Click here!

Koronavírus: Na aké príznaky sa pripraviť? Ako ich zvládnuť?

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Situácia okolo celosvetovej pandémie COVID-19, žiaľ, neutícha, ako sme si predstavovali povedzme pred polrokom. Pribúdajú nové a nové mutácie, čo odborníkom sťažuje prácu pri stanovení zaručeného liečebného postupu.

Ochorenie COVID-19 je teda aj po roku stále záhadou. Veď kým niekto po infikovaní nemá doslova žiadne príznaky, iní skončia na jednotke intenzívnej starostlivosti, dokonca na umelej pľúcnej ventilácii.

Pozitívne však je, že približne 80 % pacientov sa zotaví aj doma, bez návštevy u lekára. Problémy u nich zvyčajne odznejú do 10 14 dní.

Aké príznaky musíte sledovať?
Kedy už treba volať sanitku?
Ovplyvňuje koronavírus duševné zdravie?
Môže vás postihnúť strata chuti?
Ako by mala prebiehať domáca karanténa?

Prečo niekto skončí v nemocnici?

Zatiaľ nie je úplne jasné, prečo niektorí ľudia nemajú žiadne príznaky, kým druhí skončia v nemocnici, no predpokladá sa, že to súvisí s imunitnou reakciou tela.

Ak je reakcia prislabá, alebo opačne – prisilná, je to problém. V niektorých prípadoch nastanú vážne komplikácie, predovšetkým ťažkosti s dýchaním a zápal pľúc.

Najčastejšie sa to deje u pacientov s chronickými chorobami alebo narušenými imunitnými reakciami. Ohrozenou skupinou sú tiež starší ľudia.

Zdroj foto: www.stock.adobe.com

COVID-19: Hlavné príznaky

Ako už isto viete, hlavné príznaky COVID-19 sa veľmi podobajú chrípke. Už pri týchto príznakoch by ste mali zostať v izolácii, aby ste nenakazili druhého človeka:

  • horúčka, zimnica,
  • kašeľ,
  • problémy s dýchaním (lapanie po dychu),
  • bolesť hrdla, bolestivé prehĺtanie,
  • nádcha, upchatý nos,
  • bolesti hlavy,
  • bolesť svalov alebo kĺbov,
  • únava (nedostatok energie na bežné činnosti),
  • pocit na vracanie, alebo vracanie,
  • hnačka (vodnatá stolica),
  • strata čuchu alebo chuti,
  • zápal spojiviek.

Kedy volať sanitku?

Spomenuté príznaky sú pre nás dobrým kompasom, že v tele koluje nejaký vírus. Je jasné, že ak sa zíde viac príznakov, človeku to nepridá na pohode, hoci mu nič vážnejšie nehrozí.

Na druhej strane, mnohí sa pýtajú, kedy je už čas na privolanie sanitky. Rozhodne neváhajte, ak máte veľké problémy s dýchaním, fialovo-modré pery, či ďalšie ťažkosti:

  • silná bolesť na hrudníku,
  • pocit zmätenosti,
  • upadanie do spánku,
  • strata vedomia,
  • veľké sucho v ústach,
  • slabé močenie počas dňa.
Zdroj foto: www.stock.adobe.com

Ako prebieha domáca karanténa?

Už samotné zistenie, že máte v tele vírus, ktorý neradno podceňovať, je veľkou záťažou pre psychiku. Nehovoriac o tom, že teraz vám pribudne aj nutnosť izolovania sa, čiže stratíte priamy kontakt s tými najbližšími.

Psychiatri za posledné mesiace zaznamenali mnoho prípadov depresie a úzkosti, a to nielen u dospelých, ale aj u detí. Ak máte pocit osamelosti či nezvládnuteľný strach, na internete nájdete veľa podporných skupín a certifikovaných terapeutov, ktorí pracujú online.

Terapeuti vám pravdepodobne poradia, aby ste nekomunikovali s ľuďmi, ktorí vo vás vyvolávajú úzkosť, stresujú vás, alebo myslia negatívne. Naopak, odporučia vám aktivity, ktoré vylepšujú náladu a zaháňajú skepsu.

Patrí sem najmä častá komunikácia s blízkymi – píšte si s nimi, dohodnite si pravidelné videohovory. A čo ešte môžete urobiť, aby ste zlepšili svoj psychickýfyzický stav?

Zopár dobrých rád:

  • Pite veľa tekutín, aby ste nahradili tie stratené. Tekutiny zlepšujú aj pocit v hrdle, nosový hlien bude tekutejší. Najlepšia je voda, ovocný džús, horúci čaj s citrónom, príp. redšia polievka. Či pijete dostatočne, uvidíte na moči (čím je svetlejší, tým lepšie).
  • Upchatý nos uvoľňujú výplachy zo slanej vody. Nos si prečistíte aj dýchaním horúcej pary zo sprchy.
  • Po každom dotyku tváre, si umyte ruky.
  • Pri horúčke si môžete dať vlažnú sprchu, nikdy nie studenú! Na ľad zabudnite!
  • Ak vám kašeľ nedovolí v noci spať, pridajte ešte jeden vankúš.
  • Snažte sa odpočívať, a nielen fyzicky.
  • Naplánujte si pestrú stravu – jedzte veľa zeleniny, ovocia, strukovín, celozrnných výrobkov a rýb.
  • Neberte žiadne lieky, ktoré vám nepredpísal lekár. Tie, ktoré vám predpísal alebo navrhol, užívajte presne podľa návodu.

Domáca karanténa znamená, že naozaj zostanete doma

Po pozitívnom teste na COVID-19, a rovnako aj pri čakaní na výsledok PCR testu, zostaňte doma. Nepoužívajte ani taxíky, tobôž verejnú dopravu. Po potvrdení nákazy zostaňte v karanténe 14 dní.

Zabezpečte si potraviny a jedlo, aby ste nemuseli vychádzať z domu. Zostaňte v jednej miestnosti, kde sa budete aj stravovať. Pokiaľ je to možné, používajte samostatnú kúpeľňu.

Nepoužívajte žiadne spoločné predmety a noste respirátor. Nezabúdajte si ho meniť. Pravidelne vetrajte, aby ste zabezpečili cirkuláciu vzduchu.

Samozrejme, často si umývajte ruky mydlom (najmenej 20 sekúnd), alebo používajte dezinfekčný prostriedok na ruky na báze alkoholu (min. 60 % alkoholu).

Ak nemáte po ruke blízkych, využite donáškové služby. Tie vám nechajú nákup pred dverami.

Rekonvalescencia po prekonaní COVID-19

Ani po prekonaní choroby, nemusíte byť hneď fit. U niektorých ľudí pretrváva bolesť svalovveľká únava, strata čuchu, prípadne dýchavica, a to celé mesiace od nákazy.

Nie sú však to len fyzické ťažkosti – mnohí hlásia zmeny nálad, emočné problémy, nočné mory, objavuje sa posttraumatická stresová porucha.

Najväčšie psychické problémy majú obvykle pacienti, ktorí boli hospitalizovaní v ťažkom stave. Nebojte sa osloviť lekára – konzultujte s ním všetko, čo vás trápi.

Ako dlho mi vydrží imunita na COVID-19?

Možno aj vy patríte k tým, ktorí sa koronavírusom nakazili, prekonali ho, a teraz vás zaujíma,  ako dlho vám voči nemu vydrží imunita. Výskumy ukazujú, že ak ste sa vyliečili z koronavírusu, budete voči rovnakým vírusom imúnni najmenej 6 – 8 mesiacov.

 

Autorka: Sabína Zavarská

Odbornú kontrolu zabezpečila MUDr. Jana Straková, praktická lekárka pre dospelých s atestáciou z endokrinológie, členka výboru Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva.

 

Zdroje:

Pridaj komentár