život a vzťahy. Základom ich budúceho úspechu a spokojnosti v živote sú nielen vedomosti, ale aj sociálne a emocionálne zručnosti, teda to, ako rozumejú svojmu prežívaniu a potrebám a ako ich vedia vyjadrovať, ako vedia vychádzať s inými, ako vedia komunikovať, pracovať v skupine, riešiť konflikty.
  • Schopnosť vyhľadať pomoc v ťažkostiach – ak sa deti cítia v triede dobre, ak je v kolektíve a medzi deťmi a učiteľom/učiteľkou dôvera, ak sa o prežívaní rozprávajú bežne, tak je väčší predpoklad, že sa deti ozvú aj vtedy, keď ich bude niečo trápiť.
  • Prevencia šikanovania – čím viac sa navzájom poznáme a čím sme si bližší, tým je menší predpoklad, že si budeme navzájom ubližovať alebo že sa budeme na ubližovanie len tak pozerať a nezasiahneme.
  • Viac demokracie v školách – naše školy sú stále vo veľkej miere postavené na autorite učiteľa/učiteľky a na poslušnosti detí. Aktivitami, ako sú ranné kruhy, podporujeme deti v tom, aby prejavili svoj názor, aby sa dokázali riadiť svojimi pocitmi a aby dôverovali sebe. Niekde pri takýchto zdanlivých maličkostiach sa začína to, či deti budú raz vedieť odlíšiť pravdu od konšpirácie, nepodľahnúť charizmatickému vodcovi alebo sa jasne vymedziť voči ubližovaniu slabšiemu, či budú za svoj život a dianie okolo seba naplno preberať zodpovednosť alebo sa iba spoliehať na rozhodnutia iných.
Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Každá aktivita bude len taká dobrá ako ľudia, ktorí ju robia

Ranné kruhy sú však stále iba nástrojom. Môžu veľmi dobre poslúžiť, ale môžu aj uškodiť, ak ich niekto bude vykonávať mechanicky alebo necitlivo. Nebolo by vhodné, aby sa v školách zavádzali paušálne, bez potrebnej prípravy učiteľov a učiteliek. Je to aj pre nich veľká výzva – potrebujú pracovať so sebou, svojím sebapoznaním a rozoznaním svojich vlastných emócií. Potrebujú sa vedieť do istej miery vzdať svojej nedotknuteľnej pozície autority. Potrebujú vedieť, ako pracovať so skupinou, ako zvládnuť náročné situácie a témy, aby deťom viac neublížili, ako pomohli. Potrebujú byť silní, aby trvali na dodržiavaní bezpečnosti a pravidiel skupiny, napríklad že každý má právo mlčať, že informácie zo skupiny sa nevynášajú alebo nepoužijú proti tomu, kto ich hovoril.

Snaha a aj malé kroky sa však rátajú a môžeme sa tešiť, že sa v školách začína klásť väčší dôraz aj na psychické prežívanie žiakov a žiačok a na podporu ich duševného zdravia.

Chcete sa o ranných kruhoch dozvedieť viac?

Možno by ste tomu chceli viac rozumieť ako rodič alebo možno ste učiteľ/-ka alebo pracujete s deťmi a mladými ľuďmi. Na stránkach ministerstva školstva nájdete podrobnejšie informácie, praktickú príručku s aktivitami (postupne by mala pribudnúť aj v maďarskom a ukrajinskom jazyku), môžete sa prihlásiť na informačný seminár alebo webinár k tejto téme. Všetko nájdete tu: https://www.minedu.sk/ranne-kruhy/.

Zdroje:

https://www.minedu.sk/ranne-kruhy/

https://www.minedu.sk/nova-prakticka-prirucka-na-ranne-kruhy-podporuje-dusevnu-pohodu-deti-v-skole/

https://tvnoviny.sk/domace/clanok/922151-namiesto-okamziteho-ucenia-sa-budu-rozpravat-ziaci-by-mali-zacinat-skolsky-den-rannymi-kruhmi

Zavedenie ranných kruhov v škole

https://www.minedu.sk/data/att/426/30972.e9e34a.pdf

Pridaj komentár