Pacient má právo na ohľaduplnú odbornú zdravotnícku starostlivosť vykonanú s porozumením kvalifikovanými pracovníkmi. Má tiež získať od svojho lekára údaje potrebné k tomu, aby mohol zasvätene rozhodnúť, či s liečbou súhlasí. Pacient má právo aj na podrobné a jemu zrozumiteľné vysvetlenie v prípade, že sa lekár rozhodol neštandardne postupovať. Ako je to však v skutočnosti? Oslovili sme k téme mladú Slovenku (27), ktorá žije v Čechách, a má s nemocničným ošetrením v rámci EÚ aktuálnu skúsenosť.
Michaela, pred pár dňami ste sa vrátili z nemocnice…poviete nám o tom viac?
Áno, mám jeden zlomený prst na nohe a druhý narazený. Spadla mi na nohu posteľ, keď sme ju sťahovali z izby do izby. Noc som prebdela v bolestiach, prikladala som si na prsty ľad. Na druhý deň ráno som „dokrívala“ do nemocnice v Prahe 10. Takmer 4 hodiny som čakala pred úrazovou chirurgiou, kde sa mi na nohu doktor letmo pozrel. Poslal ma na rtg, a zo záberu len prečítal, že to mám zlomené. Poslal ma domov s tým, že o týždeň mám ísť na kontrolu, ale inam…
Poznáte práva pacienta?
Áno, ale určite nie všetky, nemám to naštudované. Netuším detailne, na čo mám a nemám nárok; zdravotné poistenie za mňa platí zamestnávateľ, a k doktorom skôr nechodím, takže problematiku dokonale nepoznám.
Vaše kritéria hodnotenia kvality zdravotnej starostlivosti v Českej republike?
Kvalita je po uvedenej skúsenosti na 50 %. Prvý doktor ma veľmi neriešil – povedal, že s prstami nemusím nič robiť. Poslal ma o týždeň na kontrolu k inému lekárovi na polikliniku v časti Praha-Vršovice, do chirurgickej ambulancie. Ten už mi povedal iné – že som mala mať nohu obviazanú, spevnenú a polohovanú. Chodila som k nemu na preväzy. To pomohlo, a myslím si, že aj urýchlilo liečbu.
Ako vnímate svoj súčasný stav, resp. celkové zdravie v posledných rokoch?
Zlomenina zrastá dobre, infekcia je zažehnaná – aspoň dúfam. Zdravotné problémy u seba takmer neregistrujem. Spomínam si akurát na komplikácie spojené s alergiami na niektoré potraviny, prach, roztoče a mačky, no s úpravou životného štýlu a stravy sa mi to zlepšuje.
Zaznamenali ste problémy s poisťovňou pri liečbe?
Zatiaľ nie. Som vo Všeobecnej, a v kontakte s lekármi používam Európsky zdravotný preukaz. Klasické detské ochorenia a zriedkavé zubné kazy v dospievaní – tie mi liečili/plombovali ešte na Slovensku.
Užitie liekov bez receptu konzultujete s lekárom alebo s lekárnikom?
S lekárnikom, v minulosti. V súčasnosti lieky neužívam – keď je to nevyhnutné, maximálne siahnem po paralene/panadole. Žiadne iné lieky, vitamíny v tabletkách ani výživové doplnky nekonzumujem. Z byliniek uprednostňujem šalviu, mätu a zázvor.
Liečite sa na niektoré z chronických ochorení?
Nie. Som rada, že nie.
Hradí vám firma, kde pracujete, preventívne prehliadky u lekárov?
Áno, hradí. Vstupnú aj preventívnu, každé dva roky.
Ponúka vám firma aj športové vyžitie? Športujete, hýbete sa?
Áno, adrenalínové tímové aktivity v prírode firma organizuje každý rok, a teším sa na ne: pomáhajú mi „zresetovať“ hlavu. V zimnej sezóne niekedy lyžujem, a v lete cez víkendy pravidelne korčuľujem, bicyklujem a plávam.
Ďakujem za rozhovor.