Click here!

7 pilierov zdravej pečene: Schudnete, podporíte spaľovanie tukov a znížite riziko chronických ochorení!

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Ako si udržať zdravú pečeň podľa odborníkov?

Pečeň si zvyčajne začneme všímať až vtedy, keď nás lekári upozornia na zlé pečeňové testy alebo nám robí problémy. To rozhodne nie je ideálna cesta. O zdravie pečene by sme sa mali starať dennodenne, preventívne a získame mnohé výhody – vrátane ideálnej hmotnosti, energie, lepšieho spaľovania tukov a ochrany pred chronickými stavmi, ktoré skracujú život.

Ochorenia pečene totiž vznikajú najmä vtedy, ak nedodržiavame preventívne opatrenia. Možno ste počuli, že pečeň je jediným orgánom ľudského tela, ktorý sa dokáže sám regenerovať. Je to síce pravda, ale len do určitej miery. Ani tento orgán nedokáže zotaviť ťažko poškodené stukovatené časti a proces ničenia buniek sa časom znásobuje.

Pečeň – druhý najdôležitejší orgán?

I keď sa to nezdá (pretože zvyčajne nepotrebuje žiadnu pozornosť, kým sme zdraví), pečeň je druhým najdôležitejším orgánom, hneď po mozgu. Má veľa funkcií a od jej stavu závisí, či správne fungujú aj iné orgány. Zdravá pečeň znamená dobrý metabolizmus, lepšiu imunitu, správne vylučovanie a ukladanie vstrebaných živín. Taktiež ovplyvňuje funkcie obličiek.

Základné funkcie pečene:

  • tvorí väčšinu bielkovín nevyhnutných pre telo,
  • produkuje žlč, potrebnú na trávenie tuku, a pomáha vstrebávať dôležité vitamíny,
  • podporuje reguláciu zrážanlivosti krvi,
  • pomáha v boji proti infekciám,
  • rozkladá živiny, aby sa dali premeniť na energiu,
  • uchováva minerály, vitamíny a cukor, čím pomáha predchádzať nedostatku týchto živín.

Okrem bagatelizovania rizika infekčných ochorení si škodíme fajčením, alkoholom či chemikáliami z vonkajšieho prostredia, ale aj nevhodnou stravou a ignorovaním prvých signálov, ktorými nás tento orgán upozorní, že niečo nie je v poriadku.

Choroby pečene nevznikajú náhle a rozhodne neskončia okamžite

Najlepším spôsobom, ako zabrániť poruche funkcií pečene, je starať sa o ňu preventívne – priebežne po celý život. Čo to znamená?

1. Udržujte zdravú hmotnosť

Najčastejšou príčinou, prečo pečeň nefunguje, ako má, je obezita. Je s ňou spojené nealkoholické stukovatenie pečene, ktoré priamočiaro vedie aj k iným zdravotným problémom. Výsledkom je kratšia dĺžka života. Práve tento druh ochorení pečene sa v súčasnosti výrazne rozširuje. Je najvyšší čas, aby sme proti nemu urobili preventívne opatrenia.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

2. Jedzte vyváženú stravu

Vysoko kalorické a tučné jedlá vyvolávajú v tele a špeciálne v pečeni zápal. Nasýtené tuky, jednoduché sacharidy a rafinované cukry spôsobujú problémy s pečeňou – najmä vtedy, ak ich jete pravidelne. Vyhýbajte sa surovým alebo nedostatočne tepelne upraveným rybám, mäsu, bielemu pečivu, cestovinám. Pred bielou ryžou uprednostnite hnedú. Jedzte celozrnné potraviny, čerstvé ovocie a zeleninu – celkovo viac vlákniny. Z tukov si vyberajte zdravé nenasýtené omega-3 mastné kyseliny (losos, tuniak, avokádo, olivový olej, semiačka a orechy). Nezabúdajte na hydratáciu (čistá voda, prípadne čaje).

3. Hýbte sa

Nemusíte každý deň hodinu drieť v posilňovni. Cvičiť môžete aj prirodzene. Doprajte si každý deň 30-minútovú prechádzku rôznym tempom, zacvičte si doma 20-minútovú zostavu alebo sadnite na bicykel. Pravidelný pohyb vám pomôže spáliť tuky a udržať hladinu cholesterolu v norme. Je to tiež jednoduchý spôsob, ako zabrániť stukovateniu pečene, pretože cvičenie odbúrava tuky (vrátane tých, ktoré sú v pečeni).

4. Vyhýbajte sa toxickým látkam

Mnohé toxíny majú silu poškodiť pečeň. Insekticídy, chemikálie a prísady z vysoko spracovaných potravín sú častou príčinou poškodenia pečene.

Nezabúdajte na to, že za toxickú látku môžeme považovať aj alkohol. Alkoholické nápoje môžu spôsobiť mnohé zdravotné problémy. Tiež poškodzujú pečeňové bunky a zjazvujú pečeň.

5. Osobné veci nikdy nepožičiavajte

Pečeň môžu ohroziť aj viaceré infekcie, najmä typy žltačky. Nikdy neviete, čo sa môže stať, ak použijete cudzí osobný predmet alebo vlastný požičiate inej osobe.

Od raného detstva počúvame, že by sme sa nemali s nikým deliť o osobné hygienické potreby – žiletky, zubné kefky, nožnice na nechty, uteráky. Myslime na to i dnes. Môže sa na ne preniesť mikroskopické množstvo krvi, ktoré infikuje vaše telo a zapríčiní poruchy pečene.

Charakteristickým príznakom žltačky je sfarbenie očných bielok a pokožky dožlta. Iné ochorenie pečene však nemusí byť vidno. Zdroj foto: www.stock.adobe.com

6. Dbajte o bezpečný sex

Zdá sa vám zvláštne, čo môžu mať milostné hry spoločné s poškodením pečene? Vysvetlenie je jednoduché – sexuálny vzťah s viacerými partnermi zvyšuje riziko hepatitídy B a hepatitídy C. Nechránený sex teda môže viesť k zdravotným problémom a ochoreniam pečene.

7. Umývajte si ruky

Dôkladné umývanie rúk nie je potrebné len ako ochrana pred kovidom. Vždy, keď použijete toaletu, pred a po jedle, po príchode domov, po práci so surovým mäsom či chemikáliami si dôkladne umyte ruky mydlom. Neumývanie rúk zvyšuje riziko infekcií, ktoré môžu viesť k poruchám pečene.

Prírodné prípravky na ochranu pečene:

Púpavový čaj – Púpavový čaj je diuretikum (odvodňuje) a znižuje množstvo prebytočného tuku v pečeni. Znižuje aj hladinu cukru v krvi.

Pestrec mariánsky (Silybum marianum)Je jednou z najlepších bylín na podporu pečene, je to významný antioxidant s protizápalovými účinkami. Zabraňuje naviazaniu toxínov na pečeňové bunky, znižuje zápal v pečeni a podporuje opravu buniek. Na trhu je dostupný vo viacerých formách – najmä ako sušená bylinka a výživový doplnok vo forme toboliek.

Zdroje: onlymyhealth.com, healthxchange.sg, clarkprofessionalpharmacy.com

Pridaj komentár