Click here!

Peter Planieta: Nie som zástancom diét

Má za sebou kurzy v oblasti stravovania a varenia, vplyvu stravy na naše zdravie, ale aj bojového umenia, masáží, akupunktúry, orientálnej diagnostiky, školu prírodnej medicíny, kurzy rozvoja osobnosti a rétoriky… Vzdeláva sa vlastne neustále. V minulom roku dokonca založil školu. Nielen o nej, sa rozprávam s Petrom Planietom.

Škola Elementov zdravia. Aké „hlášky“ zaznamenávate z úst študentov?

V rámci Školy elementov zdravia, máme každý mesiac inú tému, iný workshop. Od toho závisia aj otázky študentov. Neexistuje hlúpa otázka, existuje iba hlúpa odpoveď. Preto vždy nabádame ľudí, nech sa pýtajú, nechávame im priestor na diskusiu. To, čo je jasné jednému, nemusí byť jasné druhému. Ak majú ľudia slabšie obličky – element Voda – prirodzene sa budú báť opýtať na čokoľvek, lebo im bude pripadať ich otázka hlúpa. Ak sa chcú zbaviť tohto strachu, treba začať obličky vyživovať a denne konzumovať rôzne strukoviny.

Zdravá lyžovačka s Petrom Planietom. Čo čaká na účastníkov tejto akcie?

Všetky naše pobyty sa snažíme robiť tak, aby to bol pre účastníkov naozaj silný zážitok. Zdravá lyžovačka je určená pre vášnivých lyžiarov a ľudí, ktorých zaujíma zdravá strava. Ráno budeme začínať spoločnými zdravými raňajkami, na kopci nás čaká malá rozcvička, cez deň sa budeme lyžovať. Večer máme spoločnú večeru, následne prednášky na rôzne témy. Celý čas tam bude s nami ajurvédska masérka, ktorá je zároveň aj lyžiarskou inštruktorkou. Ako miesto pobytu, sme si vybrali krásne talianske Alpy, s ubytovaním neďaleko kopca.

Bylinky a ich využitie doma v kuchyni. Ktoré sú zabudnuté?

Nie je to o tom, že sú zabudnuté, skôr možno ľudia nepoznajú ich skvelé účinky. Väčšinou ich využívajú na dochucovanie jedál, prípadne ako čaje. Bylinky majú ale oveľa širšie využitie. Aj preto sme sa rozhodli venovať najbližší seminár práve bylinkám. Účastníci si vyskúšajú prácu s nimi, spoznajú ich silu, naučia sa robiť domácu prírodnú kozmetiku.

Diétne jedlá, ideálne v zimných mesiacoch… Máte pre pacientov tipy?

Ja nie som veľkým zástancom diét, stravovať sa treba vyvážene a zdravo. Potom diéty nepotrebujete. Iné je to s očistami. Ak patríte k tým, ktorý sa cez Vianoce prejedali, alebo konzumovali viac nekvalitného mäsa či sladkostí, môžete vyskúšať jednu z očíst. Mäso dalo zabrať najmä pečeni – môžete si urobiť čajovú kúru z Ostropestreca mariánskeho. Sladkosti potrápili žalúdok a obličky – varte si zeleninové vývary.

Netradičné obilniny… Prečo ich zaradiť do jedálnička, a ako účinkujú?

Najväčším prínosom celozrnných obilnín je, že sú komplexným zdrojom sacharidov, to znamená, zdrojom energie pre naše telo a myseľ. Pozrite sa, napríklad, na takého koňa, na jeho krásu a energiu. V jeho kŕmidle nenájdete mäsko alebo mlieko. Nájdete tam celé zrno. Druhým dôvodom, prečo by ste mali preferovať celozrnné obilniny pred chlebíkom či múkou, je ich nízky glykemický index. Uvoľňujú sa do krvi postupne, a nespôsobujú výkyvy hladiny cukru v krvi, čo v praxi znamená, že nie sme rýchlo hladní. Majú schopnosť rozbíjať nánosy v hrubom čreve. Bežný človek má ­– vďaka svojmu stravovaniu – vo svojich črevách od 3 do 15 kg usadenín. Celé zrno je najsilnejšou potravinou na ich očistu. Okrem toho sú obilniny zdrojom bielkovín, telu prospešných tukov, vitamínov a minerálov. Na druhej strane – neobsahujú cholesterol. Pokiaľ skombinujete na svojom tanieri celozrnné obilniny, strukoviny a oriešky, získate všetky aminokyseliny, ktoré vám poskytuje mäso.

Boom s pekárničkami, odšťavovačmi, filtrami… Ste za, využívate ich?

Začal by som tými filtrami. Určite využívajte filtre na vodu, možností je dnes už niekoľko. Závisí od vašej finančnej situácie a od kvality, ktorú chcete dosiahnuť. Čo sa týka pekárničiek, je to jednoznačne lepšia voľba, ako chlieb z hypermarketu. Takto viete presne, čo v chlebíku máte, a viete sa vyhnúť skrytým cukrom a éčkam. Chlieb má však extrémne JANG-ovú energiu – sťahujúcu. Nie je to potravina, ktorú by ste mali konzumovať denne. No a odšťavovače – v lete je to super, teraz v zime určite nie. A pre tých, čo im býva chladno (väčšinou ženy), to nie je správna voľba nikdy. Zase ide o extrém, no teraz JIN-ový – ochladzujúci. A extrémy nikdy nie sú dobré. A už vôbec nie pravidelne a dlhodobo.

Kondícia u pacientov, ktorí sú na liekoch. Postačí im cvičenie s vlastným telom?

Ak to pacientom ich zdravotný stav dovolí, je dôležité, aby sa hýbali. Postačujúcimi rozhodne nie sú relaxačné cvičenia. Mali by to byť cvičenia, pri ktorých sa poriadne vypotia a ich tep vyskočí vysoko hore. Tak naštartujú lymfatický systém a toxíny, ktoré sa v tele z liekov ukladajú, pôjdu jednoduchšie von. Závisí to ale, samozrejme, od zdravotných ťažkostí, ktoré ľudia majú.

Ilustračné fotografie

Pridaj komentár