Kolobežka: Módny výstrelok alebo zdravý spôsob dopravy?

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Vitalita generácií sa neustále mení, rovnako aj prístup k zdraviu. Vo veľkom zasiahla veda i technika.

Naši prarodičia viac pracovali fyzicky a tešili sa, keď sa mohli niekam dopraviť bez námahy, posedieť si, oddýchnuť. My dnes vedieme sedavý život a konečne sa začíname tešiť z pohybu.

K modernému životu pribudol aj staronový spôsob dopravy – kolobežkovanie. Kolobežky si pamätajú naši rodičia, i starí rodičia. Bláznili sa na nich ako malé deti.

Dnes už kolobežka nie je len „hračkou“ pre deti, ale zdravým trendom u dospelých. Vďaka nej sa rýchlo dopravíme, kam potrebujeme, vyhneme sa dopravnej zápche.

Takto sme nezávislí od prostriedkov verejnej dopravy, aj od iných ľudí. A najmä – sme v pohybe, sme vonku.

Pomôže nám kolobežka k zdraviu?

Ktoré partie tela nám posilní?

A ako si vybrať správnu kolobežku?

Kolobežka na chudnutie?

Štúdia vedcov z Univerzity v Brightone odhalila skrytý potenciál kolobežkovania už pred pár rokmi. Ukázala, že ak budeme kolobežkovať 30 minút pri priemernej rýchlosti 7,4 kilometra za hodinu, a dosiahneme srdcovú frekvenciu 115120 úderov za minútu, spálime približne 150 kalórií.

To sú hodnoty, pri ktorých najlepšie spaľujeme tuk. Či schudneme alebo nie, záleží aj od ostatných faktorov nášho životného štýlu. V každom prípade, kolobežkovanie je spôsob, ako spáliť nejaké kalórie navyše.

Hovoríme však o klasickom kolobežkovaní, nie o elektrickej kolobežke. Aj tá má však svoje výhody, rozhodne je lepšia ako sedenie v MHD (povieme si nižšie).

Trik na spaľovanie tukov: Kolobežkovanie pred raňajkami

Pri kolobežkovaní zapájame takmer všetky svalové partie. Jeden z trikov, ktorý nám tréneri odporúčajú – spaľujte tuky nalačno! Polhodinové kolobežkovanie pred raňajkami nastaví naše telo na režim spaľovania tukov, zrýchli sa metabolizmus.

Aby sme nekolobežkovali bez cieľa, namierme si to do práce, alebo za inými povinnosťami, a potom si doprajeme zdravé raňajky. Podobne môžeme kolobežku využiť aj pred obedom – čo tak opäť kolobežkovať za zdravou stravou?

Rýchla obnova svalov

Na rozdiel od silového cvičenia v posilňovni, obnova svalstva po kolobežkovaní je jednoduchá a rýchla. Kolobežkovanie nevytvára veľký tlak na svaly, no precvičujeme si ich, prekrvujeme telo, získavame kyslík a iné živiny.

Kolobežkovanie je dobrý spôsob, ako zregenerovať svaly po náročnom tréningu. O dôvod viac, prečo ísť do posilňovne na kolobežke – už pred samotným cvičením si zohrejeme svaly.

Ak chceme z kolobežky „vytrieskať“ čo najviac, skúsme sa pohrať s postojom a polohou nôh. Nekolobežkujme tak, aby to bolo čo najjednoduchšie. Naopak. Aj na kolobežke sa dá cvičiť. Skúšajme mierny predklon, rôzne polohy nôh, či podrepy.

Pozor však na bezpečnosť! Toto nerobme na cestách, kde bežne jazdia autá.

Kolobežkovanie versus bicyklovanie

Kolobežka ponúka iný spôsob zaťaženia svalov ako bicyklovanie, beh či cvičenie v posilňovni. Výhodou kolobežkovania, oproti bicyklovaniu, je nižšie zaťaženie kĺbovlepšie rozloženie záťaže.

Postoj na kolobežke vyžaduje prácu viacerých svalových skupín – nie sú to len ruky a nohy. Podstatné je udržiavanie rovnováhy, do čoho sa aktívne zapájajú svaly telesného jadra. Výsledok?

Kolobežkovaním podporíme nielen srdce a cievy, ale aj správne držanie chrbticecelého tela. Posilníme stabilizačné svaly, ktoré podporujú chrbticu a kĺby, pričom pracujú svaly na oboch stranách zároveň.

Bicykel má viac obmedzení ako kolobežka. Ťažšie sa skladuje, prenáša. Nepustia vás s ním do obchodu, na úrad. A vonku ho nenecháte, lebo kradnutie bicyklov zatiaľ neustalo.

Väčšina moderných kolobežiek je skladacích, dajú sa bez problémov previezť v aute, či v hromadnej doprave. Kolobežky akceptujú mnohé obchodné centrá, takže pomôžu aj pri nákupoch, ak si dokúpime košík na riadidlá.

Navyše, kolobežkou prejdeme aj po chodníku, kam bicykel nesmie. Výnimkou sa onedlho stanú elektrické kolobežky. Očakáva sa, že podľa nových pravidiel budú môcť jazdiť len na cestách.

Kolobežka-a-chrbtica
Zdroj foto: AdobeStock.com

Akú kolobežku si vybrať?

Na trhu je mnoho typov kolobežiek, no najčastejšie sa odlišujú veľkosťouhrúbkou kolies. Pri výbere uvažujme – malé a tenké kolesá horšie odolávajú terénnym nerovnostiam.

Samozrejme, pred kúpou si kolobežku aj vyskúšame. Viaceré predajte to dnes umožňujú. Zaujímajme sa aj o servis v prípade defektu alebo iných poškodení.

Elektrická kolobežka

Samostatnou kapitolou sú e-kolobežky, ktoré čoraz častejšie vídavame vo veľkomestách. Logicky sa na nich nenamáhame tak, ako pri klasických bezmotorových kolobežkách. Takže spaľovanie kalórií je na nižšej úrovni.

Na druhej strane, musíme mať skoršie reakcie, akčnejšie udržiavať rovnováhu, rýchlejšie sa prispôsobovať terénu. Stačí totiž nečakaný hrboľ alebo výtlk, a výsledok môže byť veľmi bolestivý.

Vplyv kolobežkovania na psychiku

V akej nálade prídete ráno do práce, alebo večer z práce domov, ak ste cestovali v dopravnom prostriedku, plnom upachtených a frustrovaných ľudí? Tak kolobežkovanie má presne opačný efekt – ide o veľmi oslobodzujúce cestovanie.

Všetko ide podľa nás, aj zastávky si robíme, kde chceme my. Radosť z pohybu, ktorý je akýmsi návratom do detstva, vyplavuje endorfíny. Je to skvelý spôsob, ako si vyvetrať hlavu. Výsledok? Stres nebude mať na nás taký dosah. A nachytáme aj trochu vitamínu D.

elektrická-kolobežka-a-chudnutie
Zdroj foto: AdobeStock.com

Úrazy na kolobežkách

Žiaľ, s rastúcim predajom e-kolobežiek sa výrazne zvýšil počet špecifických úrazov. Sú ľahko ovládateľné, zábavné, dokážu za pár sekúnd nabrať rýchlosť až 40 kilometrov za hodinu. Najnovšie štatistiky sa však nečítajú dobre.

Fakty z veľkomiest

Štatistiky z Paríža, Berlína, Frankfurtu, Zürichu, Madridu, Viedne, Bruselu, Paríža, Tel Avivu a ďalších veľkých miest, hovoria jednoznačne – elektrické kolobežky priniesli vlnu novýchzbytočných zranení. Nejde len o odreniny. Viacerí doplatili na to, že ich kolobežka „povozila“, aj keď z nej už spadli.

Štatistiky hovoria až o 40 % zvýšení úrazovosti. Mnohí utrpeli vážne poranenia hlavy, otrasy mozgu, zlomeniny lebky, výnimkou nie je ani krvácanie do mozgu. Najčastejšie sú zlomeniny a poranenia končatín, bedier, tržné rany na kolenách, či tvári.

Keď nepoužívame prilbuchrániče končatín, riziko úrazu sa znásobuje. Ochrannú prilbu a chrániče by mali používať aj „jazdci“ na klasických kolobežkách, teda nielen tí na e-kolobežkách.

Môže sa nám zdať, že ochranu hlavy a končatín potrebujú len deti, ktoré sa na kolobežke učia, ale nikdy nevieme, čo sa môže stať, aj keď sa správame zodpovedne a podľa pravidiel.

Kolobežka a alkohol

Bez ohľadu na to, aký dopravný prostriedok používame – či je to športová kolobežka, e-kolobežka, bicykel, kolieskové korčule alebo auto, vyhýbajme sa konzumácii alkoholu pred jazdou. Hoci je pri cyklistoch tolerované isté množstvo alkoholu v krvi, ak zaviníme dopravnú nehodu, problém je na svete.

Podľa zákona, u cyklistu sa toleruje 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri dychovej skúške, alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti pri vyšetrení zo vzorky krvi (plynovou chromatografiou).

V roku 2017 zaznamenalo Ministerstvo vnútra SR až 1 902 prípadov jazdy na bicykli pod vplyvom alkoholu. Elektrické kolobežky sú novým javom na cestách i chodníkoch, preto sa chystajú zmeny v legislatíve. Nové úpravy hovoria o tom, že e-kolobežky by nejazdili po chodníkoch, ale len na cestách. Ruka v ruke s novým nariadením zrejme pôjde aj povinnosť nosenia prilbychráničov.

Pre chodcov asi dobrá správa, no pre e-kolobežkárov horšia. Prečo? Pretože na ceste ich šoféri akceptujú len s problémami. Kam teda pôjdu? Vlastných chodníkov sa určite nedočkajú.

Zdroje:

  • https://www.micro-scooters.co.uk/community/2016/06/7-surprising-ways-scooting-can-boost-health-fitness/
  • https://www.healthline.com/health-news/scooters-can-be-bad-for-your-health#1
  • https://edition.cnn.com/2018/09/29/health/scooter-injuries/index.html
  • http://www.biker.sk/35484/najcastejsi-priestupok-slovenskych-cyklistov-je-jazda-pod-vplyvom-alkoholu-ake-pokuty-vam-hrozia/

Pridaj komentár