Click here!

Progesterón: Bez neho neotehotniete, chráni vás aj pred rakovinou

(Zdroj foto: AdobeStock.com)

Popri hlavnom hormóne v ženskom tele – estrogéne, je mimoriadne dôležitý aj ďalší hormón – progesterón.

Zrejme ste o ňom počuli v súvislosti s menštruáciou, tehotenstvom alebo klimaktériom.

Hladina progesterónu sa počas života mení, dokonca sa mení v jednom týždni či mesiaci. Prečo je to tak?

Čo je to progesterón?

Ako sa prejavuje nedostatok a nadbytok progesterónu?

Ako súvisí progesterón a menštruácia?

Ktoré potraviny zvyšujú hladinu progesterónu?

Čo je progesterón?

Je to ženský hormón zo skupiny steroidných hormónov – gestagénov. Reprodukčný systém vylučuje progesterón v druhej polovici menštruačného cyklu, no jeho hladina stúpa aj na začiatku tehotenstva.

Progesterón má viacero funkcií, pričom mnohé spolu súvisia. Najdôležitejšou úlohou však zostáva starostlivosť o výstelku maternice. Progesterón takto pripravuje telo na tehotenstvo.

Okrem toho je nevyhnutný pre pravidelný menštruačný cyklusvývoj prsníkov, taktiež podporuje sexuálnu túžbu.

Progesterón na udržanie tehotenstva

plodných dňoch, čo je zvyčajne uprostred menštruačného cyklu, ženské telo tvorí viac progesterónu. Vďaka tomu hrubne výstelka maternice, čo je nevyhnutné na uhniezdenie oplodneného vajíčka.

Po ovulácii hladina progesterónu naďalej stúpa, a to kvôli vyživovaniu vajíčka. Preto ak máte v týchto dôležitých dňoch nízku hladinu progesterónu, nemusíte otehotnieť, hoci k oplodneniu vajíčka došlo. Ako tomu rozumieť?

Oplodnené vajíčko sa totiž nedokáže zachytiť v nedostatočne zhrubnutej výstelke. Vtedy tvorba progesterónu (i estrogénu) opäť klesá, až výstelka počas menštruácie odíde z tela.

Na druhej strane, ak otehotniete, progesterón sa tvorí priamo v placente, pričom jeho hladiny sú zvýšené počas celého tehotenstva.

Progesterón podporuje rast mliečnych žliaz v prsníku.

Nedostatok progesterónu

Hladina progesterónu sa mení vekom, ale aj počas jednotlivých fáz menštruačného cyklu – iná bude v tehotenstve, iná v klimaktériu. Či máte dostatok alebo nedostatok progesterónu, ukáže krvný test.

Nízka hladina progesterónu je strašiakom pre mnohé ženy v strednom veku. Preto ak mávate nepravidelnú menštruáciu, alebo pociťujete celkovú únavu (bez príčiny), dajte si urobiť krvný test.

Navyše, progesterón a estrogén sa vzájomne dopĺňajú a ovplyvňujú. Takže, ak máte málo progesterónu, dominuje estrogén, a naopak.

Príznaky nedostatku progesterónu mimo tehotenstva:

Príznaky nedostatku progesterónu počas tehotenstva:

  • špinenie,
  • bolesti brucha,
  • opakovane nízka hladina cukru v krvi,
  • veľmi citlivé prsia,
  • neustála únava,
  • suchá pošva.
nízka hladina progesterónu
Zdroj foto: AdobeStock.com

Nízka hladina progesterónu: Príčiny

Nízka hladina progesterónu niekedy súvisí s potratom, problematickými vaječníkmi, alebo „rozhádzanou“ menštruáciou. Najčastejšou príčinou je však klimaktérium, čo je prirodzený jav.

Musíme si uvedomiť, že funkcie progesterónu súvisia hlavne s menštruačným cyklomtehotenstvom. Preto je úplne normálne, ak progesterón v „prechode“ klesá.

Nedostatok progesterónu: Liečba

Na trhu dnes máme hormonálne produkty, ktoré ovplyvňujú maternicu rovnakým spôsobom, ako prírodný progesterón. Syntetické verzie progesterónu (progestíny) existujú od 50. rokov 20. storočia.

V súčasnosti je na svete aj kapsulový prírodný progesterón. Ako už z názvu vyplýva, tento prírodný progesterón je z rastlinných zdrojov. V liečbe sa najčastejšie používajú kombinované tabletky, ktoré obsahujú estrogén aj progestín.

Hovoríme o hormonálnej substitučnej liečbe, teda dopĺňaní toho, čo si telo samo nevie aktuálne vytvoriť. Progestíny sa podávajú aj injekčne, nachádzajú sa tiež vo vnútromaternicovom teliesku Mirena.

Ďalšou pomôckou je prírodný progesterónový krém.

Kedy už musíte nedostatok progesterónu riešiť?

Predovšetkým v plodom veku si chceme udržať hormonálnu rovnováhu a dobrý menštruačný cyklus. A estrogén bez progesterónu, tu už je vážne riziko vzniku rakoviny výstelky maternice.

Ak máte nepravidelnú menštruáciu – vynechávate kvôli syndrómu polycystických vaječníkov, nadváhe, podváhe, či inej poruche, lekár vám na reguláciu cyklu pravdepodobne odporučí antikoncepčné tabletky.

Ako prinútiť telo, aby vyrábalo viac progesterónu?

Keďže progesterón je hormón, neexistuje žiadna potravina, ktorá by ho obsahovala. To však neznamená, že stravou nemôžete pomôcť telu, aby zvýšilo produkciu progesterónu. Pozrime sa spolu na to, ktoré potraviny fungujú najlepšie.

Vláknina

Vláknina mierne znižuje hladinu estrogénu, a tak sa môže progesterón ľahšie „presadiť“. Čím dlhšie potravina prechádza tráviacim systémom, tým viac estrogénu vstrebeme.

Vláknina zlepšuje trávenievyprázdňovanie, takže je menej času na absorpciu estrogénu. Najviac vlákniny (okrem zeleniny a ovocia) obsahuje ovos, ľanové semienko a quinoa.

Zinok

Zinok je pri tvorbe progesterónu nevyhnutný, podieľa sa aj vyvolaní ovulácie. Potraviny s vysokým obsahom zinku:

  • chudé hovädzie mäso,
  • morské plody,
  • semená tekvice,
  • orechy.
ako-doplniť-progesterón
Zdroj foto: AdobeStock.com

Vitamín B6

Vitamín B6 patrí k vitamínom, ktoré vám lekár odporučí, ak chcete otehotnieť. Je to hlavne kvôli podpore tvorby progesterónu. Vitamín B6 obsahujú:

  • slnečnicové semienka,
  • ryby,
  • morčacie mäso,
  • sušené ovocie (vyberajte si nesladené).

Horčík

Horčík hrá významnú úlohu v regulácii hormónov. Patrí medzi živiny, ktoré zvyšujú hladinu progesterónu. Potraviny s vysokým obsahom horčíka:

  • špenát,
  • ryby,
  • tmavá čokoláda,
  • celozrnné potraviny,
  • orechy a semená.

Vitamín C

Výskumy potvrdili, že ženy, ktoré užívajú vitamín C, majú významne vyššiu hladinu progesterónu. Potraviny s vysokým obsahom vitamínu C:

  • žltá paprika,
  • pomaranče,
  • brokolica,
  • kivi,
  • kel.

L-arginín

Aminokyselina L-arginín sa nachádza v tých potravinách, ktoré majú veľa bielkovín. L-arginín je dôležitý pri výrobe kyseliny dusičnej, ktorá podporuje krvný obeh, fungovanie vaječníkov, ale tiež tvorbu progesterónu. Potraviny s vysokým obsahom L-arginínu:

  • šošovica,
  • tekvicové semienka,
  • losos,
  • kuracie mäso,
  • chudé bravčové a hovädzie mäso.
nedostatok progesterónu
Zdroj foto: AdobeStock.com

Nadbytok progesterónu

Nedostatok progesterónu je jedna strana mince, no čo ak sa kyvadlo hormonálnej nerovnováhy vychýli opačným smerom? Príznaky priveľkého množstva progesterónu sú:

  • menšie zmeny hmotnosti (priberanie, ale aj chudnutie),
  • mierna únava,
  • zadržiavanie vody,
  • pokles libida,
  • nadúvanie,
  • ranná malátnosť,
  • úzkosť a napätie,
  • bolesť v nohách.

Vysoká hladina progesterónu je čiastočne zodpovedná aj za predmenštruačný syndróm.

Nadbytok progesterónu: Liečba

Najbežnejšou príčinou vysokej hladiny progesterónu je prehnané užívanie výživových doplnkov. Liečba je teda zvyčajne jednoduchá – stačí, keď obmedzíme tieto doplnky.

Pri podozrení na nedostatok alebo nadbytok progesterónu, neskúšajte voľnopredajné produkty, ani rady z „gúgla“! Radšej sa poraďte s gynekológom alebo endokrinológom.

Ďalšie jednoduché kroky, ktorými znížite hladinu progesterónu:

  • vyhýbajte sa kofeínu,
  • menej cvičte,
  • obmedzte stres, alebo sa ho naučte lepšie zvládať,
  • vylúčte cukor a rafinované sacharidy.
progesterón účinky
Zdroj foto: AdobeStock.com

Čo ešte treba vedieť o progesteróne?

  1. Slovom „progestogén“ môže byť označený akýkoľvek produkt, ktorý má podobné účinky na maternicu, ako progesterón.
  2. Progestínysyntetické verzie progesterónu.
  3. Progestogény sú súčasťou kombinovanej hormonálnej liečby (s estrogénom). Majú zabrániť hromadeniu endometria, pretože by to mohlo viesť k rakovine. Používajú sa aj ako diagnostická pomôcka – na stanovenie tvorby estrogénu.
  4. Po menopauze, ženské telo neprodukuje progesterón.
  5. Ak nemôžete užívať lieky, kde je použitá kombinácia progestrónestrogén, dobrou voľbou sú antikoncepčné prostriedky, obsahujúce len gestagén. Sú vhodné pre staršie ženy a ženy po pôrode.

Zdroje:

https://www.healthywomen.org/your-health/progesterone

https://www.hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z/hormones/progesterone

https://www.vergowoman.com/balancing-progesterone/

https://www.bodylogicmd.com/hormones-for-women/progesterone/

https://www.mariongluckclinic.com/blog/six-nutrients-boost-progesterone.html

https://www.healthywomen.org/your-health/low-progesterone-symptoms

Pridaj komentár