Bratislava 9. novembra (TASR) – Pacienti, ktorí čakajú na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti a sú zaradení v čakacích zoznamoch, majú viacero práv. Ako však poukázal šéf Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Ján Gajdoš, mnoho poistencov o tom nevie. Každý pacient má právo na zaradenie do zoznamu u vybraného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ako aj na informáciu o tomto zaradení. Poisťovňa mu môže v prípade potreby navrhnúť aj iného poskytovateľa.
Na základe žiadosti má poistenec právo žiadať od svojej poisťovne informácie o poradí v zozname, počte poistencov v zozname, ako aj predpokladanom dátume plánovanej starostlivosti. Má tiež nárok na informácie o možnosti poskytnutia starostlivosti u iného nezmluvného poskytovateľa, či v rámci Európskej únie. Poistenci majú aj povinnosti, a to v prípade, že nenastúpia na plánovanú zdravotnú starostlivosť na základe výzvy poisťovne. Tento krok jej musia vysvetliť do desiatich dní.
Pokiaľ má poistenec výhrady k postupu poisťovne pri vedení čakacích zoznamov, prípadne mu poisťovňa nezabezpečila úhradu plánovanej starostlivosti najneskôr do 12 mesiacov odo dňa zaradenia do zoznamu, môže sa obrátiť na úrad, ktorý vykoná dohľad. Úrad môže skontrolovať poisťovňu, nie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.
Poskytovateľ odporúča poistencovi plánovanú zdravotnú starostlivosť v prípade, ak by mal na zákrok čakať dlhšie ako tri mesiace. V súčasnosti poisťovne v zoznamoch priznávajú vyše 10.000 pacientov, kontrola úradu pre dohľad však ukázala, že pri tvorbe zoznamov je viacero problémov a nevedú sa podľa neho korektne.