Bratislava 20. decembra (TASR) – Kardiovaskulárne ochorenia sú dlhodobo najčastejšou príčinou úmrtí Slovákov. Na tlačovej konferencii Slovenskej nadácie srdca to potvrdil minister zdravotníctva SR Ivan Uhliarik. „Srdcovo-cievne ochorenia tvoria skutočne najväčšiu príčinu morbidity aj mortality, čo po 20 rokoch nového systému, aj v zdravotníctve, je stále vysoké číslo. Aj keď sa stredná dĺžka života čiastočne predĺžila, stále nedosahujeme priemer vyspelej Európy,“ uviedol v príhovore. Na alarmujúci stav reaguje Národný program prevencie ochorení srdca a ciev (NPPOSC), ktorý MZ SR v tomto roku podporilo čiastkou 700.000 eur. Cieľom programu je vzdelávať občanov o tom, ako predchádzať rizikám. Aj tento rok bola jednou z jeho najviditeľnejších aktivít kampaň MOST – Mesiac o srdcových témach. Celonárodnú edukačnú kampaň zorganizovala nadácia piatykrát a druhýkrát sa konala ako súčasť NPPOSC. Zviditeľnili ju tzv. meracie miesta v uliciach miest, na ktorých odborný zdravotnícky personál vykonával merania krvného tlaku, cholesterolu, iných rizikových faktorov a poskytoval poradenstvo. Na celom Slovensku bolo takýchto meracích miest 219, z toho 153 v lekárňach. „Bolo oslovených cez 40.000 občanov vo viac ako 30 mestách, asi 30 škôl sa pridalo, tiež 36 úradov verejného zdravotníctva. Železnice vypravili šesť vlakov zdravia, kde sme merali všetky parametre a vysvetľovali,“ zhodnotil kampaň pre TASR Gabriel Kamenský, predseda správnej rady Slovenskej nadácie srdca, hlavný odborník pri MZ SR pre kardiológiu, ktorý je zároveň koordinátorom NPPOSC. Podľa neho úspešnosť MOSTu potvrdil aj nezávislý prieskum agentúry Focus. „Ukazuje, že slovenský občan už lepšie vníma riziká. Vie, že vysoký krvný tlak je zabijak číslo jedna. Uvedomuje si, že by mal častejšie chodiť na preventívne prehliadky a pozná lepšie, aký by mal byť správny krvný tlak a cholesterol,“ doplnil. Kamenský poukázal aj na ďalší veľký projekt Vzdelaný pacient, ktorý nadácia realizuje druhý rok. Zameraný je na vzdelávanie Slovákov a Sloveniek o správnom životnom štýle, rozpoznaní najzávažnejších rizikových faktorov a potrebe ich celoživotného odstraňovania. Projekt mal občanom vysvetliť formou individuálnych prezentácií a vzdelávacích workshopov spojených s anonymným hlasovaním, prečo sa majú zaujímať o svoje zdravie. „Za tento rok sa nám podarilo odškoliť asi 5500 občanov s dobrým výsledkom, pretože sme si aj overovali, čo sa naučili,“ konštatoval a priblížil aj tretiu veľkú kampaň, ktorá je súčasťou NPPOSC. Celonárodná edukačná kampaň Poznaj príznaky je zameraná na vzdelávanie ohľadom príznakov akútneho infarktu myokardu a mozgovej príhody. Nadácia ju organizuje po prvý raz, spustila ju 2. decembra úvodnou Road show v nákupných centrách spojenou s meraniami krvného tlaku a cholesterolu odborným zdravotným personálom vo vybraných slovenských mestách. Podľa Kamenského sú Slováci v tejto oblasti poučiteľní. „Sú, len to je beh na dlhé trate, na tých sedem až desať rokov,“ uzavrel.
ZDRAVIE: Slovenská nadácia srdca hodnotila úspešnosť svojich kampaní
TASR |