Petronela Zainuddin je grafická facilitátorka a pionierka kreatívneho vzdelávania. Pôsobí v Paríži, aj v Bratislave. Vie, že kreativita nie je dar vyhradený umelcom, ale nevyhnutná schopnosť budúcich lídrov, ktorú je však potrebné pestovať. Práve preto vytvorila GOOD MORNING CREATIVITY – mysliace laboratórium a komunitu lektorov a pionierov kreatívneho vzdelávania, ktorí prispievajú k demokratizácii tvorivého myslenia v práci a na školách.
Petronela vyštudovala na Ekonomickej Univerzite v Bratislave, kde pôsobila v neziskovej organizácii AIESEC. Vďaka nej získala prvé skúsenosti v oblasti zážitkového vzdelávania, a dostala sa do Paríža. Po 4 rokoch v korporátnom svete si splnila svoj sen – stala sa podnikateľkou. Veľmi skoro bol Good Morning Creativity vyhlásený na medzinárodnej konferencii ISUM za „Start-up roku 2011“. Dnes sa Petronela venuje hľadaniu ďalších tvorivých lektorov a rozvoju nových projektov po celej Európe. A keď má čas, tak kreslí a fotografuje svet okolo seba.
Petronela, uvediete nás do vašich projektov?
Rozvíjame kreatívne myslenie manažérov, podnikateľov, študentov, či učiteľov… Cieľom je podporiť ľudí, aby boli tvorivejší v tom, čo robia. Robíme to formou zážitkových a interaktívnych seminárov. Ide o sériu cvičení a hier, ktoré sú založené na tom, čo ten človek prežije. Keď niečo spolu vytvoria, hovoríme o tom. Je to také laboratórium, kde smiete experimentovať. Semináre napojíme na konkrétny projekt, zameriame sa presne na to, čo potrebujú momentálne riešiť. Nejdeme do modelových situácií – tie sú priveľmi všeobecné. Používame techniky tvorivého myslenia, ktoré existujú. Zjednodušujeme ich, aby boli ľahko implementované do praxe. Čím vizuálnejšie, tým lepšie.
Má v sebe špičkový líder niečo, čo nemajú iní?
Áno. Podľa môjho názoru je vizionár, vie si predstaviť, ako by veci mohli fungovať; nie je zaseknutý v realite, aj keď je si vedomý reality. Vie si predstaviť lepší svet, a zoberie iniciatívu – nečaká na iných. On prvý začne a namotivuje tím. Verím, že je to možné pri akejkoľvek pracovnej pozícii; ak je človek podporený, môže veľa zmeniť. Ide o to, vziať zodpovednosť za stav, ktorý nie je dobrý, a zmeniť ho.
Z akých kruhov a akej národnosti máte klientov?
Sú to väčšinou manažéri, ktorí vedú tímy, alebo nejaký projekt. 30 % projektov robíme na Slovensku, 70 % projektov je vo Francúzsku a v iných krajinách – v Čechách, v Belgicku, Tunisku…
Ktoré frustrácie a priania z úst účastníkov odznievajú?
Často majú nápady, ktoré nie sú „zhora“ podporené, alebo vypočuté. A potom – človek, ktorý aj je iniciatívny, no keď niečo navrhne, povedia mu „nie“, môže to vzdať… Ľudia, ktorí sa dostanú ďaleko, sú tí, ktorí vydržia. To, čo zažijú na seminári, tú otvorenú atmosféru, si prajú zažiť vo svojej práci. Aby to bolo súčasťou ich dennodennej práce. Povedzme na porade – poďme sa baviť o jednej malej veci. Je to viac, ako preberať veľa tém naraz. A mnohí si o sebe myslia, že nie sú kreatívni, a keď sa do toho dajú, sú prekvapení, že „wow“, čo som dokázal.
Energia v tíme. Dá sa odmerať?
Osobne verím, že sa to dá. Sú to odpovede na otázky, ako: Strávil som deň v práci príjemne? Čo nám to v tíme dalo? Reaguje klient pozitívne? Ak to nemalo očakávaný účinok, možno to bolo zbytočné. Začala by som spätnými väzbami…
Ovplyvňuje ľudí ich postavenie v spoločnosti?
Vyšší status je často výhodnejší. Môžete sa priamo podieľať na návrhu zmeny – nie ste len jej vykonávateľom. Sú kultúry, kde sú zvyknutí na zmenu. Napr. v Spojených štátoch je bežné, že sa presťahujete za zamestnaním – na Slovensku to také samozrejmé nie je. Vo Francúzsku sú v tomto flexibilnejší ľudia z miest, aj keď kvalita života môže byť lepšia v odľahlejších regiónoch, kde si môžu dovoliť viac.
Môžeme byť kreatívni aj v starostlivosti o svoje telo, zdravie?
Áno, kreativita je o tom, ako robiť veci inak. Ak človek napríklad nešportuje, a začne trikrát do týždňa, radikálnym spôsobom zmení niečo vo svojom živote. Alebo hľadá alternatívy v liečbe. Ľudia, ktorí radi skúšajú nové veci, vedia nájsť napr. recepty starých mám – veľa inšpirácie prichádza z minulosti. Alebo vyskúšajú „art terapiu“, kde pacienti tvoria, napĺňajú sa niečím pozitívnym, a vtedy sa nezaoberajú svojou chorobou…
Vidíte nejaké prepojenie v zdravom životnom štýle a kreativite?
Určite. Človek tvorí nové veci každý deň, len si to neuvedomuje. Už to, keď riešite, čo budete jesť, listujete vo svojom menu, musíte to vymyslieť. Alebo keď chcete ísť niekam, kde ste neboli, hľadáte cestu… Ľudia veľakrát vymýšľajú nové, lebo ich to teší. Máme to v sebe, inak by sme sa nikam neposunuli.
Váš názor na kampane k novým produktom v zdravotníctve?
Ak vymyslíte nový produkt, potrebujete ho dostať k novým klientom. Vaším cieľom je, aby namiesto konkurenčného lieku začali pacienti používať ten váš. Moja mamina má lekáreň. Ale ak si od nej zákazník pýta reklamovaný liek, vie mu poradiť, a ponúkne mu možno aj iný, skoro taký istý, v inej cene – vie predsa len viac o účinkoch… Je to aj otázka dôvery k lekárovi, lekárnikovi. Pre porovnanie: vo Francúzsku nevidíte v televízii reklamy na lieky, ako na Slovensku, sú to skôr parfémy, autá, dovolenky…
Ako funguje zdravotné poistenie a zdravotná starostlivosť vo Francúzsku, kde žijete?
Máte základné poistenie, ktoré platí zamestnávateľ, a doplnkové, ktoré ponúka firma ako benefit. Každý musí mať svojho všeobecného lekára, a vždy, keď idete k nejakému inému všeobecnému lekárovi, musíte platiť viac. Máme veľa súkromných lekárov, a veľa vecí je digitálnych. Ale nevýhodou je, že vyšetrenia nemáte na jednom mieste – napríklad odbery krvi vám urobia v laboratóriu, nie v ambulancii. Prebiehajú mnohé kampane na prevenciu ochorení. Lieky sú drahé, pre mladého človeka je to únosné, no starší človek na dôchodku to má asi ťažšie.
Viete ušiť na mieru workshop pre manažérov neziskoviek?
Áno. Nedávno sme pripravili kreatívny seminár pre medzinárodnú neziskovku, ktorá sa venuje rozvoju ženského potenciálu. Chceli osloviť viac žien, a zahrnúť mužov do podpory žien. Nemali na to rozpočet. Museli sme vymyslieť niečo, čo by bolo lacné, ale účinné. Spravili sme krátke trojminútové video a spustili súťaž – vyzvali sme ľudí, aby vymysleli kreatívne riešenia na kľúčové problémy: „Ako získať lepšiu pozíciu. Ako si vyžiadať vyšší plat…
Čo práve pripravujete, a kde sa môžeme o vás dočítať viac?
Najbližšie budeme na Women’s Forum v Deauville, v novembri nás nájdete v Bratislave na Kreatívnom LABe, a na konferenciách Sloboda Naživo a Happy Company. Dočítať sa o nás môžete aj v časopise TREND č. 39/2013 (článok: Prekreslite sa k nápadom). Ďalšie projekty a referencie klientov nájdete uverejnené na internetovej stránke: www.goodmorningcreativity.com