Bratislava 15. októbra (TASR) – Poistenci štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP), ktorí majú dlhodobé problémy, sa na jednej z najstarších traumatologických kliník na Slovensku nedočkajú očakávanej zdravotnej starostlivosti, pokiaľ nie sú v ohrození života. Ako zistia po príchode na Kliniku úrazovej chirurgie v Nemocnici Akademika L. Dérera na bratislavských Kramároch, pokiaľ sú jedným z asi 3,5 milióna poistencov najväčšej poisťovne, majú nárok iba na poskytnutie akútnej zdravotnej starostlivosti. Nemocnica aj poisťovňa pritom odmietajú, že by došlo až k takému výraznému obmedzeniu poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Dôvodom má byť nedávne rozhodnutie riaditeľa Miroslava Bucha, ktorým malo dôjsť k výraznému zníženiu limitu na hospitalizácie a špeciálneho zdravotníckeho materiálu, ako napríklad dlahy, skrutky či endoprotézy. „Limity, ktoré nám určil riaditeľ, umožňujú vykonávať a liečiť len akútnych pacientov, takže pri takýchto limitoch plánovanú zdravotnú starostlivosť nemôžeme vykonávať. Vaše námietky prosím adresujte na vašu VšZP, ktorá vlastne nepriamo určila uvedené limity,“ prečítajú si pacienti na dverách ambulancií. Klinika doteraz realizovala dvakrát viac výkonov a mala aj dvakrát viac hospitalizácii.
„Nakoľko v súčasnosti musíme rešpektovať objem zdravotnej starostlivosti, ktorý si Všeobecná zdravotná poisťovňa objednala, prijali sme potrebné opatrenia a iniciujeme ďalšie rokovania s poisťovňou,“ reagovala hovorkyňa zariadenia Danica Lehocká. Interné nariadenie, ktoré v tomto kontexte prijala UNB, je podľa jej slov výlučne manažérskym nástrojom, ktorý má rámcovo zabezpečiť nielen predchádzanie prípadnému nehospodárnemu prečerpávaniu určených objemov, ale naopak má zabezpečiť aj ich efektívne dočerpanie.
Podľa Lehockej nemocnica poskytuje v tejto súvislosti neodkladnú zdravotnú starostlivosť neobmedzene, pričom poistencom všetkých poisťovní vrátane VšZP má byť poskytnutá aj plánovaná zdravotná starostlivosť. „Výlučne v niektorých prípadoch, kde to v rámci hospodárneho nastavenia procesov zdravotný stav pacienta pripúšťa, je potrebné určité plánované výkony zohľadniť v rámci čakacích listín,“ vysvetlila Lehocká. Oznam pre pacientov takúto možnosť nespomína, naopak hovorí, že na realizáciu plánovaných výkonov nie sú peniaze.
Zmluva, ktorú má nemocnica s poisťovňou uzatvorenú do júna 2012, ani vnútorné nariadenia UNB nemajú podľa Lehockej na kontinuálne a najmä komplexné poskytovanie zdravotnej starostlivosti v súlade s potrebami pacientov žiaden obmedzujúci dopad. Všeobecná zdravotná poisťovňa tvrdí, že má zabezpečenú zdravotnú starostlivosť pre svojich poistencov. „VšZP neurčila pre UNB žiadne mesačné limity na množstvo výkonov a tiež neznížila rozsah zdravotnej starostlivosti, čo potvrdila aj UNB vo svojom oficiálnom stanovisku,“ uviedla hovorkyňa poisťovne Petra Balážová.
Poskytovateľ odporúča poistencovi plánovanú zdravotnú starostlivosť (ZS) v prípade, ak by mal na zákrok čakať dlhšie ako tri mesiace. Vlani na čakacie zoznamy pribudlo 16.000 ľudí, 13.000 z nich vyradili a 9000 ľudí na konci roku 2010 čakalo na poskytnutie plánovanej ZS. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou koncom minulého roka upozornil, že počet ľudí v zoznamoch môže narastať pre zmeny normatívov a zužovanie počtu zmluvných poskytovateľov zo strany zdravotných poisťovní.