Click here!

Meniskus sa ohlási po zranení: Potrebuje najmä pokoj

(Zdroj foto: Stock.adobe.com)

Niekedy stačí skutočne len malá nepozornosť a pár sekúnd roztržitosti. Výsledkom je dlhé a bolestivé liečenie. Poškodený meniskus sprevádza veľká bolesť, na ktorú v prvej fáze najviac zaberá oddychový režim. Šetrite si nohu, pretože pri opakovaných ťažkostiach si môžete poškodiť celé koleno a bude vám hroziť komplikovanejšia operácia.

Čo je to meniskus?

Aké príznaky má natrhnutý meniskus?

Aká je vhodná liečba poškodeného menisku?

Môžem s poškodeným meniskom cvičiť a športovať?

Ako prebieha operácia menisku?

Kde sa nachádza meniskus?

Koleno sa skladá z troch hlavných častí – stretávajú sa v ňom stehenná a holenná kosť a medzi nimi je pevný, ale pružný chrupavkovitý útvar, ktorý tlmí otrasy pri pohybe. Práve ten nazývame meniskus. Keď nefunguje správne a je poškodený, kĺb sa veľmi namáha, čo spôsobuje bolesti. Meniskus sa delí sa na dva druhy. Vonkajší meniskus má tvar písmena O a vnútorný meniskus vyzerá ako písmeno C. Pre svoju funkciu potrebuje kolagén a pravidelné posilňovanie cvičením.

Ako si poškodím meniskus?

K poškodeniu menisku dochádza hlavne pri športovaní. Druhou najčastejšou príčinou sú úrazy, keď sa napríklad pokĺznete na ľade alebo mokrej podlahe. Do rizikovej skupiny patria tiež starí ľudia, ktorí už majú opotrebované chrupavky a kvôli tomu môže vzniknúť únavové natrhnutie. Poškodenie delíme z hľadiska miesta vzniku a jeho tvaru na niekoľko druhov. Najznámejšie je horizontálne, vertikálne, radiálne a komplexné, ktoré postihuje najmä starších ľudí. Pri športových úrazoch často dochádza aj k narušeniu iných častí kolena, hlavne krížnych väzov. Ortopédi určujú presný rozsah zranenia najprv pomocou ultrazvuku a následne prostredníctvom röntgenu alebo magnetickej rezonancie.

Zranenie kolena pri tenise
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Roztrhnutý meniskus: príznaky

  • Prasknutie v kolene – mnohokrát sa poranenie menisku ohlási nepríjemným prasknutím v kolene. Bolesť vtedy ešte nemusí byť intenzívna, preto ľudia často pokračujú v pôvodnej činnosti.
  • Bolesť – pacienti vyhľadajú lekársku pomoc až po prepuknutí bolesti. Tá obmedzuje pohyb, pretože koleno je citlivé pri každom úkone a aj pri dotyku priamo na poškodenom mieste.
  • Stuhnutosť – nohu nedokážete ohnúť v kolene. Počas chôdze ju iba ťaháte alebo zle našľapujete. Končatinu ťažko ohýbate, pri ležaní ju neviete pritiahnuť úplne k bruchu a tieto pohyby vám spôsobujú bolesti.
  • Pocit nestability – prvé týždne po úraze sa pacienti sťažujú na zvláštny pocit v kolene. Pri chôdzi nie je stabilné a často máte dojem, že sa vám pri niektorých krokoch vykĺbi. Veľkým problémom bývajú schody, pretože noha nie je natoľko ohybná a pri stúpaní či klesaní nemáte istotu.

Ako bolí meniskus?

V pokoji často nepociťujete žiadne problémy. Keď však kolenom pohnete alebo sa pokúšate postaviť, ozve sa pálivá a ostrá bolesť v tej časti, kde je natrhnutý meniskus. Pri väčšej záťaži, ako napríklad chôdza po schodoch, sa k tomu pridáva bodanie v kolene. V závislosti od poškodenia sa môže bolesť objaviť tiež v zadnej strane kolena, v jamke, odkiaľ vystreľuje buď do lýtka, alebo do stehna.

Bolesť kolena pri turistike
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Zapálený meniskus

Medzi bežnou verejnosťou sa zaužívalo nesprávne označenie „zapálený meniskus“. V skutočnosti prebieha zápalový proces v jeho okolí. Počas úrazu sa často naruší aj tkanivo a svaly, ktoré spôsobujú opuch. Zápal je potrebné liečiť liekmi a oddychovým režimom. Vďaka tomu zmizne i opuchnutie kolena.

Stupne poškodenia menisku

  1. stupeň – zasiahnutý je stred menisku a trhlina má guľovitý tvar.
  2. stupeň – je takmer identický ako prvý stupeň, ale tvar trhliny je lineárny. Lekári ich dokážu určiť len pomocou magnetickej rezonancie, pretože inak nie sú viditeľné.
  3. stupeň – natrhnutie lineárneho tvaru, ktoré vedie až k jednému z okrajov menisku.
  4. stupeň – lineárne poškodenie, ktoré prechádza naprieč meniskom a zasahuje jeho oba okraje.
Vyžarujúca bolesť kolena
Zdroj foto: Stock.adobe.com

7 dôležitých bodov pri liečbe menisku

Pri problémoch s meniskom odborníci určia liečbu v závislosti od rozsahu poškodenia. Ak je koleno veľmi zničené, musíte čo najskôr podstúpiť operáciu. Keď nie je meniskus natoľko narušený, prejdete na konzervatívnu liečbu. Pomocou nej najprv zredukujete bolesť, potom posilníte koleno.

  1. Odpočinok

Hneď po úraze musíte čo najviac oddychovať. Chôdza by zhoršovala váš stav a mohla by ešte viac poškodiť meniskus. Počas sedenia alebo ležania majte nohu miene vyvýšenú a pri vstávaní dávajte pozor, aby ste ju priveľmi nezaťažili.

  1. Ortéza

Po vyšetrení vám ortopéd/ortopedička predpíše ortézu. Jej úlohou je fixácia kolena, aby sa nenamáhali svaly a ostatné časti. Pri nasadení ju musíte dobre stiahnuť, aby pevne obopla nohu. Čiastočne vám to znehybní končatinu, čo môže byť pre niekoho zo začiatku nepríjemné.

žena si dáva bandáž na koleno
Zdroj foto: Stock.adobe.com
  1. Ľad

Ak je koleno opuchnuté, prikladajte si naň studené obklady. Kocky ľadu dajte do uteráka a ten si pritlačte na bolestivé miesto. Terapiu chladom robte trikrát do dňa.

Chladenie kolena ľadom
Zdroj foto: Stock.adobe.com
  1. Obstreky a lieky

Prvé týždne po objavení vašich problémov pravidelne užívate lieky, ktoré utlmujú bolesť a liečia zápal. Ortopéd/ortopedička vám môže predpísať aj obstreky, ktoré zlepšujú ohybnosť kolena a zmierňujú bolesť.

  1. Vitamínová podpora

Dostanete odporúčania aj v rámci podpornej liečby. Dôležité je doplniť najmä kolagén, aby koleno správne fungovalo a neničila sa chrupavka.

  1. Rehabilitácia

Rehabilitační lekári/-ky určia v závislosti od rozsahu poškodenia procedúry vhodné presne pre vás. Počas nich vás taktiež naučia správne cviky, ktoré pomáhajú uľaviť od bolestí a posilniť koleno.

  1. Pohyb a cvičenie

Po ustúpení opuchu a bolestí začnite s pravidelným cvičením. Koleno potrebujete posilniť, aby nedošlo k ďalšiemu zhoršeniu zdravotného stavu. Vyberajte taký pohyb, ktorý priveľmi nezaťažuje nohu a zlepšuje ohybnosť.

Vhodné športy a cvičenia na meniskus

Mnohí robia pri zranení menisku chybu v tom, že aj po odstránení bolesti sa až priveľmi šetria. Koleno pritom musí byť v pohybe, aby ste postupne odstránili pocit stuhnutosti a vrátili ho do pôvodnej kondície. Vo všeobecnosti platí pravidlo, že by ste sa mali vyhnúť športom, pri ktorých prenášate na nohu veľkú záťaž. Obmedzte teda beh, drepovanie, zdvíhanie ťažkých činiek v stoji a kontaktné hry ako futbal či hokej. O konkrétnych cvikoch sa poraďte s fyzioterapeutmi, pretože ich výber závisí od presného druhu zranenia. K odporúčaným cvičeniam patria bicyklovanie, plávanie štýlmi, pri ktorých nerobíte nohou pohyb do strán, a po zlepšení stavu rýchla chôdza.

Plávajúca žena v bazéne
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Tejpovanie menisku

Okrem ortézy je pri poškodenom menisku vhodné tejpovanie. To vám pomáha stabilizovať koleno a stiahnuť potrebné svaly tak, aby vám lepšie držal aj meniskus. Veľmi dobré je to najmä pred športovaním, vyhnete sa nepríjemným pocitom v kolene a zlepšíte tak stabilitu.

Tejpovanie kolena
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Priebeh operácie menisku

Operáciu menisku odporúčajú ortopédi pri treťom a štvrtom stupni poškodenia, pri pretrvávajúcej ostrej bolesti a strate ohybnosti kolena. Chirurgický zákrok nie je náročný a robí sa pomocou artroskopie. Počas operácie urobia na kolene malý rez, cez ktorý zavedú dnu kameru. Vďaka nej potom pomocou chirurgických mikronástrojov ošetria poškodený meniskus. Pri čerstvom a malom poškodení stačí zošiť natrhnutú časť. Pri chronických bolestiach a opakovaných ťažkostiach musia lekári vykonať väčšiu rekonštrukciu, vo vážnych prípadoch odstránia celý meniskus. Operácia sa robí v plnej anestéze, netrvá dlho a domov sa dostanete pár dní po zákroku.

vyšetrenie kolena
Zdroj foto: Stock.adobe.com

Čo najskôr začnite s rehabilitáciou

Doba liečby závisí od veľkosti zásahu v kolene. Na druhý deň po operácii musíte začať cvičiť, aby sa noha čo najskôr rozhýbala. Potom dostanete ortézu, ktorú nosíte dva až štyri týždne, pretože správna fixácia je ďalším dôležitým bodom rekonvalescencie. Po piatich až šiestich týždňoch môžete postupne skúšať väčšiu záťaž. Väčšina pacientov sa vracia do pôvodnej kondície a pri chôdzi či športovaní nemajú problémy.

Zdroje:

https://www.facebook.com/498775703648554/posts/733602543499201/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/torn-meniscus/symptoms-causes/syc-20354818

https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/meniscus-tears/

https://www.medicinenet.com/torn_meniscus/article.htm

https://www.healthline.com/health/meniscus-tears

Pridaj komentár