Už ste niekedy prišli do lekárne a mali pocit, že vám nikto nevenuje pozornosť?
Alebo že to tomu lekárnikovi „strašne“ dlho trvá?
A nakoniec vám ešte aj vydal zlý liek, alebo vás poslal naspäť k lekárovi, aby ste doniesli do lekárne recept?
Ak áno, začali ste čítať ten správny článok.
Čo všetko musí urobiť lekárnik, aby vám mohol dať „váš“ liek
Hoci sa to na prvý pohľad zdá ako jednoduchá vec, ide o pomerne veľké množstvo úkonov.
Prečo chce lekárnik odo mňa zakaždým zdravotný preukaz?
Pred výdajom lieku musí lekárnik (ako prvé) skontrolovať rodné číslo na recepte a preukaz poistenca. Podľa zákona, pacient je povinný predložiť preukaz po vyzvaní – ak to však urobí automaticky, skráti tým celý proces.
Ak si náhodou preukaz zabudnete, lekárnik si dokáže vaše poistenie overiť aj cez internet – no zase to však pridáva na čase, ktorý musíte pred výdajným miestom stráviť.
Pokiaľ ste poistencom Dôvery, lekárnik si (pravdepodobne) skontroluje, či nie ste jej dlžníkom. Ak by ste dlžníkom boli, poisťovňa by nepreplatila lekárni iné lieky, než tie na neodkladnú zdravotnú starostlivosť, teda napríklad v prípade ohrozenia života.
Akým právom mení lekárnik liek, ktorý mi predpísal lekár?
Chcete v lekárni požiadať o lacnejšiu náhradu vášho lieku? Od roku 2005 má lekárnik právomoc uskutočniť generickú substitúciu.
Generická substitúcia znamená, že lekárnik vám môže ponúknuť – namiesto lieku, ktorý vám predpísal lekár – liek s rovnakou účinnou látkou, s rovnakým počtom miligramov, tabliet, a o rovnakej liekovej forme (napríklad tablety). A čo je dôležité – s nižším doplatkom pacienta.
Táto kompetencia je veľmi nápomocná v troch prípadoch:
- ak je liek nedostatkový, alebo „vypadnutý“, a vy sa nemáte k nemu ako dostať,
- ak chcete užívať liek s najnižším doplatkom pacienta,
- ak vám nevyhovuje liek, ktorý vám predpísal lekár, a jeho generikum pre vás môže byť vhodnejšie.
Mnohí pacienti sa však obávajú využiť túto možnosť, keďže pochybujú o rovnakom účinku náhradného (generického) lieku.
Čo je generický liek (generikum)?
Nejde o „fake“, ako sa zvykne veľakrát tvrdiť, ale o liek rovnocenný s originálnym liekom – akurát s nižším doplatkom pacienta. Výrobca už totiž použil známe liečivo, a nemusel tak investovať peniaze do jeho objavenia.
Účinok generického lieku, sa v porovnaní s originálom pohybuje v rozsahu 80 až 125 %, čo je prístupné rozmedzie. Zámenu pôvodného lieku, nemusíte na svojom tele vôbec postrehnúť, a ak áno, dá sa prejsť na iný liek. A ušetríte tým peniaze.
A zase ten liek v lekárni nemali…
Na slovenskom trhu sú tisícky liekov. Je na dennom poriadku, že niektoré z nich občas vypadnú. Navyše, pre jedny z najnižších cien v Európskej únii, sú naše drahé lieky atraktívnym tovarom pre vývoz do zahraničia. Na slovenskom trhu sa potom nachádzajú v menšom množstve, než je potrebné, a pacient na ne musí čakať.
Lekárnik musí preto – ešte predtým, ako sa vyberie medzi police s liekmi – skontrolovať, či je liek na sklade, alebo či je vôbec dostupný. A až potom si môže zobrať vaše recepty, a pripraviť vám lieky.
Kým mi doniesli lieky, musel som dlho čakať…
Lekárnik, ktorý v lekárni pracuje už mnoho rokov, vie vykonať tento úkon rýchlo. Lekárnikovi, ktorý sa zaúča, to trvá dlhšie. S praxou prichádza poznanie, ako sú stovky liekov uložené v lekárni – samozrejme, skracuje to čas na obsluhu pacienta.
Napríklad, z jedného lieku na zníženie krvného tlaku, sú na trhu prítomné tri rôzne sily – 5, 10 a 20 miligramov –, a každá o troch rôznych baleniach – 28, 56 a 90 tabliet. Tieto sa ešte môžu líšiť –napríklad v tom, či ide o tablety, ktoré sa prehĺtajú, alebo ktoré sa nechajú rozpustiť v ústach. Balenia týchto liekov sa často líšia iba číslom, ktoré označuje počet miligramov – preto musí byť lekárnik pozorný, aby ich nezamenil (čo, pochopiteľne, chvíľu trvá). Zámena by totiž mohla viesť k fatálnym dôsledkom.
V lekárni mali nedostatok „môjho“ lieku…
Čo sa deje ďalej? Ak ste mali na recepte napr. tri balenia, ale v lekárni boli iba dve, lekárnik vám najčastejšie vypíše lístok s číslom. Ak lekáreň liek nemá, a vy si ho chcete ísť vybrať do inej lekárne, lekárnik musí urobiť výpis – to znamená, prepísať všetky údaje z vášho receptu (kód lekára a poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, meno a priezvisko, rodné číslo, adresu, liek, počty balení, pokyny k výdaju lieku atď.) do počítača, ktorý to vytlačí na nový blok papiera.
Ak máte zdravotnícku pomôcku, rátanú na kusy (napríklad plienky), lekárnik musí vyrátať, koľko kusov vám môže dať, aby všetky pokrylo poistenie, a potom ich odrátať z balíka. Ak máte recept, ktorý sa zarába priamo v lekárni (napríklad na masť), niekedy musí skonzultovať s laborantom, či má lekáreň všetky potrebné suroviny.
Následne lieky pred výdajom ešte raz skontroluje, aby nedošlo k chybe. Pokiaľ ste doniesli iba jeden recept, trvá to sekundu, ak štyri a viac receptov, potrebuje chvíľu vášho strpenia.
Lekárnik vie skontrolovať, či máte správne dávkovanie liekov
A konečne sa môže začať rozhovor. Lekárnik sa vás (pravdepodobne) bude pýtať na to, či poznáte dávkovanie liekov. Zo zákona je povinný, skontrolovať dávkovanie vašich liekov – či nie je dávka vyššia, než je potrebné. Ak máte totiž ochorenie obličiek alebo pečene, takmer vždy platí, že dávka lieku musí byť nižšia, než zvyčajne.
Nebojte sa preto lekárnika požiadať, aby dávkovanie preveril! Máte na to právo!
Lekárnik vie, ktoré lieky spolu nesmiete užívať
Keďže pri tisíckach liekov si nikto nedokáže zapamätať všetky dávkovania, lekárnik si niekedy musí informácie overiť v počítači. Rovnako je tu priestor na to, aby skontroloval, či nemáte ochorenie, ktoré sa vylučuje s liekmi, ktoré si kupujete bez receptu. Niekedy musí riešiť situáciu, ak lieky na receptoch nevhodne interagujú, a kontaktovať vášho lekára.
Napríklad, pacienti, ktorí užívajú simvastatín (na zníženie cholesterolu), a zároveň majú zvýšenú žalúdočnú kyselinu, by namiesto omeprazolu, mali užívať pantoprazol. Omeprazol totiž zvyšuje koncentráciu simvastatínu v krvi, čoho dôsledkom môže byť neopodstatnená svalová bolesť, pri ktorej treba ihneď kontaktovať lekára. Takto môže dôjsť až k rozpadu svalových vláken, a k následnému zlyhaniu obličiek.
Lekárnik nie je pokladník, ale zdravotnícky pracovník
Správny lekárnik vám nie je povinný dať všetko, čo chcete. Ak usúdi, že daný liek je pre vás nevhodný alebo zbytočný, nevydá vám ho.
Neberte to v zlom, že sa vám „stará do zdravia“. Je to zdravotnícky pracovník, ktorý sa vyzná v liekoch, a preto vie, kedy vybraný liek nepotrebujete, alebo ktoré lieky by ste nemali užívať spolu.
Zároveň je posledným zdravotníkom, ktorý dokáže zabrániť, aby ste užívali zlý liek, ak by sa lekár pomýlil! (Aj zdravotníci sú totiž iba ľudia.)
Až keď lekárnik urobí všetko potrebné, môže vám lieky nablokovať. Bohužiaľ, pre nadmerný počet lekární, sa musia lekárnici obracať, aby si zarobili na živobytie. To máva často negatívny dopad na samotné poskytované služby, keďže práca farmaceuta sa potom okresáva na prácu s pokladňou a „predavačstvo“.
Koľko úkonov musí lekárnik vykonať za 5 minút – zrátali ste to?
V takmer každej lekárni, sa vás snažia obslúžiť čo najrýchlejšie – napriek veľkému množstvu úkonov. Na rýchlosť však častokrát dopláca kvalita poskytnutej služby, keďže lekárnik pri pohľade na nervóznych pacientov, stojacich v rade, veľakrát opomenie dôležité informácie – napríklad nevhodnosť ibuprofenu pre ľudí s pálením záhy, či paracetamolu u ľudí s poškodenou pečeňou. Namiesto toho sa vás iba opýta: Chcete 12-, alebo 24-tabletové balenie?
Každý z nás chce, aby mu lekár v ordinácii venoval dostatočnú pozornosť – asi všetci sme ochotní kvôli tomu zostať dlhšie na vyšetrení. Myslime preto na to, že rovnaké situácie nastávajú v lekárni. Lekáreň nie je obchod, ale zdravotnícke pracovisko!
Ak máte aj napriek tomu pocit, že to niekedy dlho trvá, spomeňte si, že ide o lieky, a že je vždy lepšie, stráviť pár minút „navyše“ kontrolou správnosti ich výdaja, ako sa neskôr trápiť s nežiaducimi účinkami – po tom, čo ste užili zlú tabletu.
Autor je farmaceut
Ilustračné fotografie
2 odpovedí na “Ako sa pripraviť na návštevu lekárne”