Click here!

Praskajú vám kosti? Čo znamená pukanie kostí? Škodí násilné pukanie prstov?

(Zdroj foto: Stock.adobe.com)

Dlhší čas sedíte, potom sa postavíte, a zrazu začujete dôverne známe pukanie kostí. To isté sa vám stáva napríklad pri cvičení alebo behu.

Zvaľujete to na vyšší vek a opotrebovanosť tela. Bez toho, aby ste pátrali po príčine.

Je pukanie kostí banálnou záležitosťou?

Alebo radšej ísť na vyšetrenie?

Ako vzniká pukanie kostí?

Asi už viete, že medzi 2 kosťami sa nachádza synoviálna tekutina, ktorá bráni treniu a opotrebovaniu kĺbov. Pri niektorých pohyboch však vzniká medzi kosťami podtlak, pri ktorom sa vytvára kyslík a oxid uhličitý. Keď sa tieto plyny spoja, vznikajú bubliny.

Teda v skratke – pukanie kostí vzniká pri vytváraní plynových bublín. Samozrejme, praskavý zvuk v skutočnosti vydávajú kĺby.

Odborníci sa pôvodne domnievali, že k pukaniu kĺbov dochádza počas pohybu. Pomocou ultrazvuku nakoniec odhalili, že prasknutie je hlasnejšie vtedy, keď spojené plyny vytvárajú bublinky.

Pukanie kĺbov ako zlozvyk

Praskanie kĺbov sa ozýva náhodne, pri pohybe, no niekedy ide o zlozvyk. Mnohí si chcú takto uvoľniť stuhnuté prsty, resp. krk, a preto sa snažia dovtedy, kým nezačujú „vytúžený“ praskavý zvuk. Niektorí ľudia si takto iba „krátia“ voľnú chvíľku.

Keď pukanie bolí

Ak pukanie v kĺboch sprevádzajú väčšie či menšie bolesti, mali by ste zájsť k lekárovi. V tomto prípade sa nedá vylúčiť artritída.

Praskanie kostí začujeme aj pri cvičení, ale vtedy je za tým skôr slabá rozcvička. Stuhnuté kĺby totiž vytvárajú väčší protitlak (a viac bubliniek).

pukanie kostí pri cvičení
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Ochorenia kĺbov a pukanie

Príčinou praskania kostí môže byť aj degeneratívne ochorenie kĺbov. Takto sa v prvej fáze prejavuje artróza, ktorú až neskôr prerastá do zhoršenej pohyblivosti nôh či rúk.

Zatiaľ čo artróza je nezápalovým ochorením, pri artritíde a reume sa v kĺboch objavujú zápalové ložiská, čo pri akomkoľvek pohybe znamená bodavú bolesť.

Samozrejme, tu už nastupuje riadna liečba, predovšetkým protizápalové lieky. Pukanie kĺbov by ste mali konzultovať s lekárom v týchto prípadoch:

  • máte obmedzený pohyb,
  • máte stuhnuté končatiny,
  • máte bolesti,
  • máte opuchnuté kĺby v tých miestach, kde vám pukajú.
praskanie v ramene
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Pukanie kostí v chrbtici

Je veľký rozdiel v tom, či vám v chrbtici puká samovoľne, alebo to robíte cielene pri naťahovaní. Takéto násilné uvoľňovanie chrbta totiž škodí stavcom, čo vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu chrupaviek.

Naučte sa uvoľňovať chrbát cvikmi, nie iba naťahovaním. Neseďte príliš dlho, radšej sa postavtepoprechádzajte. Keď už cítite uvoľnenie, urobte si pár cvikov, ktoré vám odporučil fyzioterapeut.

Praskanie v rukách, ramene a lakti

Najopatrnejší buďte pri praskaní v ramene. V počiatočnej fáze to nemusí prinášať žiadne problémy, ale mali by ste spozornieť, ak zbadáte obmedzený pohyb ramena, alebo vás rameno bolí aj v pokojovom stave.

Ak dôjde k porušeniu tkaniva, väčšinou pomôže už len operácia. Toto sa stáva aj ľudom, ktorí v práci vykonávajú rovnaké pohyby s ramenom.

Niečo podobné môže postihnúť ľudí, ktorí denne pracujú s počítačom. Pri častom klikaní myšou, si síce nenápadne, ale o to vytrvalejšie preťažujeme lakeť.

pukanie prstov na rukách
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Spôsobím si pukaním prstov artritídu?

Nepukaj si prsty, lebo sa ti neskôr budú triasť ruky. Túto hlášku si od dospelých vypočulo mnoho tínedžerov, ktorí si radi „preklápajú“ prsty na rukách. No aká je pravda? V skutočnosti ide o mýtus.

Vyvracia to niekoľko prieskumov. Dokonca lekár Donald Unger získal v roku 2009 Nobelovu cenu za medicínu, za svoju 60-ročnú štúdiu, ktorú robil na vlastnom tele.

Zatiaľ čo na jednej ruke si kĺby neustále praskal, na tej druhej to nikdy nerobil. Výsledok? Ani po takom dlhom čase nezanechal zlozvyk na jeho rukách žiadne stopy – teda žiadna artritída.

Praskanie kostí v krku

V krku máme veľa malých stavcov, ktoré sú nepretržite namáhané. Preto sa pri niektorých povolaniach rýchlo opotrebujú. Keď sa chrupavky medzi stavcami zničia, dochádza k silnému treniu a praskavým zvukom.

Ak vás bolieva krčná chrbtica, pričom sa často ozýva pukanie, navštívte odborníka. Ak pracujete s počítačom, meňte polohu obrazovky, aby ste nezaťažovali krk stále v rovnakom uhle.

pukanie kostí v krčnej chrbtici
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Pukanie kostí v členku a kolene

Praskanie v nohe dobre poznajú ľudia, ktorí sa nezaobídu bez opakovaných úkonov. Napríklad čašníci musia náhle zabrzdiť, čo je veľká záťaž pre koleno aj členok. Výsledkom je silná, pichavá bolesť.

Ako si poradiť, keď nemôžeme zmeniť zamestnanie? Odporúča sa posilňovanie väzív okolo kolien a členkov, aj pravidelné obklady. Ideálne je plávanie, pretože kolená a členky sú oslobodené od tlaku a brzdenia.

Pomôžu na pukanie kostí vitamíny?

Áno, výživa kĺbov a kostí môže zmierniť praskanie. Výživové doplnky začnite užívať už pri prvých ťažkostiach, neskôr je liečba podstatne náročnejšia. Pre posilnenie kĺbov a kostí, užívajte prípravky s obsahom:

Praskanie kostí u detí a novorodencov

Pukanie kostí si automaticky spájame s vyšším vekom. Lenže, kostičky praskajú aj menším deťom, dokonca novorodeniatkam. Prečo sa to deje? Odpoveďou je väčšia flexibilita kĺbového puzdra, a teda aj väčší priestor na bublinky.

Napriek tomu, u detí by ste mali sledovať 2 hlavné veci. Počujete pukanie stále z jedného kĺbu?

Dieťa vám hlási silné bolesti, navyše pozorujete slabšiu ohybnosť? Vtedy čo najskôr navštívte detského lekára.

Pukanie kostí v tehotenstve

Ženský organizmus sa počas celého tehotenstva pripravuje na pôrod. V posledných týždňoch sa v tele začína vytvárať viac relaxínu, čo je hormón, ktorý uvoľňuje bedrové kĺby a panvovú časť.

No k uvoľneniu dochádza prakticky vo všetkých kĺboch – preto sa v poslednom trimestri častejšie ozýva praskanie v kolenách alebo ramenách. Je to logické, veď nohy nosia ťažšie telo.

Čo je dobré na pukanie kostí?

  1. Pravidelne sa hýbte. Praskanie najčastejšie trápi ľudí so sedavým zamestnaním. Ak je to aj váš prípad, začnite pravidelne športovať. Vhodné je plávanie, ktoré nezaťažuje kosti.
  2. Spoznajte cviky na kĺby. Pravidelné posilňovanie miest, ktoré vám pukajú, je tou najlepšou prevenciou. Dohodnite si stretnutie s fyzioterapeutom, ten vás naučí presné úkony.
  3. Užívajte vápnik a vitamín D. Ak si chcete posilniť kosti a kĺby, jedzte potraviny, v ktorých je vápnik. Ak to nestačí, užívajte výživové doplnky. Rovnaká rada platí pre vitamín D.
  4. Pravidelné obklady. Teplé obklady uvoľňujú stuhnuté končatiny a zmierňujú bolesť. Môžete si ich robiť každý deň pred spaním.

Zdroje:

Pridaj komentár