Bratislava 4. augusta (TASR) – Zdravotné poisťovne zavedú poplatok za výkaz nedoplatkov zo zdravotného poistenia, čo im umožnila posledná novela zákona o zdravotných poisťovniach. Vyplýva to z vyjadrení, ktoré TASR poskytli všetky tri poisťovne pôsobiace na slovenskom trhu. Kým súkromné poisťovne zatiaľ výšky poplatku nekonkretizovali, štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa ho už podľa svojej hovorkyne Petry Balážovej od augusta zaviedla do praxe, a to v maximálnej možnej výške desať eur.
Ako uviedla hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne Judita Smatanová, poplatok plánujú zaviesť, jeho výška je v súčasnosti predmetom analýzy administratívnych nákladov. Rovnaké plány má aj poisťovňa Dôvera. „O presnej výške sme zatiaľ nerozhodli, prebiehajú prípravné práce v informačnom systéme,“ ozrejmila jej PR špecialistka Monika Laciková.
„To, že aj zdravotné poisťovne dostali možnosť vyberať za administráciu dlhov poplatok, vítame. Doteraz totiž náklady na vymáhanie dlžného poistného nepriamo znášali aj tí poistenci, ktorí si riadne a včas platia poistné,“ povedala Laciková. Ako ďalej upozornila, tomuto poplatku, ktorý navyšuje dlh, sa môžu poistenci i platitelia vyhnúť. „A to tak, že budú platiť poistné riadne a včas, prípadne zareagujú už na zaslanú upomienku, ktorá predchádza výkazu nedoplatkov. Za zaslanie upomienky neúčtujeme neplatičovi žiadne poplatky navyše,“ vysvetlila.
Zdravotné poisťovne si môžu po novom za výkaz nedoplatkov zo zdravotného poistenia účtovať poplatok. Ako vyplýva z novely zákona o zdravotných poisťovniach, platnej od začiatku tohto mesiaca, poplatok nemôže presiahnuť sumu desať eur. „Zdravotné poisťovne čelia obrovskému nárastu nákladov. Tieto náklady sú dnes účtované na ťarchu prevádzkovej réžie, čo nie je správne, zodpovednosť za chýbajúce peniaze vo verejnom zdravotnom poistení majú byť prenesené na dlžníkov,“ ozrejmila hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Katarína Zollerová.
Poplatok za vystavenie výkazu výmer si účtuje aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vo výške päť eur. Poplatky za upomienky v prípade nezaplatených úverov či účtov za telefón sú štandardné aj u bánk, mobilných operátorov a podobne.